|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / 77OMP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
77OMP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Ed. of People with Intellectual Dis.
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Education of People with Intellectual Disability
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
6
[Hours/Semester]
seminar
9
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
13 / -
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem studijního předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením. Vymezit okruh osob s mentálním postižením, orientovat se v oblasti vývoje dítěte s mentálním postižením a osvojit si základy speciálněpedagogické diagnostiky a intervenčních přístupů. Student si v plném rozsahu osvojí vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, bude schopen aplikovat strategie a metody ve vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v oblasti rozvoje kognitivních, motorických a senzomotorických dovedností.
|
Requirements on student
|
Povinná účast na seminářích - min. 80%
Příprava na vyučování (tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům
Příprava a realizace vyučovací hodiny u žáků se středně těžkou mentální retardací
Portfolio obsahuje záznamy z náslechových hodin (3x) a přípravy (3x) na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací.
Odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Hodnocení portfolia tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům.
Kritéria hodnocení:
30 - 26 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se vysokou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
25 - 21 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se dobrou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
20 - 16 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se nízkou kvalitou zpracování. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Z jeho provedení je patrná nízká úroveň kreativity, promyšlené a tvořivé práce. Záznamy sice obsahují autoevaluaci jednotlivých hodin, ale vyznačují se nízkou kvalitou zpracování.
15 - 0 bodů Záznamy nemají jasně formulované cíle. Požadované součásti se vyznačující nízkou kvalitou zpracování a nedosahují potřebné úrovně. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Záznamy neobsahují autoevaluaci jednotlivých hodin nebo se vyznačují se velmi nízkou kvalitou zpracování. Portfolio nesplňuje stanovené požadavky.
Ústní zkouška (tvoří 70% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 36 bodům.
A (70-65 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (64-58 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-50 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-42 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-36 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (35-0 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.
|
Content
|
Blok 1:
1. Repetitorium psychopedie
2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
3. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením.
4. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením
Blok 2:
5. Podmínky inkluzivního vzdělávání
6. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody)
7. Specifika práce se žákem s mentálním postižením (metodika čtení, psaní, matematiky)
Blok 3:
8. Práce s intaktními žáky (příprava třídy k přijetí žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, úprava třídy)
9. Pomůcky využitelné v edukaci žáků s mentálním postižením
10. Hodnocení žáků (Specifika hodnocení žáků s lehkým mentálním postižením v běžné základní škole)
Blok 4:
11. Poruchy autistického spektra, edukace žáků s PAS (metody, strategie zvládání problémového chování)
12. Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením.
13. Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením
Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí LMS Moodle, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i se studenty navzájem.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Adamus, P. Vzdělávání žáků s mentálním postižením. 2019
K jednotlivým tématům/tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny ve stejnojmenném kurzu v LMS Moodle
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
-
Basic:
ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
-
Basic:
VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
-
Basic:
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
-
Basic:
ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-722-5436-1.
-
Basic:
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: Inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd.. ISBN 978-80-7368-622-2.
-
Basic:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s mentálním postižením. Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-069-3.
-
Extending:
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
-
Extending:
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
-
Extending:
BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
-
Extending:
VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
-
Extending:
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
-
Recommended:
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Recommended:
VIKTORIN, j. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením. Opava, 2021. ISBN 978-80-7510-489-2.
-
Recommended:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Recommended:
KOZÁKOVÁ, Z., PASTIERIKOVÁ, L., KREJČÍŘOVÁ, O. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
-
Recommended:
ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M. A ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
-
Recommended:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
Part-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Semestral work
|
10
|
Self-tutoring
|
20
|
Other
|
5
|
Secondary literature studying
|
15
|
Being present in classes
|
15
|
Preparation for an exam
|
20
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
5
|
Scientific text studying in a foreign language
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Total
|
120
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí bakalářského programu Speciální pedagogika. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- student dokáže charakterizovat pojem mentální postižení a specifika vzdělávání těchto žáků
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- student dokáže popsat podmínky inkluzivního vzdělávání
- student zná specifika práce se žákem s mentálním postižením (metodická doporučení v předmětech ČJ a M)
- student zná specifika práce se žákem s autismem (metody, strategie zvládání problémového chování)
- student dokáže charakterizovat oblast profesní přípravy a pracovního uplatnění osob s mentálním postižením
- student dokáže charakterizovat oblast celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením
|
Skills - skills resulting from the course: |
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním postižením a autismem ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s mentálním postižením a autismem aplikovat vyučovací metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s mentálním postižením a autismem využít teoretických poznatků
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
IIA4 - Preparation for lessons |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
|
|
|
|