|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IO1D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IO1D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelské postupy 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/0IE1D, UOM/0IO2D, UOM/0IP1D
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci.
Cílem je osvojit si vědomosti a dovednosti nezbytné pro bezpečnou praxi při uspokojování individuálních potřeb dítěte a dospívajícího. Naučit se praktické realizaci "celostní péče" o jednotlivce; pochopit význam uspokojení potřeby jistoty a bezpečí u jednotlivce. Získat manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů, a to za využití trenažérů, modelů a pomůcek určených pro výuku zdravotnických dovedností. Uvědomit si důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče. Naučit se vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Naučit se provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Naučit se dodržovat zásady týmové spolupráce.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičení (omluvená nepřítomnost ze zdravotních důvodů max. 20%)
splnění průběžných testů (4 testy)
vypracování prezentace na zadané téma dle instrukcí
demonstrace praktických dovedností
|
Obsah
|
Cvičení:
1. - 2. Ošetřovací jednotka, péče o lůžko. Asistence při vizitě u dětí.
3. - 4. Bariérová ošetřovatelská péče. Léčebný a ošetřovatelský režim u dětí a dospívajících. Ošetřovatelské intervence jako součást ošetřovatelského procesu.
5. - 8. Podpora zdraví - Hygienická péče u dětí a dorostu.
9. - 12. Podpora zdraví - Monitoring fyziologických funkcí dětí a dorostu.
13. - 16. Podpora zdraví - Odběry biologického materiálu krve u dětí a dorostu.
17. - 20. Podpora zdraví - Aplikace léků (per os) dětem a dorostu.
21. - 24. Podpora zdraví - Aplikace léků (injekční aplikace) u dětí a dorostu.
25. - 28. Doména Výživa - výživa dítěte, techniky krmení.
29. - 32. Parenterální výživa (infúze, transfúze) u dětí a dospívajících.
33. - 34. Enterální výživa sondou u dětí a dorostu. Výplach žaludku u dětí a dorostu.
35. - 38. Doména: Vylučování a výměna Hodnocení moče sestrou.
Odběry biologického materiálu moče u dětí a dorostu.
39. - 40. Katetrizace močového měchýře u dívek, asistence u katetrizace chlapců.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dušová, B. Laktační poradenství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7368-838-7.
-
Základní:
OVŠONKOVÁ, A., ZANOVITOVÁ, M. Ošetřovatelské výkony a intervencie v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2018. ISBN 978-80-7464-083-4.
-
Doporučená:
SLEZÁKOVÁ, L. a kol. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
Doporučená:
SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
5
|
Účast na výuce
|
40
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Příprava na test
|
5
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Má znalosti o typech ošetřovacích jednotek.
Má znalosti o zásadách bariérové ošetřovatelské péče. |
Má znalosti v oblasti enterální a parenterální výživy u dětí a dospívajících. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Umí realizovat hygienickou péči u dětí a dorostu.
Umí monitorovat fyziologické funkce dětí a dospívajících.
Umí odebírat krev dětem a dorostu.
Umí aplikovat léky dětem a dospívajícím.
Umí podávat stravu dětem a dospívajícím. |
Umí hodnotit moč a katetrizovat močový měchýř dívek, asistovat při katetrizaci močového měchýře chlapců. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C4 - Instruktáž |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|