Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět SPG/KSOMA  SPG / KSOMA Základy somatopedie Zobrazit předmět Základy somatopedie 2023/2024

Informace o předmětu SPG / KSOMA : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka SPG / KSOMA Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Základy somatopedie Způsob zakončení Zkouška
Způsob zakončení Zkouška
Akreditováno / Kredity Ano, 3 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Přednáška 12 [HOD/SEM] Cvičení 14 [HOD/SEM] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru ANO
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru ANO
Zimní semestr 0 / - 0 / 0 0 / 1 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Cílem předmětu Základy somatopedie je předat bazální teoretické i praktické informace ohledně speciálně pedagogické disciplíny, která se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně s DMO. Somatopedie jako vědní obor se zabývá edukací, diagnostikou, rehabilitací, poradenstvím a terapiemi jedinců s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.

Požadavky na studenta
- Seminární práce: Zpracování případové studie žáka s tělesným postižením nebo zdravotním znevýhodněním.
- Písemný test (didaktický test)
Student je hodnocen následovně:
A - 91-100 b.
B - 81-90 b.
C - 71-80 b.
D - 61-70 b.
E - 51-60 b.
F - 0-50 b.



Obsah
- Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.
- Teoretická východiska a terminologie somatopedie. Somatopedie jako vědní obor.
- Ontogeneze, normální vývoj dětské motoriky a hybnosti. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
- Pohybové vady. Klasifikace, příčiny, specifika, symptomatika a kombinace pohybových vad.
- Dětská mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s DMO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s dětskou mozkovou obrnou, zásady práce.
- Deformace, amputace, malformace. Získaná tělesná postižení.
- Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.
- Pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR.
- Vzdělávání dětí se somatickým postižením. Integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
- Kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (100%), 
  • Přednášející: Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (100%), 
  • Cvičící: Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno : PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-3819-5.
  • Základní: VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno : Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-140-9.
  • Základní: RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. I. vyd.. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-0532-6.
  • Základní: OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • Základní: VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno : Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
  • Základní: RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244-1073-7.
  • Základní: PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 80-7315-010-7.
  • Základní: JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
  • Rozšiřující: JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. I. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Rozšiřující: JAKOBOVÁ, A. Komplexní péče dětí s tělesným a kombinovaným postižením. I. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-488-4.
  • Rozšiřující: OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU PdF, 2005. ISBN 80-210-3242-1.
  • Rozšiřující: PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. I. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
  • Rozšiřující: BENDOVÁ, P., RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. I. vyd. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 978-80-2441-097-4.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 12
Samostudium 30
Studium odborného textu v českém jazyce 5
Příprava na zkoušku 25
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 5
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory 5
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 8
Celkem 90

Předpoklady

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- Umí diskutovat o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.
- Zná teoretická východiska a terminologii somatopedie.
- Umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor.
- Zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti.
- Charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
- Zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků.
- Zná postižení dětskou mozkovou obrnu, její zvláštnosti a specifika. Umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce ve škole.
- Zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka.
- Umí definovat deformace, amputace, malformace.
- Chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením.
- Umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením.
- Zná zákonitosti integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
- Vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
Průběžná analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce)
Rozhovor
Ústní zkouška

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Skupinová a kooperativní výuka
Výuka podporovaná počítačem
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS