|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / WNSGR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
WNSGR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální geragogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/TYD]
Cvičení
17
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit se s problematikou speciální pedagogiky v kontextu edukace hadicapovaných dospělých a seniorů, získat potřebné odborné teoretické kompetence pro práci s touto cílovou skupinou.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na výuce - vypracování zadané semestrální práce - absolvování ústní zkoušky
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
1. Vymezení obecné gerontopedagogiky v kontextu disciplín andragogiky a speciální gerontopedagogiky. 2. Charakteristika termínu stáří a některé teorie stárnutí, proces stárnutí. 3. Přístupy ke stáří a k seniorům z hlediska celosvětového. 4. Rizika seniorské populace v širším i užším zaměření. 5. Choroby a patologie stáří. 6. Syndrom demence jako jeden z nejdůležitějších syndromů stáří. 7. Přístupy k seniorům z hlediska kategorií zdravotního postižení. 8. Péče o seniory v ČR - ústavní a poloústavní rezidenční zařízení. 9.Vzdělávání třetího věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9.
-
Základní:
MÜHLPACHER, P. Gerontopedagogika. Brno : MU, 2004. ISBN cnb001854284.
-
Základní:
GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
-
Základní:
STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
-
Doporučená:
ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-86700-25-9.
-
Doporučená:
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Doporučená:
KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Doporučená:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Semestrální práce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
26
|
Samostudium
|
50
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se v základní teorii andragogiky, speciální andragogiky a gerontopedagogiky. Umí charakterizovat stáří z různých pohledů a zná některé teorie stárnutí. Rozumí rizikům seniorské populace a orientuje se v přístupem ke stáří v zahraniční politice. Zná konkrétní choroby a patologie stáří, detailně se orientuje v problematice demence. Zná možnosti péče rezidenčních zařízení pro dospělé a seniory, jejich klady a zápory. Umí posoudit různé možnosti terciálního vzdělávání v ČR.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|