|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / KME1K
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
KME1K
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Minority Cultures
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
6
[Hours/Week]
Tutorial
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
1 / 1
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPD/ME1KU
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je získání základních deklarativních i kontextových poznatků především v těchto konkrétních oblastech: pojetí tolerance a intolerance, xenofobie a rasismu, menšinové kultury v českých zemích, stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a 2.světová válka, romská kultura, folklór, styly interpretačního umění ( romská slovesná tvorba, pohádky, povídky, současné časopisy), romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvláštnosti, pojetí, výchova a vzdělání romského dítěte, některé zvláštnosti, odlišnosti, tradice, chápání světa. Hledání a nalézání východisek soužití, problematika vzdělanosti, současné romské osobnosti vědeckého, kulturního a politického života.
|
Requirements on student
|
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), nebo v době konzultačních hodin, on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s příslušným názvem.
Seminární práce, zápočtový vědomostní test.
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat e-mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).
|
Content
|
Studijní program se začne realizovat v akademickém roce 2006/2007. Přehled látky bude upřesněn před jeho zahájením.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
-
Recommended:
DAVIDOVÁ, E. Cesty Romů.Romano drom 1945-1990. Olomouc : PF UP, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
-
Recommended:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
Recommended:
PROKEŠOVÁ, M. Putování za Sluncem. Ostrava : Repronis, 2003. ISBN 978-80-7329-249-2.
-
Recommended:
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme, jde o to jak. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-049-9.
-
Recommended:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Semestral work
|
30
|
Scientific text studying in the Czech language
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Preparation for a credit test
|
20
|
Total
|
96
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá: - základní přehled o problematice menšin v ČR - základní orientaci v historii a v kultuře národnostních menšin v ČR - základní povědomí o jinakosti, vedoucí ke vzájemnému respektu |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|