|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / 1MMT
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
1MMT
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Předmatematické činnosti
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
6
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je vybavit studenty potřebnými znalostmi (vědomostmi, dovednostmi a schopnostmi) pro profesionální vedení předmatematických činností dětí předškolního věku. Předmatematickou činností je zde nazývána každá aktivita, která podporuje připravenost dítěte na školní matematiku. Studenti se naučí připravit, řídit a reflektovat tyto aktivity tak, aby dobře rozvíjely prostorovou představivost, představy o tvarech a počtu, vnímání souvislostí časových dějů, schopnost odlišení podstatného od nepodstatného a další. Prostředkem pro budování těchto znalostí budou praktické ukázky a zapojení studentů do konkrétních aktivit. Pojmy a vztahy budou zaváděny pouze intuitivně (nikoli jako přesné definice) tak, aby jejich znalost odpovídala potřebám pedagoga příslušné věkové skupiny.
|
Requirements on student
|
Podmínkou pro konání zkoušky je: 1) účast v prezenční výuce min. 75% 2) příprava, realizace a reflexe činností z oblasti předmatematických aktivit se skupinou dětí předškolního věku. Zkouška je písemná. Studentovi je zadáno téma, viz obsah předmětu. Student navrhne vhodnou aktivitu, doprovodí teoretickým komentářem, sepíše očekávání (jak budou jednotlivé děti, resp. třída jako celek pracovat), aktivitu realizuje, provede její analýzu (rozbor, reflexe, hodnocení očekávání, hledání příčin, navrhne další postup).
|
Content
|
1. Předmatematická výchova 2. Zadání informací 3. Práce s otázkou a odpovědí 4. Porovnávání 5. Přiřazování 6. Třídění 7. Uspořádání 8. Uvažování a usuzování 9. Kvantita, množství a počet 10. Prostorová představivost 11. Geometrické útvary v rovině a prostoru 12. Pravděpodobnost, kombinatorika a statistika
Literatura: Doporučená: MELICHAR, J., SVOBODA, J. Rozvoj matematického myšlení pro studium učitelství pro mateřské školy. UJEP PdF, Ústí nad Labem 2003.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Předmatematické činnosti
(Zemanová, R.)
-
Recommended:
BEDNÁŘOVÁ, J. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press, a.s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Recommended:
Divíšek, J. Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha, SPN, 1987. ISBN 80-04-24282-0.
-
Recommended:
Bednářová, J. Počítání soba Boba 3 - cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení. Computer Press, Brno, 2007. ISBN 978-80-266-1301-5.
-
Recommended:
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Recommended:
kolektiv autorů. Šimonovy pracovní listy.
-
Recommended:
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|