Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course SPG/WNEVV  SPG / WNEVV Ed. of People with Multiple Disability Show course Ed. of People with Multiple Disability 2023/2024

Course info SPG / WNEVV : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation SPG / WNEVV Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Ed. of People with Multiple Disability Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Long Title Education of People with Multiple Disability
Accredited / Credits Yes, 5 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 12 [Hours/Semester] Tutorial 27 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses SPG/WNEMP
Meet all prerequisites before registering NO
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je získání ucelených vědomostí vztahující se ke globálnímu pojetí problematiky edukace jedinců s více vadami s ohledem na nejčastější kombinace vad, specifický přístup a strategie edukace.



Requirements on student
Požadavky na studenta:
- pravidelná docházka na semináře a přednášky
- aktivní účast ve výuce
- zpracování zadaného úkolu
- písemná zkouška

Studenti jsou hodnoceni následovně:
A - 91-100 b.
B - 81-90 b.
C - 71-80 b.
D - 61-70 b.
E - 51-60 b.
F - 0-50 b.


Content
1. Souběžné postižení více vadami, vymezení, teorie a etiologie, ucelená rehabilitace
2. Principy integrace/inkluze, inkluze žáků s intenzivní potřebou podpůrných opatření, kurikulární a legislativní rámec edukace
3. Cíl, úkoly principy edukace u jedinců s více vadami
4. Proces a metody edukace u jedinců s více vadami, materiální a technické prostředky edukace
5. Mechanismy ovlivňující edukaci a speciálně pedagogická diagnostika jedinců s více vadami
6. Význam, strategie a tvorba IVP u jedinců s více vadami, osobnost edukátora u vícenásobně postižených.
7. Modely stimulace - polohování, podpora lezení a stimulace v oblasti hrubé motoriky, sezení,
8. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi, stimulace v oblasti sebeobsluhy, komunikace a orientace v prostoru
9. AAK v procesu edukace osob s více vadami
10. Psychomotorická stimulace, rozvoj myšlení, představivosti a paměti
11. Snoezelen
12. Koncept bazální stimulace
13. Relaxace a hra
14. Hluchoslepota




Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%), 
Literature
  • Basic: KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 978-80-7335-258-5.
  • Basic: HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Basic: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • Basic: DYLEVSKÝ, J., NAVRÁTIL, L., KUBÁLKOVÁ, L. Kineziologie, kineziterapie a fyzioterapie. Praha: Manus, 2001. ISBN 80-902318-8-8.
  • Basic: KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, I., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-50-8.
  • Basic: PILAŘOVÁ, M., HRADILOVÁ, T. Raný vývoj dítěte s možností rané intervence.. Praha: Futurum, 1999.
  • Basic: FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-921-6.
  • Basic: JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton Praha, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
  • Basic: LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Recommended: VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 2001.
  • Recommended: DOMAN, G. Jak pečovat o vaše postižené dítě.. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-390-X.
  • Recommended: VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých.. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-08-00396-0.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 12
Semestral work 10
Scientific text studying in the Czech language 15
Preparation for test 16
Scientific text studying in a foreign language 15
Self-tutoring 52
Total 120

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Získává ucelené poznatky o problematice kombinovaného postižení.
Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému.
Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.
Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi.
Orientuje se v systému komunikace AAK.
Zná didaktické pomůcky využívané v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Upevňuje a schopnosti a dovednosti potřebné pro edukaci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Didactic test
Oral examination
Student´s portfolio analysis

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS