|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / SOMAR
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
SOMAR
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Ed. of People with Phys. Disab.
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Education of People with Physical Disability
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
15
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
UCV/SOMAR
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu Základy somatopedie je předat bazální teoretické i praktické informace ohledně speciálně pedagogické disciplíny, která se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně s DMO. Somatopedie jako vědní obor se zabývá edukací, diagnostikou, rehabilitací, poradenstvím a terapiemi jedinců s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
|
Requirements on student
|
- Písemný test (didaktický test)
Student je hodnocen následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Content
|
- Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením. - Teoretická východiska a terminologie somatopedie. Somatopedie jako vědní obor. - Ontogeneze, normální vývoj dětské motoriky a hybnosti. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí. - Pohybové vady. Klasifikace, příčiny, specifika, symptomatika a kombinace pohybových vad. - Dětská mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s DMO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s dětskou mozkovou obrnou, zásady práce. - Deformace, amputace, malformace. Získaná tělesná postižení. - Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty. - Pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR. - Vzdělávání dětí se somatickým postižením. Integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. - Kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno : PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-3819-5.
-
Basic:
VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno : Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-140-9.
-
Basic:
HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o tělesně postižené děti a mládež. Praha: Septima, 1996. ISBN 978-80-247-5805-3.
-
Basic:
RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. I. vyd.. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-0532-6.
-
Basic:
VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno : MU, 1998.
-
Basic:
OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
-
Basic:
KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV, 1986. ISBN cnb000413628.
-
Basic:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno : Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
-
Basic:
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244-1073-7.
-
Basic:
KÁBELE, F. Somatopedie. Praha : UK, 1992. ISBN 80-7169-384-7.
-
Basic:
HRONOVÁ, M. Somatopedie I., II. Olomouc : UP, 1989. ISBN 978-80-7368-787-8.
-
Basic:
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-247-0445-5.
-
Basic:
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 978-80-85391-96-6.
-
Basic:
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 80-7315-010-7.
-
Basic:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
-
Extending:
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. I. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Extending:
JAKOBOVÁ, A. Komplexní péče dětí s tělesným a kombinovaným postižením. I. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-488-4.
-
Extending:
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU PdF, 2005. ISBN 80-210-3242-1.
-
Extending:
PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. I. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Extending:
BENDOVÁ, P., RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. I. vyd. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 978-80-2441-097-4.
-
Extending:
GUTWIRTH, J. Základy dětského lékařství pro speciální pedagogy. Praha : SPN, 1984. ISBN cnb000024471.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
12
|
Self-tutoring
|
30
|
Scientific text studying in the Czech language
|
5
|
Preparation for an exam
|
25
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Unaided e-learning tasks completion
|
5
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
8
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- Umí diskutovat o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením. - Zná teoretická východiska a terminologii somatopedie. - Umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor. - Zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti. - Charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí. - Zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků. - Zná postižení dětskou mozkovou obrnu, její zvláštnosti a specifika. Umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce ve škole. - Zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka. - Umí definovat deformace, amputace, malformace. - Chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením. - Umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením. - Zná zákonitosti integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. - Vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Oral examination |
Student´s portfolio analysis |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Computer-based tutoring |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Projection (static, dynamic) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|