|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / 4OBDV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
4OBDV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Oborová didaktika 2
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
15
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
86 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Oborová didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která navazuje na obecnou didaktiku. Cílem předmětu tedy je: 1. Získat komplex vědomostí, dovedností, návyků a postojů pro vzdělávání žáků v předmětech konkrétního zaměření na základních a středních školách. Rozvíjet možnosti hodnotového systému žáků na základních a středních školách. 2. Předmět je koncipován tak, aby vycházel z obecné didaktiky, aplikoval její poznatky na didaktiku oborovou a zároveň umožňoval transformaci získaných poznatků do pedagogické praxe základních a středních škol. Konkrétně by si měl student osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu na výuku, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích forem a způsobů motivace žáků, vyučovacích metod daného oboru a typu školy (základní a střední škola). 3. Zajistit integraci mezi vědními disciplínami, včetně pedagogiky, psychologie i jednotlivých oborových didaktik. Důraz je kladen na projektování, realizaci a evaluaci výuky.
|
Requirements on student
|
1. Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích), účast při analýze ukázek výuky (simulované vyučování). Prostudování alespoň jedné odborné didaktické publikace (vydané v posledních 10 letech).
2. Úspěšné složení zkoušky.
|
Content
|
1. Specifické rysy výuky v odborných předmětech. 2. Motivační prvky ve výuce předmětů dané vzdělávací oblasti - tvorba konkrétních motivačních úloh, her, metod apod. v návaznosti na příslušné obory a typy škol (základní a střední). 3. Osobnost učitele a jeho role ve výuce. 4. Osobnost žáka a její rozvoj. 5. Tvořivý učitel a tvořivý žák. Motivace, aktivizace, pojem tvořivost; tvořivý učitel a tvořivý žák ve výuce na základních a středních školách; aplikace na konkrétní obory. 6. Hodnocení, zkoušení a klasifikace - charakteristika, příklady, aplikace na praxi. 7. Diferenciace výuky a její aktualizace v problematice výuky na základní a střední škole.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
PhDr. Pavlína Blahutová (100%),
Mgr. Lucie Dokoupilová, Ph.D., MBA (100%),
Mgr. Dáša Lasotová, Ph.D. (100%),
Mgr. Nikol Porubová (100%),
Ing. Svatopluk Slovák, Ph.D. (100%),
Mgr. Radim Štěpánek, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Trnová, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Basic:
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2001. ISBN 80-210-1124-6.
-
Basic:
Rámcový vzdělávací program.
-
Basic:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
-
Basic:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Extending:
MŠMT. Národní program vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001.
-
Extending:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Recommended:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Recommended:
KURELOVÁ, M., KANTORKOVÁ, H., KOZELSKÁ, Z., MALACH, J., JURDIN, R. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Recommended:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Recommended:
BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9.
-
Recommended:
SOLÁROVÁ, M. Tvořivý učitel chemie. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-948-8.
-
Recommended:
SOLÁROVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie - charakteristika výuky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003.
-
Recommended:
KURELOVÁ, M. a kol. Základy didaktiky pro učitele odborných předmětů a mistry odborné výchovy. Ostrava : Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje PdF, 1999.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|