|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / WNEVV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
WNEVV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Ed. of People with Multiple Disability
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Education of People with Multiple Disability
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
12
[Hours/Semester]
Tutorial
27
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
SPG/WNEMP
|
Meet all prerequisites before registering
|
NO
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je získání ucelených vědomostí vztahující se ke globálnímu pojetí problematiky edukace jedinců s více vadami s ohledem na nejčastější kombinace vad, specifický přístup a strategie edukace.
|
Requirements on student
|
Požadavky na studenta: - pravidelná docházka na semináře a přednášky - aktivní účast ve výuce - zpracování zadaného úkolu - písemná zkouška
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Content
|
1. Souběžné postižení více vadami, vymezení, teorie a etiologie, ucelená rehabilitace 2. Principy integrace/inkluze, inkluze žáků s intenzivní potřebou podpůrných opatření, kurikulární a legislativní rámec edukace 3. Cíl, úkoly principy edukace u jedinců s více vadami 4. Proces a metody edukace u jedinců s více vadami, materiální a technické prostředky edukace 5. Mechanismy ovlivňující edukaci a speciálně pedagogická diagnostika jedinců s více vadami 6. Význam, strategie a tvorba IVP u jedinců s více vadami, osobnost edukátora u vícenásobně postižených. 7. Modely stimulace - polohování, podpora lezení a stimulace v oblasti hrubé motoriky, sezení, 8. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi, stimulace v oblasti sebeobsluhy, komunikace a orientace v prostoru 9. AAK v procesu edukace osob s více vadami 10. Psychomotorická stimulace, rozvoj myšlení, představivosti a paměti 11. Snoezelen 12. Koncept bazální stimulace 13. Relaxace a hra 14. Hluchoslepota
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 978-80-7335-258-5.
-
Basic:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Basic:
VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Basic:
DYLEVSKÝ, J., NAVRÁTIL, L., KUBÁLKOVÁ, L. Kineziologie, kineziterapie a fyzioterapie. Praha: Manus, 2001. ISBN 80-902318-8-8.
-
Basic:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, I., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-50-8.
-
Basic:
PILAŘOVÁ, M., HRADILOVÁ, T. Raný vývoj dítěte s možností rané intervence.. Praha: Futurum, 1999.
-
Basic:
FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-921-6.
-
Basic:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton Praha, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
-
Basic:
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Recommended:
VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 2001.
-
Recommended:
DOMAN, G. Jak pečovat o vaše postižené dítě.. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-390-X.
-
Recommended:
VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-08-00396-0.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
12
|
Semestral work
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Preparation for test
|
16
|
Scientific text studying in a foreign language
|
15
|
Self-tutoring
|
52
|
Total
|
120
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Získává ucelené poznatky o problematice kombinovaného postižení. Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému. Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi. Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi. Orientuje se v systému komunikace AAK. Zná didaktické pomůcky využívané v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Upevňuje a schopnosti a dovednosti potřebné pro edukaci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Didactic test |
Oral examination |
Student´s portfolio analysis |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|