|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 7EPAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
7EPAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Eduk. osob s por. autistického spektra
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Edukace osob s poruchami autistického spektra
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
14 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s PAS, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Součástí seminářů bude také seznámení s možnostmi nácviků sociálního chování. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat základní intervenční metody.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na seminářích, povolena maximálně 1 omluvená absence.
Prezentace ve výuce
Hodnocení prezentace tvoří 20% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 11 bodům.
Kritéria hodnocení:
20 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky na vysoké úrovni, jasně vysvětlí podstatu inkluzivních přístupů k jedincům se specifickými potřebami (legislativní vymezení, faktory);
19 - 16 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky v logické souvislosti, vysvětlí jednotlivé inkluzivní přístupy k jedincům se speciálními potřebami (legislativní vymezení, faktory);
15 - 12 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky na průměrné úrovni, nastíní izolovaně inkluzivní přístupy k jedincům se specifickými potřebami, bez vnitřních souvislostí;
11 - 0 bodů Student/ka nedostatečně aplikuje získané poznatky, není schopen/a aplikovat inkluzivní přístupy k jedincům se specifickými potřebami;
Písemná zkouška (tvoří 80% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 41 bodům.
Písemný test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu.
A (73-80 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (65-72 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-64 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-56 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-49 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (0-40 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta/ku.
|
Obsah
|
1.. Vývoj a změny přístupů k poruchám autistického spektra, demografické charakteristiky
2.. Charakteristické projevy, deficity a chování
3.. Popis jednotlivých poruch autistického spektra
4.. Diagnostika poruch autistického spektra
5.. Diferenciální diagnostika
6.. Intervence u osob s poruchou autistického spektra
7.. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky
8.. Metoda strukturovaného učení, Teacch program
9.. Strategie řešení problémového chování
10.. Klíčové oblasti rozvoje
11.. Poradenství
12.. Organizace pro podporu osob s autismem
13.. Péče o osoby s autismem v zahraničí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Adamus, P., Poruchy autistického spektra. Opava. 2021
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
-
Základní:
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. ISBN 978-80-210-5781-4.
-
Základní:
ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
-
Základní:
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
-
Základní:
ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. ISBN 978-80-722-5436-1.
-
Rozšiřující:
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
-
Rozšiřující:
ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
-
Rozšiřující:
ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc, 2012. ISBN 9788025104545.
-
Rozšiřující:
Čadilová, V., Žampachová, Z. Strukturované učení. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
-
Rozšiřující:
PREIßMANN, Christine. Život s Aspergerovým syndromem. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-688-9.
-
Doporučená:
ČADILOVÁ, H., JŮN, H., TFOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
-
Doporučená:
KURTZ, A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
-
Doporučená:
GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom.. Praha, 2015. ISBN 978-80-906-0780-4.
-
Doporučená:
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
-
Doporučená:
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha, 2015. ISBN 80-902975-6-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Studium pramenů
|
9
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí bakalářského programu Speciální pedagogika. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je schopen využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
- student je schopen vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student je schopen aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|