|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / CSPPE
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
CSPPE
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Special Needs Education
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
8
[Hours/Semester]
Tutorial
31
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Základní teoretické problémy a podobory speciální pedagogiky. Získání základních znalostí a orientace v oboru speciální pedagogika a dílčích oborech.
|
Requirements on student
|
Oral exam - course contents.
|
Content
|
-
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
EDELSBERGER, L. a kol. Defektologický slovník. Praha : H+H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
-
Basic:
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Basic:
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Basic:
FRANIOK, P. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Ostrava : PdF, 2006. ISBN 80-7368-161-7.
-
Extending:
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
-
Extending:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0586-5.
-
Extending:
RENOTIÉROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-0873-2.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky. Získává základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Získává základní poznatky o systému pedagogicko-psychologického poradenství. Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváření inkluzivního prostředí. Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi. Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral examination |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Projection (static, dynamic) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|