Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course UCV/FZAD2  UCV / FZAD2 Základy didaktiky Show course Základy didaktiky 2023/2024

Course info UCV / FZAD2 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation UCV / FZAD2 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Základy didaktiky Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Záklaady didaktiky
Accredited / Credits Yes, 0 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 12 [Hours/Semester] Tutorial 1 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 46 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Didaktika jako klíčová disciplína vzdělávání učitelů poskytuje teoretický základ, který umožňuje pochopit realitu školské praxe, vysvětlit a zdůvodnit jevy typické pro školní prostředí. Na tomto základě pak učitel staví svá rozhodnutí ve výuce, využívá konkrétní podněty a praktické rady.
Teoretické poznatky jsou s praxí propojovány v rámci hospitací (předmět Hospitační praxe). Studenti jsou schopni je aplikovat na pozorovanou realitu vyučovacích hodin. Dále dokáží správně formulovat cíle výuky, v návaznosti na ně provádět při přípravě na výuku didaktickou analýzu učiva včetně formulace učebních úloh a posoudit vhodnost užití konkrétních metod a organizačních forem výuky.



Requirements on student
Student vykoná ústní zkoušku zaměřenou na okruhy vymezené v rámci disciplíny.

Content
Obsah:
1. Didaktika: její postavení v systému pedagogických věd, vymezení základních pojmů
a kategorií, pedagogické přístupy a teorie.
2. Osobnost žáka: funkce žáka v procesu výuky, učební styly a přístupy k učení, nadaný a handicapovaný žák.
3. Osobnost učitele: požadavky, profesní kompetence, autorita učitele, fáze profesního vývoje učitele, vyučovací styly.
4. Interakce a komunikace ve výuce: druhy, bariéry, efekty, účastníci pedagogické komunikace, jejich práva a povinnosti.
5. Cíle výuky: definice, typologie, funkce, formulace.
6. Kurikulum: definice, formy, kurikulární reforma, systém kurikulárních dokumentů platných v ČR.
7. Učební úlohy: pojem, taxonomie, tvorba zadání v závislosti na stanoveném cíli.
8. Motivace: definice, druhy, teorie motivace, využívání incentiv a vnitřní motivace k učení.
9. Organizační formy a metody výuky: typologie, aktivizační potenciál.
10. Hodnocení a diagnostika ve výuce: význam, formy, metody a funkce hodnocení, problematika slovního hodnocení, hodnocení tvořivých produktů.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PaedDr. Tomáš Bouda (100%), 
  • Lecturer: PaedDr. Tomáš Bouda (100%), 
  • Tutorial lecturer: PaedDr. Tomáš Bouda (100%), 
Literature
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
  • Basic: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Basic: MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
  • Extending: KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno : Barrister & Principal, 2011.
  • Extending: PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • Extending: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Extending: MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-86633-41-1.
  • Recommended: SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Recommended: KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
  • Recommended: KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Recommended: LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
  • Recommended: FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7176-120-7.
  • On-line library catalogues

Prerequisites

Learning outcomes

Assessment methods

Teaching methods

 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS