|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / 77SOX
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
77SOX
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Professional Training - Specialization
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
8
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
practical placement
80
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností, vybavení studentů odbornými dovednostmi v rámci realizace výchovně vzdělávacích činností, specifických speciálně pedagogických aktivit souvislejšího a intenzivnějšího charakteru u osob s mentálním postižením, sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností a rizikovým, poruchovým či problémovým chováním. ve vybraných školských, případně v klinických logopedických zařízení státního i nestátního typu v ČR.
Studenti nabývají praktické zkušenosti jak v běžných třídách, tak i ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, ve vybraných školských, případně v klinických logopedických zařízeních státního i nestátního typu v ČR.
Praxe je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit studenty s podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a formami inkluzivního vzdělávání.
|
Requirements on student
|
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit průběžnou praxi ve školských zařízeních v povinném rozsahu.
Student odevzdá portfolio obsahující analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se v průběhu praxe věnoval, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností, legislativní ukotvení a další skutečnosti).
Portfolio
Zpracované portfolio dle stanovené struktury:
a) Úvodní list
b) Charakteristika zařízení
c) 6x přípravy na výchovně vzdělávací činnosti
d) Reflexe studenta
e) Hodnocení studenta vedoucím praxe
Zápočet (hodnotící indikátory):
91-100 bodů - Splnil - výborná úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností obsahuje cíle, metody a organizaci, hodnocení, seznam pomůcek a popis jednotlivých kroků pedagoga, činností dítěte. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
81-90 bodů - Splnil - vysoká úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti tvoří komplexní celek, strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
71-80 bodů - Splnil - pochopení potřeby aplikace získaných poznatků prakticky je na dobré úrovni, písemný záznam metodického postupu realizace činnosti však netvoří komplexní celek, není strukturovaný ani v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup s nízkou mírou respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
61-70 bodů - Splnil - částečné pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup bez respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
51-60 bodů - Splnil - nízká úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností bez pochopení vztahů a klíčových aspektů edukačního procesu. Nízká úroveň transformace získaných poznatků prakticky.
0-51 bodů - Nesplnil - portfolio neodevzdáno v termínu nebo nesplňuje ani nízkou úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a transformace získaných poznatků.
|
Content
|
Obsahem předmětu je realizace speciálně pedagogické praxe (náslechy, plánování a realizace výchovných a aktivizačních činností) v povinném rozsahu ve vybraných školských zařízeních dle typu postižení žáků a dle zaměření praxe (surdopedická, logopedická, psychopedická, etopedická).
Student spolupracuje s vedením školy, třídním učitelem a ostatními pedagogy, s asistenty pedagoga.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Organizační pokyny, požadované součásti portfolia a další informace dostupné na Portále OU - Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Praxe - Průběžné praxe - Speciální pedagogika Bc. - 77SOX.
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),
-
Tutorial lecturer:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (25%),
Mgr. Igor Hampl, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (25%),
Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D. (25%),
Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (25%),
|
Literature
|
-
Basic:
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Basic:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Basic:
Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Basic:
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
-
Basic:
JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
-
Basic:
PACLT, I. Hyperkinetiská porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
-
Basic:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J.. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe.. Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497 4.
-
Basic:
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
-
Basic:
MÜHLPACHER, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7.
-
Basic:
ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-722-5436-1.
-
Basic:
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
-
Basic:
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: Inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd.. ISBN 978-80-7368-622-2.
-
Extending:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno, 2005. ISBN 80-239-0082-X.
-
Extending:
ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. [CD ROM]. Brno : MU, 2004.. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Extending:
TARCSIOVÁ, D., a kolektiv. Písmo a žiaci so stratou sluchu. Bratislava, 2016. ISBN cnb000422448.
-
Extending:
HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
-
Extending:
SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím I. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-89726-87-5.
-
Extending:
SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím II. Bratislava, 2016. ISBN 80-7021-729-4.
-
Extending:
MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Bratislava, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
-
Recommended:
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Recommended:
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
-
Recommended:
HARDY, M., MÜHLPACHR, P. Sociální patologie rodiny. Brno: Institut mezioborových studií, 2011. ISBN 978-80-87182-17-8.
-
Recommended:
HAMPL, I., SCHMIDTOVÁ, M. Špecifiká edukácie detí s poruchou sluchu v ranom veku. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-89726-85-1.
-
Recommended:
Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
-
Recommended:
Vyhláška č. 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
-
Recommended:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
Recommended:
Zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
96
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Semestral work
|
30
|
Source stuying
|
20
|
Other
|
20
|
On-the-job training
|
64
|
Total
|
240
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že se student před zahájením výuky dobře orientuje v základech speciální pedagogiky i jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, v neposlední řadě také v oblasti speciálně pedagogické diagnostiky. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student/ka zná/prokáže znalosti:
- zná zaměření konkrétního školského zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zná základní činnosti a služby vzhledem ke konkrétní cílové skupině
- zná specifika osobnosti jedinců s mentálním a sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností, s rizikovým, problémovým či poruchovým chováním
- prokáže znalost zásad komunikace s osobami se speciálními potřebami
- zná specifické potřeby a možnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- prokáže znalost principů a zásad speciálně pedagogické diagnostiky
|
Skills - skills resulting from the course: |
Student/ka dokáže/prokáže dovednosti:
- plánovat a realizovat skupinové i individuální výchovně vzdělávací činnosti se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- aplikovat principy a zásady speciálně pedagogické diagnostiky
- diagnostikovat speciální potřeby a poskytnout potřebnou podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- dokáže užívat konkrétní prostředky při komunikaci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA5 - Portfolio |
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
F1 - Pedagogical professional practice |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|