|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / NZSOL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
NZSOL
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Sociální lékařství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základním cílem předmětu je pochopit možnosti dosažení co nejvyšší úrovně zdraví poznáním determinant zdraví, jejich ovlivnitelnosti a využití těchto poznatků ve zdravotnické praxi. Dále ukázat zdravotní stav populace jako výchozí informace pro plánování zdravotní a sociální péče, vysvětlit úlohu a význam zdravotní politiky, rozeznat hlavní priority a východiska zdravotní politiky jako základ pro tvorbu i rozvoj koncepce zdravotněsociální péče; rozpoznat hlavní fáze tvorby zdravotní politiky jako výchozí i opakovatelný strategický postup při řízení zdravotní péče; analyzovat možnosti poskytování účinné, hospodárné, kvalitní a bezpečné zdravotní péče; pochopit způsob profesionalizace všech zdravotnických profesí; vysvětlit legislativní i etická práva a povinnosti občanů ve vztahu ke zdraví, seznámit s definicemi zdraví a nemoci, jejich sociálními, ekonomicko-politickými determinantami a konsekvencemi a rozpoznat základní rozdíly mezi individuálním a veřejným zdravím; seznámit se s možnostmi a postavením primární, sekundární a terciární péče a všech typů prevence; ozřejmit vzájemné vztahy a vazby mezi resortem zdravotnictví a sociálních věcí; pochopit, že podpora zdraví je základním cílem WHO, vyjádřená programy "Zdraví pro všechny" se zaměřením na vybrané skupiny obyvatelstva.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k zápočtu:
- zpracování korespondenčního úkolu v e-learningu v daném termínu
-účast na kazuistickém semináři ve vybraném termínu
Podmínky ke zkoušce:
- studium e-learningu
Písemná zkouška - písemný test 30 otázek
Bodové hodnocení:
A - 91 - 100 bodů
B - 81 - 90 bodů
C - 71 - 80 bodů
D - 61 - 70 bodů
E - 51 - 60 bodů
F - 0 - 50 bodů
|
Obsah
|
Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
1. Sociální lékařství/veřejné zdravotnictví jako vědecká disciplina a předmět výuky. Definice základních pojmů, základní charakteristika, hlavní historické mezníky.
2. Teorie zdraví a nemoci z pohledu biomedicinského, sociálního, psychologického, determinanty zdraví a jejich ovlivnění. Salutogeneze, zdraví jako součást kvality života. Rizikové skupiny v populaci z hlediska zdravotního stavu.
3. Základní cíle rozvoje zdraví ve světě. WHO, program 21 cílů pro 21. století. Národní zdraví, akční plány. Zdraví 2020, komunitní projekty.
4. Systém péče o zdraví. Typy zdravotnických systémů, současné trendy ve vývoji zdravotnických systémů. Základní principy fungování zdravotnictví v ČR, působnost správních orgánů. Národní zdravotnický informační systém, registry.
5. Řízení zdravotnictví a management.Management zdravotnických zařízení, organizační struktura. Kvalita a bezpečí zdravotních služeb, základní principy sledování a řízení kvality, motivace. Systém hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb v ČR, podmínky, oprávněné osoby.
6. Zdravotní politika. Poskytování zdravotních služeb v ČR: druhy zdravotní péče a jejich členění, základní formy, charakteristika; oprávnění k poskytování, podmínky, odejmutí a zánik oprávnění; volba poskytovatele a její omezení, časová a místní dostupnost. Charakteristika primární, sekundární a terciární zdravotní péče. Postavení fakultních nemocnic, centra vysoce specializované péče, charakteristika.
7. Studium zdravotního stavu obyvatelstva. Mezinárodní klasifikace nemocí. Využití sociologických metod při studiu zdravotního stavu obyvatelstva.
8. Demografie. Složení obyvatelstva, demografické procesy, demografický vývoj a předpokládané dopady na zdravotní a sociální péči. Základní demograficko-statistické ukazatele.
9. Léčebně preventivní péče, zásady moderní péče o zdraví lékařská posudková činnost, péče o vybrané skupiny populace.
10. Zdravotní pojištění, nemocenské pojištění. Systém sociálního zabezpečení v ČR.
11. Gerontologie - péče o starší občany. Zdravotně sociální charakteristika populace dětského věku. Systém péče o děti s postižením, péče mimo rodinu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZAVÁZALOVÁ H. Dodatky k vybraným kapitolám ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha, 2008. ISBN 9788024615691.
-
Základní:
ČEVELA R. a kol. Sociální a posudkové lékařství. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-2938-4.
-
Základní:
HOLČÍK, J. a kol. Sociální lékařství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 978-80-210-3954-4.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ I. Management ošetřovatelství. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
GLADKIJ I. Management ve zdravotnictví. Brno, 2003. ISBN 80-7226-996-8.
-
Doporučená:
JAROŠOVÁ D. Organizace a řízení zdravotnictví. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-338-2.
-
Doporučená:
KEBZA V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Doporučená:
KUKLA L. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
Doporučená:
JANEČKOVÁ H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na test
|
50
|
Samostudium
|
50
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná základní teoretické znalosti z oboru. Chápe jedince z hlediska biopsychosociálního. Má osvojeny determinanty důležité pro zdraví a možnosti jejich ovlivnění, včetně zdravotní výchovy. Zná a umí uplatňovat poznatky z teorie a praxe péče o zdraví (základy financování zdravotnictví, působení stavovských organizací a jejich základní dokumenty, především etický kodex a jeho uplatnění v praxi, úlohu zdravotních pojišťoven ). Zná základní poznatky z teorie a praxe sociálního lékařství v kontextu poskytování dlouhodobé zdravotně sociální péče.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen implementovat poznatky o sociálně ekonomických a systémových aspektech zdraví a nemoci do poznatků o procesu poskytování zdravotní a sociální péče. Orientuje se v problémech, které mohou nastat u vybraných skupin obyvatelstva, je schopen aplikovat základní zdravotnické normy do oblasti podpory a ochrany zdraví. Umí rozlišovat mezi prevencí a podporou zdraví, je schopen podrobně osvětlit základní indikátory kvality péče, bude znát programy WHO i jejich konkrétní specifikace pro ČR. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|