|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
UCV / 1GED
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
UCV
/
1GED
|
Academic Year
|
2022/2023
|
Academic Year
|
2022/2023
|
Title
|
Geometrie s didaktikou
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Didaktika geometrie
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Lecture
9
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Student/ka:
- prokáže znalost mentálních schémat geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- objasní souvislosti mezi jednotlivými schématy i v jejich rámci
- reprodukuje konstruktivistický edukační styl vyučujícího
- navrhuje, argumentuje, diskutuje a analyzuje různé strategie řešení geometrických úloh
- posuzuje řešení geometrických úloh
- pracuje s chybou v souladu s principy genetické metody výuky matematiky
- navrhuje a analyzuje vlastní gradované úlohy, vysvětluje gradační parametry
- přesně a čistě rýsuje
- používá formální geometrický jazyk ve slovní i písemné formě
- zobecňuje izolované modely do generického modelu
- abstrahuje generický model do abstraktního poznatku
|
Requirements on student
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: prezentace ve výuce, aktivita ve výuce, sebereflexe ústní, seminární práce
b) Požadavky na studenta: 75% přítomnost v prezenční části výuky, zpracování seminární práce
Kritéria hodnocení: Seminární práce max. 100 bodů, pro vyhovění min. 51 bodů.
|
Content
|
1. Planimetrie: úsečka, polopřímka, lomená čára; rovinný pás, polorovina; konvexní a nekonvexní množina bodů; úhel; n-úhelník; kružnice, vzájemná poloha dvou kružnic; kruh; grafické porovnávání, sčítání, odčítání, násobení úseček a úhlů.
2. Stereometrie: Mnohostěny a jejich sítě; rotační tělesa a jejich sítě; vzájemná poloha dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin.
3. Shodná geometrická zobrazení v rovině a prostoru
4. Míra geometrických útvarů: délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Zehnalová, J. Cvičení z elementární aritmetiky a geometrie ? 2. část. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 1997. ISBN cnb000029429.
-
Basic:
ZEMANOVÁ, R. Geometrie v rovině 1. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 2006.
-
Basic:
ZEMANOVÁ, R. Geometrie v rovině 2. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Ostrava 2006. ISBN 978-80-746-4801-4.
-
Basic:
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Planimetrie. Prometheus Praha, 1994. ISBN 80-7196-004-7.
-
Basic:
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. Prometheus Praha, 1995. ISBN cnb000036733.
-
Recommended:
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 2012. ISBN 978-80-7290-552-2.
-
Recommended:
Hejný, M., Jirotková, D. Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 8086039927.
-
Recommended:
Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J. Matematika 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009. ISBN 978-80-7238-824-0.
-
Recommended:
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E. Matematika 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010. ISBN 978-80-7238-940-7.
-
Recommended:
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J. Matematika 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011. ISBN 978-80-7238-966-7.
-
Recommended:
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky. SPN Praha, 1972. ISBN 80-7196-021-7.
-
Recommended:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách 1. Prometheus, Praha 1998. ISBN 80-7196-166-3.
-
Recommended:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách 2. Prometheus, Praha 1999. ISBN 978-80-7196-337-0.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Student/ka:
- prokáže znalost mentálních schémat geometrických objektů (pojmů, procesů a vztahů)
- objasní souvislosti mezi jednotlivými schématy i v jejich rámci
- reprodukuje konstruktivistický edukační styl vyučujícího
- pracuje s chybou v souladu s principy genetické metody výuky matematiky
- zobecňuje izolované modely do generického modelu
- abstrahuje generický model do abstraktního poznatku
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student/ka vymezí pojmy a ilustruje na příkladech:
1. Planimetrie: úsečka, polopřímka, lomená čára; rovinný pás, polorovina; konvexní a nekonvexní množina bodů; úhel; n-úhelník; kružnice, vzájemná poloha dvou kružnic; kruh; grafické porovnávání, sčítání, odčítání, násobení úseček a úhlů.
2. Stereometrie: Mnohostěny a jejich sítě; rotační tělesa a jejich sítě; vzájemná poloha dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin.
3. Shodná geometrická zobrazení v rovině a prostoru
4. Míra geometrických útvarů: délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Student/ka:
- navrhuje, argumentuje, diskutuje a analyzuje různé strategie řešení geometrických úloh
- posuzuje řešení geometrických úloh
- navrhuje a analyzuje vlastní gradované úlohy, vysvětluje gradační parametry
- přesně a čistě rýsuje
- používá formální geometrický jazyk ve slovní i písemné formě
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
A1 - Lecture |
B4- Socratic dialogue |
B8 - Reversed lecture |
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.) |
D3 - Practice and creation of technical and working skills |
E1 - Heuristic, exploration, research methods |
E4 - Didactic games |
Group and co-operative tutoring |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
|
|
|
|