|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 2PRX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
2PRX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe 1 - hospitační
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
24
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
118 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na Obecnou didaktiku. V jeho průběhu student prokáže dovednost prakticky aplikovat didaktické poznatky při analýze konkrétních situací ve výuce na ZŠ nebo SŠ. Student absolvuje pět náslechových hodin v rámci své studijní profilace (a v souladu s předchozím vysokoškolským zaměřením) na základní nebo střední škole, zbylé tři hodiny v rámci praxe věnuje seznámení se s dokumentací školy a zejména diskusi při rozboru výuky s cvičným učitelem. Pro jednotlivá pozorování student využije strukturované hospitační archy a příslušnou studijní literaturu. Na základě pokynů vyučujícího zpracuje odborné tematicky zaměřené analýzy vyučovacích jednotek, argumentuje, podává datové úryvky přímo z hodin. Součástí analýzy budou reflektivní úkoly, které studentům pomohou zvažovat pozitiva a limity sledované výuky (těmto aktivitám věnuje individuálně 8 h distanční výuky). Student na hospitacích sdílí příklady dobré praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta: účast na výuce spojená se sokratovským rozhovorem, problémové metody.
Výstupem předmětu (a požadavkem pro udělení zápočtu) jsou odborně zpracované analýzy pěti vyučovacích hodin včetně reflektivních a sebereflektivních úkolů. Student tímto zakládá své portfolio, které využije při ústní části závěrečné zkoušky.
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1. Úvodní seminář: vysvětlení pojetí předmětu, zadání úkolů a požadavků na zpracování analýz. (4 h)
- Analýza pojetí výuky, fází výuky, pedagogických zásad.
- Analýza zaměřená na komunikaci a interakci ve výuce, klima třídy.
- Analýza zaměřená na obsah vzdělávání a výukové zdroje (základní seznámení se s ŠVP, studium školní dokumentace, užívání učebnic a dalších edukační zdrojů, formulace cílů výuky a sledování kognitivní úrovně učebních úloh).
- Analýza zaměřená na strategie výuky (metody výuky se zřetelem k metodám rozvíjejícím kritické myšlení, organizační formy výuky s využitím skupinové, kooperativní nebo individualizované výuky).
- Analýza zaměřená na hodnocení ve výuce (funkce hodnocení, metody hodnocení, formativní hodnocení) a motivaci žáků k učení (v aplikaci na motivační teorie).
2. Praxe na školách pod vedením supervizora a za podpory obecného didaktika. (8 h)
3. Individuální zpracování hospitačních protokolů, reflektivních úkolů. Založení portfolia. (8 h)
4. Závěrečný seminář: reflexe hospitační praxe, sdílení zkušeností a vyhodnocení úkolů. (4 h)
Student se prezenčně účastní úvodního a závěrečného semináře v celkovém rozsahu 8 h. Dále absolvuje 8 h hospitační praxe na vybrané škole včetně rozboru každé z jednotek s příslušným učitelem (nebo vedením školy). Zbylou časovou dotaci využije k vytvoření podrobné analýzy každé z hospitovaných hodin samostatné práce v rámci distanční výuky) a k prostudování základní dokumentace příslušné školy a zajištění administrativních úkonů, které jsou nezbytně vázány k návštěvě školy - BOZP, GDPR aj. (8 h).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
Červenková, I. Reflektovaná asistentská praxe. Ostrava: PdF OU, 2018.
-
Základní:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
Základní:
MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Základní:
ČERVENKOVÁ, I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
-
Základní:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce,
- hlavních pedagogických a didaktických kategorií,
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic,
- principů pedagogické práce v reálném výukovém prostředí.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
V rámci odborných dovedností student dokáže
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy,
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce,
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím,
- kriticky posoudit pedagogické sledované jevy,
- uvažovat o plánu výuky a způsobu realizace vlastní vyučovací jednotky,
- provést profesní sebereflexi,
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky,
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického procesu,
- využít principů motivace pro praktickou činnost,
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce,
- využít příkladů dobré praxe ve své samostatné výukové praxi,
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro praktickou činnost učitele.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA5 - Portfolio |
Rozbor portfolia studenta |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|