|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / 2MJKK
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
2MJKK
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Jazyková komunikace a kultura řeči
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
6
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Anotace: Studenti jsou seznámeni s problematikou spisovné češtiny a jazykové kultury, s nároky na mluvený projev řečových profesionálů (včetně učitelů mateřských škol), kteří mohou plnit roli významných mluvních vzorů, a v rámci teoretických výkladů také s nejdůležitějšími aspekty zvukové realizace mluvených komunikátů (se systémem a tvořením českých hlásek, základními ortoepickými pravidly, členěním a modulací řeči). Vhodná témata jsou prakticky procvičována (např. mluvní technika, logické frázování textu a jeho zvuková obměna).
Student získá základní znalosti o zvukové stránce jazyka potřebné pro mluvní praxi, k nimž patří zejm. ortoepie, zvukové prostředky souvislé řeči, zásady hlasové hygieny; získá rovněž potřebné dovednosti, které slouží k osvojení mluvní techniky, zásad spisovné výslovnosti a logického užívání větných zvukových prostředků. Hlavním cílem je kultivace mluveného projevu studentů (potenciálních řečových a hlasových profesionálů a mluvních vzorů), vytvoření návyku sebekontroly a uvědomělé korekce nedostatků ve vyjadřování, a to zejména v prostředí školy.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast ve výuce; k zápočtu přednes připraveného projevu na zadané téma, kterým prokáže svou schopnost kultivovaného mluveného vyjadřování bez výraznějších nedostatků.
|
Content
|
Obsah (přehled výukových témat): 1. Jazyková komunikace mluvená a psaná. Specifika mluvených komunikátů; spisovnost a nespisovnost. Jazyková kultura. 2. Mluvní technika - respirace, fonace, artikulace. 3. Ortoepie. Spisovná výslovnost slov domácích a přejatých (zejm. výslovnost samohlásek, souhlásek a jejich seskupení; asimilace; slovní přízvuk). 4. Zvukové a optické prostředky souvislé řeči (členění a modulace řeči). 5. Nejčastější nedostatky v mluvených projevech řečových profesionálů. 6. Hlasová hygiena a poruchy hlasu. Učitel jako mluvní vzor. 7. Vývoj řeči, poruchy řeči.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Recommended:
Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Recommended:
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
Recommended:
LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000. ISBN 80-85883-61-9.
-
Recommended:
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Recommended:
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
-
Recommended:
Lewis, D. Tao dechu - Naučte se správně dýchat. Pragma, 2000. ISBN 80-7205-753-7.
-
Recommended:
CMÍRALOVÁ, J. Učte se mluvit. (O technice mluveného slova). Brno: Datel, 1992. ISBN cnb000311858.
-
Recommended:
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy: kapitoly z rétoriky pro střední školy. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-063-X.
-
Recommended:
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
Recommended:
ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-778-2.
-
Recommended:
KULDANOVÁ, P. Zvuková stránka češtiny. Ostrava: OU, 2013. ISBN 80-7042-222-X.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Komunikační kompetence na úrovni absolventa střední školy. |
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous analysis of student´s achievements |
Student´s language skills analysis |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Working with text (coursebook, book) |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
Ability and practical skills |
|
|
|
|