|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / WUPAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
WUPAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Strukturované učení a autismus
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 22
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem vzdělávacího programu je představit studentům rozsáhlou škálu poruch autistickéch spektra a metody strukturovaného učení, které jsou nedílnou součástí edukace osob s autismem. Studenti získají dovednosti připravovat strukturované úkoly pro žáky s autismem a schopnosti dále je aplikovat ve výchovně vzdělávacím procesu jedinců s autismem v kombinaci se zrakovým postižením. Výuka je rovněž zaměřena na komparaci funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta v oblasti mimoškolních aktivit osob s autismem. Vzdělávací program se věnuje problematice poradenského systému, možnostem a formám vzdělávání osob s autismem, aktuální legislativě. Vzdělávací program je zaměřen nejen na aktuální teoretické, ale i na praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy osob s autismem. Nedílnou součástí je tvorba individuálního vzdělávacího plánu dle současné legislativy a tvorba modelových hodin. Vzdělávací program věnuje pozornost kombinaci zrakového postižení s autismem a podmínkám souvisejícím s integrací. Obsahem vzdělávacího programu jsou nové poznatky z oblasti diagnostiky autismu a jejich přínos při sestavování individuálních intervencí.
|
Požadavky na studenta
|
Student vypracuje přípravu na vyučovací hodinu s kompozicí strukturovaných úloh.
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
Seznámení se základní problematikou poruch autistického spektra a jejich vliv na vývoj osobnosti dítěte. Kombinované postižení, poruchy autistického spektra, zrakové postižení, mentální retardace. Strukturované učení jako základ výchovných a vzdělávacích metod, vliv na předškolní vzdělávání. Metodika strukturovaného učení ve výuce trivia podle osnov základní školy praktické. Možnosti strukturovaných úkolů v předmětech VV, HV, TV, PV. Aplikace strukturovaného učení v mimoškolních činnostech, formy terapií. Legislativní podmínky edukace žáka s kombinovaným postižením, poradenský systém. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Praktický nácvik výuky Braillova písma, výroba strukturovaných úkolů pro žáky s těžkým zrakovým postižením a autismem. Seznámení s výukou práce na počítači s hlasovým výstupem a práce s Braillským řádkem. Komparace funkce asistenta pedagoga a osobního asistenta. Příprava na vyučování a sestavování modelových hodin. TEACCH program jako forma celoživotní podpory osob s autismem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GILLBERG, E., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
-
Základní:
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
-
Základní:
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
-
Základní:
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
-
Základní:
on-line katalogy knihoven.
-
Základní:
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Základní:
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
-
Základní:
SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha, 1999. ISBN 80-7178-202-5.
-
Základní:
BARTOŃOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno, 2007. ISBN 987-80-7315-161-4.
-
Základní:
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, 2007. ISBN 978-807320-099-2.
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-37-3.
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
-
Základní:
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
-
Základní:
VILÁŠKOVÁ, D. Strukturované učení pro žáky s autismem. Praha, 2006. ISBN cnb000537141.
-
Základní:
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Tvorba individálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha, 2006. ISBN 80-86856-17-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Samostudium
|
20
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
10
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
14
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student bude schopen orientovat se v charakteristice jedinců s poruchami autistického spektra a jejich edukaci. Získá dovednosti využívat strukturované učení ve výchovně vzdělávacím prosesu jedinců s autismem a schopnosti sestavovat strukturované úkoly ve výuce trivia.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Instruktáž |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
|
|
|
|