|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / 2PRX
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
2PRX
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Pedagogická praxe 1 - hospitační
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Lecture
24
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
121 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět navazuje na Obecnou didaktiku. V jeho průběhu student prokáže dovednost prakticky aplikovat didaktické poznatky při analýze konkrétních situací ve výuce na ZŠ nebo SŠ. Student absolvuje pět náslechových hodin v rámci své studijní profilace (a v souladu s předchozím vysokoškolským zaměřením) na základní nebo střední škole, zbylé tři hodiny v rámci praxe věnuje seznámení se s dokumentací školy a zejména diskusi při rozboru výuky s cvičným učitelem. Pro jednotlivá pozorování student využije strukturované hospitační archy a příslušnou studijní literaturu. Na základě pokynů vyučujícího zpracuje odborné tematicky zaměřené analýzy vyučovacích jednotek, argumentuje, podává datové úryvky přímo z hodin. Součástí analýzy budou reflektivní úkoly, které studentům pomohou zvažovat pozitiva a limity sledované výuky (těmto aktivitám věnuje individuálně 8 h distanční výuky). Student na hospitacích sdílí příklady dobré praxe.
|
Requirements on student
|
Požadavky na studenta: účast na výuce spojená se sokratovským rozhovorem, problémové metody.
Výstupem předmětu (a požadavkem pro udělení zápočtu) jsou odborně zpracované analýzy pěti vyučovacích hodin včetně reflektivních a sebereflektivních úkolů. Student tímto zakládá své portfolio, které využije při ústní části závěrečné zkoušky.
|
Content
|
Obsah předmětu:
1. Úvodní seminář: vysvětlení pojetí předmětu, zadání úkolů a požadavků na zpracování analýz. (4 h)
- Analýza pojetí výuky, fází výuky, pedagogických zásad.
- Analýza zaměřená na komunikaci a interakci ve výuce, klima třídy.
- Analýza zaměřená na obsah vzdělávání a výukové zdroje (základní seznámení se s ŠVP, studium školní dokumentace, užívání učebnic a dalších edukační zdrojů, formulace cílů výuky a sledování kognitivní úrovně učebních úloh).
- Analýza zaměřená na strategie výuky (metody výuky se zřetelem k metodám rozvíjejícím kritické myšlení, organizační formy výuky s využitím skupinové, kooperativní nebo individualizované výuky).
- Analýza zaměřená na hodnocení ve výuce (funkce hodnocení, metody hodnocení, formativní hodnocení) a motivaci žáků k učení (v aplikaci na motivační teorie).
2. Praxe na školách pod vedením supervizora a za podpory obecného didaktika. (8 h)
3. Individuální zpracování hospitačních protokolů, reflektivních úkolů. Založení portfolia. (8 h)
4. Závěrečný seminář: reflexe hospitační praxe, sdílení zkušeností a vyhodnocení úkolů. (4 h)
Student se prezenčně účastní úvodního a závěrečného semináře v celkovém rozsahu 8 h. Dále absolvuje 8 h hospitační praxe na vybrané škole včetně rozboru každé z jednotek s příslušným učitelem (nebo vedením školy). Zbylou časovou dotaci využije k vytvoření podrobné analýzy každé z hospitovaných hodin samostatné práce v rámci distanční výuky) a k prostudování základní dokumentace příslušné školy a zajištění administrativních úkonů, které jsou nezbytně vázány k návštěvě školy - BOZP, GDPR aj. (8 h).
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Basic:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Basic:
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Basic:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Basic:
Červenková, I. Reflektovaná asistentská praxe. Ostrava: PdF OU, 2018.
-
Basic:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
-
Basic:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Basic:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
Basic:
MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Basic:
ČERVENKOVÁ, I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
-
Basic:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student prokáže znalost
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce,
- hlavních pedagogických a didaktických kategorií,
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic,
- principů pedagogické práce v reálném výukovém prostředí.
|
Skills - skills resulting from the course: |
V rámci odborných dovedností student dokáže
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy,
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce,
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím,
- kriticky posoudit pedagogické sledované jevy,
- uvažovat o plánu výuky a způsobu realizace vlastní vyučovací jednotky,
- provést profesní sebereflexi,
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky,
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického procesu,
- využít principů motivace pro praktickou činnost,
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce,
- využít příkladů dobré praxe ve své samostatné výukové praxi,
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro praktickou činnost učitele.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA5 - Portfolio |
Student´s portfolio analysis |
IC17 - Oral self-reflection |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
G1 - Group and cooperative learning |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
|
|
|
|