|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / WNEVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
WNEVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Edukace jedinců s více vadami
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
27
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/WNEMP
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání ucelených vědomostí vztahující se ke globálnímu pojetí problematiky edukace jedinců s více vadami s ohledem na nejčastější kombinace vad, specifický přístup a strategie edukace.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta: - pravidelná docházka na semináře a přednášky - aktivní účast ve výuce - zpracování zadaného úkolu - písemná zkouška
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
1. Souběžné postižení více vadami, vymezení, teorie a etiologie, ucelená rehabilitace 2. Principy integrace/inkluze, inkluze žáků s intenzivní potřebou podpůrných opatření, kurikulární a legislativní rámec edukace 3. Cíl, úkoly principy edukace u jedinců s více vadami 4. Proces a metody edukace u jedinců s více vadami, materiální a technické prostředky edukace 5. Mechanismy ovlivňující edukaci a speciálně pedagogická diagnostika jedinců s více vadami 6. Význam, strategie a tvorba IVP u jedinců s více vadami, osobnost edukátora u vícenásobně postižených. 7. Modely stimulace - polohování, podpora lezení a stimulace v oblasti hrubé motoriky, sezení, 8. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi, stimulace v oblasti sebeobsluhy, komunikace a orientace v prostoru 9. AAK v procesu edukace osob s více vadami 10. Psychomotorická stimulace, rozvoj myšlení, představivosti a paměti 11. Snoezelen 12. Koncept bazální stimulace 13. Relaxace a hra 14. Hluchoslepota
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 978-80-7335-258-5.
-
Základní:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Základní:
DYLEVSKÝ, J., NAVRÁTIL, L., KUBÁLKOVÁ, L. Kineziologie, kineziterapie a fyzioterapie. Praha: Manus, 2001. ISBN 80-902318-8-8.
-
Základní:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, I., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-50-8.
-
Základní:
PILAŘOVÁ, M., HRADILOVÁ, T. Raný vývoj dítěte s možností rané intervence.. Praha: Futurum, 1999.
-
Základní:
FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-921-6.
-
Základní:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton Praha, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
-
Základní:
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Doporučená:
VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 2001.
-
Doporučená:
DOMAN, G. Jak pečovat o vaše postižené dítě.. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-390-X.
-
Doporučená:
VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-08-00396-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Semestrální práce
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Příprava na test
|
16
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
15
|
Samostudium
|
52
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získává ucelené poznatky o problematice kombinovaného postižení. Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému. Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi. Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi. Orientuje se v systému komunikace AAK. Zná didaktické pomůcky využívané v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Upevňuje a schopnosti a dovednosti potřebné pro edukaci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|