|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 1GED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
1GED
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Geometrie s didaktikou
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika geometrie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka:
- prokáže znalost mentálních schémat geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- objasní souvislosti mezi jednotlivými schématy i v jejich rámci
- reprodukuje konstruktivistický edukační styl vyučujícího
- navrhuje, argumentuje, diskutuje a analyzuje různé strategie řešení geometrických úloh
- posuzuje řešení geometrických úloh
- pracuje s chybou v souladu s principy genetické metody výuky matematiky
- navrhuje a analyzuje vlastní gradované úlohy, vysvětluje gradační parametry
- přesně a čistě rýsuje
- používá formální geometrický jazyk ve slovní i písemné formě
- zobecňuje izolované modely do generického modelu
- abstrahuje generický model do abstraktního poznatku
|
Požadavky na studenta
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: prezentace ve výuce, aktivita ve výuce, sebereflexe ústní, seminární práce
b) Požadavky na studenta: 75% přítomnost v prezenční části výuky, zpracování seminární práce
Kritéria hodnocení: Seminární práce max. 100 bodů, pro vyhovění min. 51 bodů.
|
Obsah
|
1. Planimetrie: úsečka, polopřímka, lomená čára; rovinný pás, polorovina; konvexní a nekonvexní množina bodů; úhel; n-úhelník; kružnice, vzájemná poloha dvou kružnic; kruh; grafické porovnávání, sčítání, odčítání, násobení úseček a úhlů.
2. Stereometrie: Mnohostěny a jejich sítě; rotační tělesa a jejich sítě; vzájemná poloha dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin.
3. Shodná geometrická zobrazení v rovině a prostoru
4. Míra geometrických útvarů: délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zehnalová, J. Cvičení z elementární aritmetiky a geometrie ? 2. část. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 1997. ISBN cnb000029429.
-
Základní:
ZEMANOVÁ, R. Geometrie v rovině 1. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 2006.
-
Základní:
ZEMANOVÁ, R. Geometrie v rovině 2. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 2006. ISBN 978-80-746-4801-4.
-
Základní:
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Planimetrie. Prometheus Praha, 1994. ISBN 80-7196-004-7.
-
Základní:
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. Prometheus Praha, 1995. ISBN cnb000036733.
-
Doporučená:
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 2012. ISBN 978-80-7290-552-2.
-
Doporučená:
Hejný, M., Jirotková, D. Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 8086039927.
-
Doporučená:
Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J. Matematika 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009. ISBN 978-80-7238-824-0.
-
Doporučená:
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E. Matematika 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010. ISBN 978-80-7238-940-7.
-
Doporučená:
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J. Matematika 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011. ISBN 978-80-7238-966-7.
-
Doporučená:
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky. SPN Praha, 1972. ISBN 80-7196-021-7.
-
Doporučená:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách 1. Prometheus, Praha 1998. ISBN 80-7196-166-3.
-
Doporučená:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách 2. Prometheus, Praha 1999. ISBN 978-80-7196-337-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student/ka:
- prokáže znalost mentálních schémat geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- objasní souvislosti mezi jednotlivými schématy i v jejich rámci
- reprodukuje konstruktivistický edukační styl vyučujícího
- pracuje s chybou v souladu s principy genetické metody výuky matematiky
- zobecňuje izolované modely do generického modelu
- abstrahuje generický model do abstraktního poznatku
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka vymezí pojmy a ilustruje na příkladech:
1. Planimetrie: úsečka, polopřímka, lomená čára; rovinný pás, polorovina; konvexní a nekonvexní množina bodů; úhel; n-úhelník; kružnice, vzájemná poloha dvou kružnic; kruh; grafické porovnávání, sčítání, odčítání, násobení úseček a úhlů.
2. Stereometrie: Mnohostěny a jejich sítě; rotační tělesa a jejich sítě; vzájemná poloha dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin.
3. Shodná geometrická zobrazení v rovině a prostoru
4. Míra geometrických útvarů: délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka:
- navrhuje, argumentuje, diskutuje a analyzuje různé strategie řešení geometrických úloh
- posuzuje řešení geometrických úloh
- navrhuje a analyzuje vlastní gradované úlohy, vysvětluje gradační parametry
- přesně a čistě rýsuje
- používá formální geometrický jazyk ve slovní i písemné formě
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
A1 - Přednáška |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B8 - Převrácená přednáška |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
E4 - Didaktické hry |
Skupinová a kooperativní výuka |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|