Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course SPG/77SOX  SPG / 77SOX Professional Training - Specialization Show course Professional Training - Specialization 2023/2024

Course info SPG / 77SOX : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation SPG / 77SOX Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Professional Training - Specialization Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 8 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical placement 80 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 25 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností, vybavení studentů odbornými dovednostmi v rámci realizace výchovně vzdělávacích činností, specifických speciálně pedagogických aktivit souvislejšího a intenzivnějšího charakteru u osob s mentálním postižením, sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností a rizikovým, poruchovým či problémovým chováním. ve vybraných školských, případně v klinických logopedických zařízení státního i nestátního typu v ČR.

Studenti nabývají praktické zkušenosti jak v běžných třídách, tak i ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, ve vybraných školských, případně v klinických logopedických zařízeních státního i nestátního typu v ČR.
Praxe je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit studenty s podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a formami inkluzivního vzdělávání.

Requirements on student
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit průběžnou praxi ve školských zařízeních v povinném rozsahu.
Student odevzdá portfolio obsahující analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se v průběhu praxe věnoval, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností, legislativní ukotvení a další skutečnosti).

Portfolio
Zpracované portfolio dle stanovené struktury:
a) Úvodní list
b) Charakteristika zařízení
c) 6x přípravy na výchovně vzdělávací činnosti
d) Reflexe studenta
e) Hodnocení studenta vedoucím praxe

Zápočet (hodnotící indikátory):
91-100 bodů - Splnil - výborná úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností obsahuje cíle, metody a organizaci, hodnocení, seznam pomůcek a popis jednotlivých kroků pedagoga, činností dítěte. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.

81-90 bodů - Splnil - vysoká úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti tvoří komplexní celek, strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.

71-80 bodů - Splnil - pochopení potřeby aplikace získaných poznatků prakticky je na dobré úrovni, písemný záznam metodického postupu realizace činnosti však netvoří komplexní celek, není strukturovaný ani v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup s nízkou mírou respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.

61-70 bodů - Splnil - částečné pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup bez respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.

51-60 bodů - Splnil - nízká úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností bez pochopení vztahů a klíčových aspektů edukačního procesu. Nízká úroveň transformace získaných poznatků prakticky.

0-51 bodů - Nesplnil - portfolio neodevzdáno v termínu nebo nesplňuje ani nízkou úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a transformace získaných poznatků.



Content
Obsahem předmětu je realizace speciálně pedagogické praxe (náslechy, plánování a realizace výchovných a aktivizačních činností) v povinném rozsahu ve vybraných školských zařízeních dle typu postižení žáků a dle zaměření praxe (surdopedická, logopedická, psychopedická, etopedická).
Student spolupracuje s vedením školy, třídním učitelem a ostatními pedagogy, s asistenty pedagoga.


Activities
  • Link to MS Teams: : Předmět SPG/77SOX (2023/24)
Fields of study
Organizační pokyny, požadované součásti portfolia a další informace dostupné na Portále OU - Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Praxe - Průběžné praxe - Speciální pedagogika Bc. - 77SOX.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (25%),  Mgr. Igor Hampl, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (25%),  Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D. (25%),  Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (25%), 
Literature
  • Basic: MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
  • Basic: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Basic: Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • Basic: PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • Basic: JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
  • Basic: PACLT, I. Hyperkinetiská porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
  • Basic: BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J.. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe.. Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497 4.
  • Basic: NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
  • Basic: MÜHLPACHER, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7.
  • Basic: ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-722-5436-1.
  • Basic: VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
  • Basic: FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: Inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd.. ISBN 978-80-7368-622-2.
  • Extending: KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno, 2005. ISBN 80-239-0082-X.
  • Extending: ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. [CD ROM]. Brno : MU, 2004.. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • Extending: TARCSIOVÁ, D., a kolektiv. Písmo a žiaci so stratou sluchu. Bratislava, 2016. ISBN cnb000422448.
  • Extending: HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
  • Extending: SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím I. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-89726-87-5.
  • Extending: SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím II. Bratislava, 2016. ISBN 80-7021-729-4.
  • Extending: MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Bratislava, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
  • Recommended: BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • Recommended: LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • Recommended: HARDY, M., MÜHLPACHR, P. Sociální patologie rodiny. Brno: Institut mezioborových studií, 2011. ISBN 978-80-87182-17-8.
  • Recommended: HAMPL, I., SCHMIDTOVÁ, M. Špecifiká edukácie detí s poruchou sluchu v ranom veku. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-89726-85-1.
  • Recommended: Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
  • Recommended: Vyhláška č. 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Recommended: ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • Recommended: Zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 96
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 10
Semestral work 30
Source stuying 20
Other 20
On-the-job training 64
Total 240

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že se student před zahájením výuky dobře orientuje v základech speciální pedagogiky i jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, v neposlední řadě také v oblasti speciálně pedagogické diagnostiky.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student/ka zná/prokáže znalosti:
- zná zaměření konkrétního školského zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zná základní činnosti a služby vzhledem ke konkrétní cílové skupině
- zná specifika osobnosti jedinců s mentálním a sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností, s rizikovým, problémovým či poruchovým chováním
- prokáže znalost zásad komunikace s osobami se speciálními potřebami
- zná specifické potřeby a možnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- prokáže znalost principů a zásad speciálně pedagogické diagnostiky
Skills - skills resulting from the course:
Student/ka dokáže/prokáže dovednosti:
- plánovat a realizovat skupinové i individuální výchovně vzdělávací činnosti se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- aplikovat principy a zásady speciálně pedagogické diagnostiky
- diagnostikovat speciální potřeby a poskytnout potřebnou podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- dokáže užívat konkrétní prostředky při komunikaci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IIA5 - Portfolio
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.)

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes
D1 - Practice and creation of communication/language skills
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.)
F1 - Pedagogical professional practice
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS