|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UOM / 0IS08
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UOM
/
0IS08
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Social pediatrics
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
5
[Hours/Semester]
practical class
4
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu se seznámit studenty se základními principy zdravotně sociální péče s dětmi a jejich rodinami, základními legislativními normami, systémem dávek a sociálních služeb. Studenti by se měli umět orientovat v sociální situaci dítěte a měli by být schopni poskytnout základní sociální poradenství. Dalším cílem je seznámit studenty se specifiky péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační péče nebo lázeňské léčebně rehabilitační péče poskytované dětem, kde jsou doléčovány chronicky nemocné nebo oslabené děti, v denních a týdenních stacionářích v zařízeních sociálních služeb, které se soustřeďují na komplexní a diferencovanou péči a v dětských skupinách poskytujících výchovnou péči a v dětských domovech pro děti do 3 let věku.
|
Requirements on student
|
100% účast na přednáškách a cvičeních, zpracování seminární práce, písemný test.
|
Content
|
Přímá výuka (přednášky):
1. - 2. Zdravotně sociální péče s rodinou a dětmi - vymezení základních a navazujících pojmů, východiska zdravotně sociální péče s rodinou a dětmi, historický vývoj. Vývoj a pojetí sociální pediatrie. Úmluva o právech dítěte, psychosociální potřeby dítěte (hodnocení a posuzování potřeb), pojmy dítě a rodina. Poruchy rodičovství, poruchy rodiny.
3. - 4. Systém sociálního zabezpečení v ČR - sociální dávky (systém státní sociální podpory, sociální péče) a služby pro rodiny s dětmi. Náhradní rodinná péče. Základní metody sociální práce s dítětem v náhradní rodinné péči. Systém péče o děti vyrůstající mimo svou rodinu.
5. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané (syndrom CAN). Systém péče o týrané děti. Terapie a prevence syndromu CAN. Metody sociální práce se zneužívanými, týranými a zanedbávanými dětmi. Dítě se zdravotním znevýhodněním, handicapované dítě, chronicky nemocné dítě, ohrožené dítě. Systém péče o dítě se zdravotním postižením. Sociální aspekty v činnosti praktického lékaře pro děti a dorost.
Přímá výuka (cvičení):
1. - 2. Specifika péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační a lázeňské léčebně rehabilitační péče (diagnostika, terapie, ubytovací služby, stravovací služby, výchovná péče).Fyzikální terapie v léčebně rehabilitační péči u dětí a dospívajících, pohybová, respirační terapie, kondiční terapie.
3. - 4. Specifika péče v denních a týdenních stacionářích pro děti a dospívající (léčebné prostředky rehabilitace, sociální prostředky rehabilitace, pedagogické prostředky rehabilitace, pracovní prostředky rehabilitace).
Samostudium:
Doporučená literatura k samostudiu:
KUKLA L a kolektiv. Sociální a preventivní pediatrie. Praha: Grada, 2016.
- Základy demografie v zdravotně sociální péči (kapitola 5).
- Úmluva o právech dítěte, psychosociální potřeby dítěte (hodnocení a posuzování potřeb), pojmy dítě a rodina (kapitola 7).
- Péče o děti vyžadující speciální péči (kapitola 10).
- Specifika romských rodin, cizinci a národnostní menšiny (kapitola 14 a 15).
- Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané (syndrom CAN). Systém péče o týrané děti. Terapie a prevence syndromu CAN. Metody sociální práce se zneužívanými, týranými a zanedbávanými dětmi (kapitola 18).
Zpracování seminární práce: Zpracování komplexní kazuistiky dítěte s vybraným sociálním problémem.
Kontakt se studenty bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu jsou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
9
|
Homework for lessons
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
3
|
Preparation for a credit test
|
30
|
Semestral work
|
10
|
Self-tutoring
|
23
|
Total
|
85
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Student je schopen se orientovat v systému zdravotně sociální péče o děti a jejich rodiny v ČR.
Student je schopen navrhnout možnosti zdravotně sociální péče pro konkrétního dětského klienta a jeho rodinu. Student chápe postavení pracovníka ve zdravotnictví a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu.
Student je schopen posoudit potřeby dítěte v zařízeních poskytujících komplexní rehabilitační péči, následnou péči a péči sociální.
Student je schopen navrhnout plán ošetřovatelské péče na základě formulovaných ošetřovatelských diagnóz u dětí v zařízeních poskytujících komplexní rehabilitační péči, následnou péči a péči sociální.
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student zná formy náhradní rodinné péče v ČR.
Student zná základní principy zdravotně sociální péče o dítě a jeho rodinu.
Student zná základní teoretické koncepty a metody individuální sociální práce, sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou.
Student zná systém sociálního zabezpečení v ČR, systém dávek a sociálních služeb pro rodiny s dětmi.
Student má znalosti o lázeňských a rehabilitačních procedurách u dětí.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC8 - Didactic test |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|