|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / KSOMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
KSOMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy somatopedie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Základy somatopedie je předat bazální teoretické i praktické informace ohledně speciálně pedagogické disciplíny, která se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně s DMO. Somatopedie jako vědní obor se zabývá edukací, diagnostikou, rehabilitací, poradenstvím a terapiemi jedinců s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
|
Požadavky na studenta
|
- Seminární práce: Zpracování případové studie žáka s tělesným postižením nebo zdravotním znevýhodněním. - Písemný test (didaktický test) Student je hodnocen následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
- Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením. - Teoretická východiska a terminologie somatopedie. Somatopedie jako vědní obor. - Ontogeneze, normální vývoj dětské motoriky a hybnosti. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí. - Pohybové vady. Klasifikace, příčiny, specifika, symptomatika a kombinace pohybových vad. - Dětská mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s DMO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s dětskou mozkovou obrnou, zásady práce. - Deformace, amputace, malformace. Získaná tělesná postižení. - Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty. - Pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR. - Vzdělávání dětí se somatickým postižením. Integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. - Kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno : PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-3819-5.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno : Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-140-9.
-
Základní:
RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. I. vyd.. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-0532-6.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno : Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
-
Základní:
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244-1073-7.
-
Základní:
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 80-7315-010-7.
-
Základní:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
-
Rozšiřující:
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. I. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Rozšiřující:
JAKOBOVÁ, A. Komplexní péče dětí s tělesným a kombinovaným postižením. I. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-488-4.
-
Rozšiřující:
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU PdF, 2005. ISBN 80-210-3242-1.
-
Rozšiřující:
PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. I. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Rozšiřující:
BENDOVÁ, P., RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. I. vyd. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 978-80-2441-097-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Samostudium
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
8
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Umí diskutovat o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením. - Zná teoretická východiska a terminologii somatopedie. - Umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor. - Zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti. - Charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí. - Zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků. - Zná postižení dětskou mozkovou obrnu, její zvláštnosti a specifika. Umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce ve škole. - Zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka. - Umí definovat deformace, amputace, malformace. - Chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením. - Umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením. - Zná zákonitosti integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. - Vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Skupinová a kooperativní výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|