|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / FZAD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
FZAD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy didaktiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Záklaady didaktiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
1
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Didaktika jako klíčová disciplína vzdělávání učitelů poskytuje teoretický základ, který umožňuje pochopit realitu školské praxe, vysvětlit a zdůvodnit jevy typické pro školní prostředí. Na tomto základě pak učitel staví svá rozhodnutí ve výuce, využívá konkrétní podněty a praktické rady. Teoretické poznatky jsou s praxí propojovány v rámci hospitací (předmět Hospitační praxe). Studenti jsou schopni je aplikovat na pozorovanou realitu vyučovacích hodin. Dále dokáží správně formulovat cíle výuky, v návaznosti na ně provádět při přípravě na výuku didaktickou analýzu učiva včetně formulace učebních úloh a posoudit vhodnost užití konkrétních metod a organizačních forem výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Student vykoná ústní zkoušku zaměřenou na okruhy vymezené v rámci disciplíny.
|
Obsah
|
Obsah: 1. Didaktika: její postavení v systému pedagogických věd, vymezení základních pojmů a kategorií, pedagogické přístupy a teorie. 2. Osobnost žáka: funkce žáka v procesu výuky, učební styly a přístupy k učení, nadaný a handicapovaný žák. 3. Osobnost učitele: požadavky, profesní kompetence, autorita učitele, fáze profesního vývoje učitele, vyučovací styly. 4. Interakce a komunikace ve výuce: druhy, bariéry, efekty, účastníci pedagogické komunikace, jejich práva a povinnosti. 5. Cíle výuky: definice, typologie, funkce, formulace. 6. Kurikulum: definice, formy, kurikulární reforma, systém kurikulárních dokumentů platných v ČR. 7. Učební úlohy: pojem, taxonomie, tvorba zadání v závislosti na stanoveném cíli. 8. Motivace: definice, druhy, teorie motivace, využívání incentiv a vnitřní motivace k učení. 9. Organizační formy a metody výuky: typologie, aktivizační potenciál. 10. Hodnocení a diagnostika ve výuce: význam, formy, metody a funkce hodnocení, problematika slovního hodnocení, hodnocení tvořivých produktů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Rozšiřující:
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno : Barrister & Principal, 2011.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Rozšiřující:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Rozšiřující:
MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-86633-41-1.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
-
Doporučená:
FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7176-120-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|