|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 4OBDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
4OBDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Oborová didaktika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
97 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Oborová didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která navazuje na obecnou didaktiku. Cílem předmětu tedy je: 1. Získat komplex vědomostí, dovedností, návyků a postojů pro vzdělávání žáků v předmětech konkrétního zaměření na základních a středních školách. Rozvíjet možnosti hodnotového systému žáků na základních a středních školách. 2. Předmět je koncipován tak, aby vycházel z obecné didaktiky, aplikoval její poznatky na didaktiku oborovou a zároveň umožňoval transformaci získaných poznatků do pedagogické praxe základních a středních škol. Konkrétně by si měl student osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu na výuku, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích forem a způsobů motivace žáků, vyučovacích metod daného oboru a typu školy (základní a střední škola). 3. Zajistit integraci mezi vědními disciplínami, včetně pedagogiky, psychologie i jednotlivých oborových didaktik. Důraz je kladen na projektování, realizaci a evaluaci výuky.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích), účast při analýze ukázek výuky (simulované vyučování). Prostudování alespoň jedné odborné didaktické publikace (vydané v posledních 10 letech).
2. Úspěšné složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Specifické rysy výuky v odborných předmětech. 2. Motivační prvky ve výuce předmětů dané vzdělávací oblasti - tvorba konkrétních motivačních úloh, her, metod apod. v návaznosti na příslušné obory a typy škol (základní a střední). 3. Osobnost učitele a jeho role ve výuce. 4. Osobnost žáka a její rozvoj. 5. Tvořivý učitel a tvořivý žák. Motivace, aktivizace, pojem tvořivost; tvořivý učitel a tvořivý žák ve výuce na základních a středních školách; aplikace na konkrétní obory. 6. Hodnocení, zkoušení a klasifikace - charakteristika, příklady, aplikace na praxi. 7. Diferenciace výuky a její aktualizace v problematice výuky na základní a střední škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Pavlína Blahutová (100%),
Mgr. Lucie Dokoupilová, Ph.D., MBA (100%),
Mgr. Dáša Lasotová, Ph.D. (100%),
Mgr. Nikol Porubová (100%),
Ing. Svatopluk Slovák, Ph.D. (100%),
Mgr. Radim Štěpánek, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Trnová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2001. ISBN 80-210-1124-6.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program.
-
Základní:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Rozšiřující:
MŠMT. Národní program vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Doporučená:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Doporučená:
KURELOVÁ, M., KANTORKOVÁ, H., KOZELSKÁ, Z., MALACH, J., JURDIN, R. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9.
-
Doporučená:
SOLÁROVÁ, M. Tvořivý učitel chemie. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-948-8.
-
Doporučená:
SOLÁROVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie - charakteristika výuky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003.
-
Doporučená:
KURELOVÁ, M. a kol. Základy didaktiky pro učitele odborných předmětů a mistry odborné výchovy. Ostrava : Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje PdF, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|