|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 99KOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
99KOV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současné teorie vzdělávání a kurikula
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace při KS a DiS
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Smyslem předmětu doktorského studia je významně rozšířit a prohloubit dosavadní teoretické poznatky studentů o existujících pedagogických koncepcích, jejich hlavních rysech a dopadech na vzdělávání a výchovu. Porozumění významných teoriím vzdělávání a kurikula umožní studentovi porozumět podstatě a příčinám klíčových jevů v edukační realitě v různých kulturně-společenských kontextech. Student je veden k analýze konstitutivních prvků jednotlivých pedagogických konceptů, jejich aktuální interpretaci a k úvahám o jejich vhodném využití - nebo jejich odmítnutí na základě kritické reflexe - v českém vzdělávacím systému nebo v širším vzdělávacím prostoru.
|
Požadavky na studenta
|
IC6 - Ústní zkouška:
Doktorand prokáže hluboké znalosti teoreticko-metodologických základů aktuálních koncepcí vzdělávání a kurikula, pedagogických směrů, paradigmat a teorií podle obsahu předmětu.
IIB25 - Seminární práce:
Doktorand zpracuje teoretickou studii na vybrané téma na základě aktuální literatury (zejména časopisecké a cizojazyčné, rozsah 15-20 stran). Téma si vybírá na základě konzultace s examinátorem. Studie bude mimo jiné předmětem rozpravy v rámci zkoušky.
|
Obsah
|
1. Teorie vzdělávání: koncept, třídění, význam.
2. Charakteristika základních skupin teorií vzdělávání (podle Y. Bertranda).
3. Akademické, kognitivně-psychologické, sociokognitivní a technologické teorie vzdělávání (zdroje, představitelé, východiska, hlavní zaměření, význam).
4. Podstata konstruktivismu a jeho srovnání s transmisivní koncepcí výuky.
5. Základní pedagogické diskurzy: humanistický, funkcionální, interakční, rekonstrukcionistický, konsenzuální a neoliberální. Kritika neoliberálního diskurzu v pedagogice.
6. Vývoj teorií kurikula: kurikulární hnutí a jeho krize, rekonceptualizace kurikulárního bádání, postmoderní vize kurikula, kritika rekonceptualizace, kritické teorie kurikula.
7. Hlavní proudy v současném uvažování o kurikulu: kurikulární studia vs. instructional design; institucionalismus v současné kurikulární praxi.
8. Klíčové charakteristiky současné teorie kurikula: důraz na aktéry a jeho důsledky, obrat k sociálnímu realismu a orientace na výstupy/standardy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BERTRAND, Y. Contemporary theories and practice in education. 2nd edition. Atwood Publishing, 2003. ISBN 978-1891859465.
-
Základní:
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe.. Praha: UK, 2012. ISBN 97-88072906017.
-
Základní:
DVOŘÁK, D. Proměny kurikulárního diskurzu: o aktérech, standardech a ledních medvědech. In Grégr, D. (ed.) Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy, s. 101-117.. Praha: UK, 2015. ISBN 0031-3815.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Základní:
KAŠČÁK, O., & PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 1335-0404.
-
Doporučená:
YOUNG, M. F. Bringing Knowledge Back In: From social constructivism to social realism in the sociology of education.. London and New York: Routledge, 2008. ISBN 0377-2217.
-
Doporučená:
ŠTECH, S. Co přinesl "obrat k dítěti" a co naopak skryl? Pedagogika, 66/1, 73-82. 2016. ISBN 80-7066-673-0.
-
Doporučená:
ILLERIS, K. Contemporary theories of learning. Oxon: Routlegde, 2009. ISBN 83-85518-45-7.
-
Doporučená:
YOUNG, M., & MULLER, J. European Journal of Education, Vol. 45, No. 1, Part I, pp 11-27. 2010. ISBN 978-0-19-421476-6.
-
Doporučená:
KVĚTINA, J. Koncepce liberalismu a demokracie v edukačním procesu: dekonstrukce neoliberální dominance v RVP. Pedagogika, 66/3, 312-329. 2016. ISBN 978-80-8105-110-4.
-
Doporučená:
YOUNG, M. Overcoming the crisis in curriculum theory: a knowledge-based approach. Journal of Curriculum Studies, 45/2, 101-118. 2013. ISBN 9780415321211.
-
Doporučená:
ŚLIWERSKI, B. Problémy pedagogiky a edukácie v postmodernistickom období. In Lukáč, M. (ed.) Edukácia človeka - problémy a výzvy pre 21. storočie, 34-44.. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 9788080845124.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59/1, 137-152. 2009. ISBN 0031-3815.
-
Doporučená:
ŚLIWERSKI, B. Súčasné teorie a smery vo výchove a vzdelávaní. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2009. ISBN 9788080845124.
-
Doporučená:
PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1008-6.
-
Doporučená:
PINAR, W., REYNOLDS, W. M., SLATTERY, P., & TAUBMAN, P. M. Understanding Curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang Publishing, 2002. ISBN 80-85634-04-X.
-
Doporučená:
ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59/1, 105-115. 2009. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
4
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
100
|
Účast na výuce
|
13
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
50
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
100
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
300
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakteristik základních skupin současných teorií vzdělávání;
- podstaty transmisivní a konstruktivistické koncepce výuky;
- charakteristik základních pedagogických diskurzů;
- hlavních fází ve vývoji kurikulární teorie;
- klíčových charakteristik současné teorie kurikula.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- objasnit význam znalosti teorií vzdělávání a kurikula pro pochopení edukační reality;
- identifikovat klíčové prvky jednotlivých koncepcí a posoudit jejich přínos, resp. nedostatky;
- srovnat současné pedagogické diskurzy, zejména humanistický, interakční a neoliberalistický;
- kriticky posoudit hlavní proudy v současné teorii kurikula;
- aplikovat poznatky o klíčových charakteristikách současné teorie kurikula na kurikulární reformu v ČR.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|