Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course UCV/2PRX  UCV / 2PRX Pedagogická praxe 1 - hospitační Show course Pedagogická praxe 1 - hospitační 2023/2024

Course info UCV / 2PRX : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation UCV / 2PRX Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Pedagogická praxe 1 - hospitační Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 0 Cred. Type of completion -
Type of completion -
Time requirements Lecture 24 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction -
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 121 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction - Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět navazuje na Obecnou didaktiku. V jeho průběhu student prokáže dovednost prakticky aplikovat didaktické poznatky při analýze konkrétních situací ve výuce na ZŠ nebo SŠ. Student absolvuje pět náslechových hodin v rámci své studijní profilace (a v souladu s předchozím vysokoškolským zaměřením) na základní nebo střední škole, zbylé tři hodiny v rámci praxe věnuje seznámení se s dokumentací školy a zejména diskusi při rozboru výuky s cvičným učitelem. Pro jednotlivá pozorování student využije strukturované hospitační archy a příslušnou studijní literaturu. Na základě pokynů vyučujícího zpracuje odborné tematicky zaměřené analýzy vyučovacích jednotek, argumentuje, podává datové úryvky přímo z hodin. Součástí analýzy budou reflektivní úkoly, které studentům pomohou zvažovat pozitiva a limity sledované výuky (těmto aktivitám věnuje individuálně 8 h distanční výuky). Student na hospitacích sdílí příklady dobré praxe.

Requirements on student
Požadavky na studenta: účast na výuce spojená se sokratovským rozhovorem, problémové metody.
Výstupem předmětu (a požadavkem pro udělení zápočtu) jsou odborně zpracované analýzy pěti vyučovacích hodin včetně reflektivních a sebereflektivních úkolů. Student tímto zakládá své portfolio, které využije při ústní části závěrečné zkoušky.


Content
Obsah předmětu:
1. Úvodní seminář: vysvětlení pojetí předmětu, zadání úkolů a požadavků na zpracování analýz. (4 h)
- Analýza pojetí výuky, fází výuky, pedagogických zásad.
- Analýza zaměřená na komunikaci a interakci ve výuce, klima třídy.
- Analýza zaměřená na obsah vzdělávání a výukové zdroje (základní seznámení se s ŠVP, studium školní dokumentace, užívání učebnic a dalších edukační zdrojů, formulace cílů výuky a sledování kognitivní úrovně učebních úloh).
- Analýza zaměřená na strategie výuky (metody výuky se zřetelem k metodám rozvíjejícím kritické myšlení, organizační formy výuky s využitím skupinové, kooperativní nebo individualizované výuky).
- Analýza zaměřená na hodnocení ve výuce (funkce hodnocení, metody hodnocení, formativní hodnocení) a motivaci žáků k učení (v aplikaci na motivační teorie).
2. Praxe na školách pod vedením supervizora a za podpory obecného didaktika. (8 h)
3. Individuální zpracování hospitačních protokolů, reflektivních úkolů. Založení portfolia. (8 h)
4. Závěrečný seminář: reflexe hospitační praxe, sdílení zkušeností a vyhodnocení úkolů. (4 h)
Student se prezenčně účastní úvodního a závěrečného semináře v celkovém rozsahu 8 h. Dále absolvuje 8 h hospitační praxe na vybrané škole včetně rozboru každé z jednotek s příslušným učitelem (nebo vedením školy). Zbylou časovou dotaci využije k vytvoření podrobné analýzy každé z hospitovaných hodin samostatné práce v rámci distanční výuky) a k prostudování základní dokumentace příslušné školy a zajištění administrativních úkonů, které jsou nezbytně vázány k návštěvě školy - BOZP, GDPR aj. (8 h).


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. , 
  • Lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%),  Mgr. Jana Pavlicová (100%),  PhDr. Marek Václavík, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Basic: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Basic: ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Basic: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Basic: Červenková, I. Reflektovaná asistentská praxe. Ostrava: PdF OU, 2018.
  • Basic: KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
  • Basic: ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
  • Basic: KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
  • Basic: MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Basic: ČERVENKOVÁ, I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
  • Basic: JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
  • On-line library catalogues

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student prokáže znalost
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce,
- hlavních pedagogických a didaktických kategorií,
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic,
- principů pedagogické práce v reálném výukovém prostředí.
Skills - skills resulting from the course:
V rámci odborných dovedností student dokáže
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy,
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce,
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím,
- kriticky posoudit pedagogické sledované jevy,
- uvažovat o plánu výuky a způsobu realizace vlastní vyučovací jednotky,
- provést profesní sebereflexi,
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky,
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického procesu,
- využít principů motivace pro praktickou činnost,
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce,
- využít příkladů dobré praxe ve své samostatné výukové praxi,
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro praktickou činnost učitele.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IIA5 - Portfolio
Student´s portfolio analysis
IC17 - Oral self-reflection

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
G1 - Group and cooperative learning
C1 - Observation of objects/phenomena/processes
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS