Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/BPRXA  KPD / BPRXA Assistant Practice (Coherent) Show course Assistant Practice (Coherent) 2023/2024

Course info KPD / BPRXA : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / BPRXA Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Assistant Practice (Coherent) Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Tutorial 2 [Weeks/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět propojuje teoretické znalosti a prvotní praktickou zkušenost studenta v pedagogickém terénu. Student prokazuje a zúročí doposud nabyté poznatky z předmětů Základy pedagogiky, Obecné psychologie a psychologie osobnosti i Sociální pedagogiky. Student samostatně analyzuje průběh vyučovací hodiny se zřetelem k základním didaktickým kategoriím - cíli výuky, metodám a organizačním formám výuky, pedagogické komunikaci a interakci. Odborná analýza výuky je v rámci zadaných témat se studenty diskutována během úvodního tutoriálu k praxi. Student pracuje individuálně a v předmětech vlastní studijní aprobace.
Další součástí asistentské praxe je podpůrná edukační činnost ve volnočasových zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Výstupem ze souvislé praxe a zároveň podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání portfólia dle pokynů a požadavků vyučujícího.


Requirements on student
Studijní, příp. další materiály k předmětu naleznete v prostředí MS Teams (v týmech s názvem Asistentská praxe souvislá). Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat tamtéž. Výstupy z předmětu (hospitační protokoly apod.) budete odevzdávat v Portále OU - Moje stránka - Studium - Seminární práce, neurčí-li příslušný vedoucí praxe jinak (na předmětu participuje řada externistů a odborníků z praxe, kteří nemusí mít k MS Teams přístup). Komunikace mezi vyučujícími a studenty bude probíhat emailově (jste povinni používat výhradně studentský e-mail).

Student zpracuje (dle pokynů vedoucího praxe) podrobné portfólio obsahující analýzy hospitovaných vyučovacích hodin a koncepty vlastních výukových výstupů.
Požadujeme absolvování:
- 5h náslechové a hospitační činnosti v předmětu vlastní studijní kombinace,
- příp. pomoc při přípravě pomůcek, plánování činností žáků,
- asistenci při individuální nebo skupinové výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.

Zároveň je student povinen akceptovat administrativní záležitosti, které jsou s účastí na praxi spojeny a které požaduje referát praxí.
Předmět nelze absolvovat během zahraničního pobytu.

Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.

Hodnocení body:
100 - 51 - započteno
50 - 0 - nezapočteno

Content
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni základních škol. PRAXE JIM BUDE ZPROSTŘEDKOVÁNA REFERÁTEM PRAXÍ. S ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech vykonána na ZUŠ, eventuelně na vyšším stupni SŠ.
Obsahové zaměření praxe:
- 5h náslechové činnosti v příslušné instituci v rámci předmětu studentovy aprobace,

Organizační záměr:
- praxe je vykonávána v termínu stanoveném Katedrou pedagogiky a andragogiky a s ohledem na studijní řád a harmonogram akademického roku Ostravské univerzity,
- celková délka praxe je plánována na 2 týdny,
- je vyžadováno vykonávání praxe na určených školách a zařízeních,
- student odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.),
- student prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány,
- student dodržuje zásady profesní etiky.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),  Mgr. Bc. Tereza Vašutová, DiS. (50%), 
Literature
  • Basic: KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-427-4.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
  • Basic: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Extending: NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Recommended: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Self-tutoring 10
On-the-job training 20
Scientific text studying in the Czech language 10
Homework for lessons 20
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 45
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Secondary literature studying 10
Total 120

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student získá:
- podrobnou znalost pedagogické práce v reálném výukovém prostředí,
- znalost pedagogické dokumentace a interních pokynů a směrnic,
- dovednost komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím (pedagogická komunikace a interakce, cíl výuky, metody výuky, organizační formy výuky a učební úlohy),
- dovednost metodicky zpracovat a projektovat samostatné výstupy ve výuce,
- dovednost profesní sebereflexe,
- kompetenci k plánování a realizaci výuky,
- kompetenci organizační, prezentační a sociálně-intervenční.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Lesson observation
Student´s language skills analysis
Student´s portfolio analysis
Verbal evaluation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Language/communication skills training
Observation
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS