|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / FZAD2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
FZAD2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Základy didaktiky
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Záklaady didaktiky
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
12
[Hours/Semester]
Tutorial
1
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Didaktika jako klíčová disciplína vzdělávání učitelů poskytuje teoretický základ, který umožňuje pochopit realitu školské praxe, vysvětlit a zdůvodnit jevy typické pro školní prostředí. Na tomto základě pak učitel staví svá rozhodnutí ve výuce, využívá konkrétní podněty a praktické rady. Teoretické poznatky jsou s praxí propojovány v rámci hospitací (předmět Hospitační praxe). Studenti jsou schopni je aplikovat na pozorovanou realitu vyučovacích hodin. Dále dokáží správně formulovat cíle výuky, v návaznosti na ně provádět při přípravě na výuku didaktickou analýzu učiva včetně formulace učebních úloh a posoudit vhodnost užití konkrétních metod a organizačních forem výuky.
|
Requirements on student
|
Student vykoná ústní zkoušku zaměřenou na okruhy vymezené v rámci disciplíny.
|
Content
|
Obsah: 1. Didaktika: její postavení v systému pedagogických věd, vymezení základních pojmů a kategorií, pedagogické přístupy a teorie. 2. Osobnost žáka: funkce žáka v procesu výuky, učební styly a přístupy k učení, nadaný a handicapovaný žák. 3. Osobnost učitele: požadavky, profesní kompetence, autorita učitele, fáze profesního vývoje učitele, vyučovací styly. 4. Interakce a komunikace ve výuce: druhy, bariéry, efekty, účastníci pedagogické komunikace, jejich práva a povinnosti. 5. Cíle výuky: definice, typologie, funkce, formulace. 6. Kurikulum: definice, formy, kurikulární reforma, systém kurikulárních dokumentů platných v ČR. 7. Učební úlohy: pojem, taxonomie, tvorba zadání v závislosti na stanoveném cíli. 8. Motivace: definice, druhy, teorie motivace, využívání incentiv a vnitřní motivace k učení. 9. Organizační formy a metody výuky: typologie, aktivizační potenciál. 10. Hodnocení a diagnostika ve výuce: význam, formy, metody a funkce hodnocení, problematika slovního hodnocení, hodnocení tvořivých produktů.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Basic:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Basic:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Extending:
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno : Barrister & Principal, 2011.
-
Extending:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Extending:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Extending:
MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-86633-41-1.
-
Recommended:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Recommended:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Recommended:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Recommended:
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
-
Recommended:
FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7176-120-7.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|