|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IO2D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IO2D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelské postupy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
21 / 26
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UOM/0IO1D
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci.
Cílem je osvojit si vědomosti a dovednosti nezbytné pro bezpečnou praxi při uspokojování individuálních potřeb dítěte a dospívajícího. Získat manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů, a to za využití trenažérů, modelů a pomůcek určených pro výuku zdravotnických dovedností. Uvědomit si důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče. Naučit se vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Naučit se provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Naučit se dodržovat zásady týmové spolupráce.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičení (omluvená nepřítomnost ze zdravotních důvodů max. 20%)
splnění průběžných testů (3 testy)
demonstrace praktických dovedností
|
Obsah
|
Cvičení
1. - 4.
Hodnocení stolice dětí a dospívajících sestrou.
Aplikace léků per rektum, klyzma u dětí a dospívajících.
Odběry biologického materiálu - stolice u dětí a dospívajících.
5. - 8.
Monitoring aktivity a mobility dětí a dospívajících.
Zdravá manipulace s dítětem.
Pomoc při pohybu dětem a dospívajícím.
Pomoc při zajišťování poloh na lůžku u dětí a dospívajících.
Spánek a odpočinek.
9. - 12.
Péče o dětského pacienta s imobilizačním syndromem.
Ošetřovatelská péče o dítě a dospívajícího s dekubity.
Obvazová technika.
13. - 16.
Podpora dýchání - oxygenoterapie.
Odběry biologického materiálu - sputa, výtěry z dýchacích cest u dětí a dospívajících.
Aplikace léků do dýchacích cest u dětí a dospívajících.
Péče o děti a dospívající s tracheostomií.
17. - 20.
Fyzikální vyšetření dětí a dospívajících sestrou.
Péče o pacienta s kompenzačními pomůckami - brýlemi, kontaktníma čočkama, sluchadlem.
Lokální aplikace léků dětem a dospívajícím - do očí, uší, nosu.
21. - 24.
Ošetřovatelská péče o děti a dospívající se stomií.
Výživa kojence - podpora kojení a náhradní umělá výživa.
25. - 28.
Aplikace léků per vaginam u dívek.
Péče o umírající děti a dospívající a jejich rodinu.
Péče o mrtvé tělo.
29. - 32.
Dezinfekce, sterilizace.
Péče o chirurgickou ránu (asistence u převazu, příprava sterilního stolku, oblékání sterilního oděvu, péče o drény a drenáže, základní chirurgické nástroje).
33. - 36.
Perioperační péče.
Ošetřovatelská péče o děti a dospívající s bolestí.
Terapeutické využití tepla a chladu u dětí a dospívajících.
37. - 40.
Punkční vyšetření u dětí a dospívajících - intervence před, v průběhu a po vyšetření.
Endoskopické vyšetření u dětí a dospívajících - intervence před, v průběhu a po vyšetření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
OVŠONKOVÁ, A., ZANOVITOVÁ, M. Ošetrovateľské intervencie a výkony v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2018. ISBN 978-80-7464-083-4.
-
Základní:
SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2018. ISBN 978-80-7464-095-7.
-
Rozšiřující:
SLEZÁKOVÁ, L. a kol. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
Rozšiřující:
SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
Doporučená:
KIEDROŇOVÁ, E. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-1210-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Příprava na test
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student má znalosti o přípravcích vhodných ke klyzmatu dětí.
Student má znalosti o obvazových materiálech a technikách.
Student má znalosti o bezpečné aplikaci oxygenoterapie u dětí a dospívajících.
Student zná přípravky používané k ošetřování stomií u dětí. |
Student zná dezinfekční přípravky adekvátní lokalizaci dezinfekce.
|
Student ví jak pečovat o umírajícího a zemřelého. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen aplikovat léky a klyzma u dětí per rectum.
Student používá vhodné způsoby tělesné manipulace s dítětem.
Student umí polohovat děti a dospívající k prevenci rozvoje dekubitů.
Student využívá vhodné obvazové techniky.
Student je schopen odebírat sputum dětem a dospívajícím a provádět výtěry z dýchacích cest.
Student je schopen aplikovat léky do dýchacích cest.
Student umí pečovat o děti a dospívající s tracheostomií.
Student provádí fyzikální vyšetření sestrou.
Student umí aplikovat léky do očí, uší, nosu dětí a dospívajících.
Student je schopen ošetřovat stomie u dětí a dospívajících.
Student umí připravit stravu pro kojence a větší děti.
Student umí pečovat o chirurgickou ránu.
Student využívá tepla a chladu k tlumení bolesti.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C4 - Instruktáž |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|