Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course SPG/77OMP  SPG / 77OMP Ed. of People with Intellectual Dis. Show course Ed. of People with Intellectual Dis. 2023/2024

Course info SPG / 77OMP : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation SPG / 77OMP Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Ed. of People with Intellectual Dis. Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Long Title Education of People with Intellectual Disability
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 6 [Hours/Semester] seminar 9 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 13 / - 0 / 0 Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 0 / 15 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem studijního předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením. Vymezit okruh osob s mentálním postižením, orientovat se v oblasti vývoje dítěte s mentálním postižením a osvojit si základy speciálněpedagogické diagnostiky a intervenčních přístupů. Student si v plném rozsahu osvojí vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, bude schopen aplikovat strategie a metody ve vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v oblasti rozvoje kognitivních, motorických a senzomotorických dovedností.

Requirements on student
Povinná účast na seminářích - min. 80%

Příprava na vyučování (tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům
Příprava a realizace vyučovací hodiny u žáků se středně těžkou mentální retardací
Portfolio obsahuje záznamy z náslechových hodin (3x) a přípravy (3x) na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací.
Odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Hodnocení portfolia tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům.
Kritéria hodnocení:
30 - 26 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se vysokou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
25 - 21 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se dobrou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
20 - 16 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se nízkou kvalitou zpracování. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Z jeho provedení je patrná nízká úroveň kreativity, promyšlené a tvořivé práce. Záznamy sice obsahují autoevaluaci jednotlivých hodin, ale vyznačují se nízkou kvalitou zpracování.
15 - 0 bodů Záznamy nemají jasně formulované cíle. Požadované součásti se vyznačující nízkou kvalitou zpracování a nedosahují potřebné úrovně. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Záznamy neobsahují autoevaluaci jednotlivých hodin nebo se vyznačují se velmi nízkou kvalitou zpracování. Portfolio nesplňuje stanovené požadavky.
Ústní zkouška (tvoří 70% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 36 bodům.

A (70-65 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (64-58 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-50 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-42 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-36 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (35-0 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.


Content
Blok 1:
1. Repetitorium psychopedie
2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
3. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením.
4. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením
Blok 2:
5. Podmínky inkluzivního vzdělávání
6. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody)
7. Specifika práce se žákem s mentálním postižením (metodika čtení, psaní, matematiky)
Blok 3:
8. Práce s intaktními žáky (příprava třídy k přijetí žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, úprava třídy)
9. Pomůcky využitelné v edukaci žáků s mentálním postižením
10. Hodnocení žáků (Specifika hodnocení žáků s lehkým mentálním postižením v běžné základní škole)
Blok 4:
11. Poruchy autistického spektra, edukace žáků s PAS (metody, strategie zvládání problémového chování)
12. Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením.
13. Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením

Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí LMS Moodle, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i se studenty navzájem.


Activities
  • Link to Moodle OU: : LS 2023/2024 - Edukace osob s mentálním postižením (SPG/7EOMP)
Fields of study
Adamus, P. Vzdělávání žáků s mentálním postižením. 2019
K jednotlivým tématům/tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny ve stejnojmenném kurzu v LMS Moodle

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Examiners: doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D., 
Literature
  • Basic: ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • Basic: ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • Basic: VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
  • Basic: VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
  • Basic: ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-722-5436-1.
  • Basic: FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: Inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd.. ISBN 978-80-7368-622-2.
  • Basic: ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s mentálním postižením. Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-069-3.
  • Extending: ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • Extending: BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • Extending: BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • Extending: VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
  • Extending: ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • Recommended: BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • Recommended: VIKTORIN, j. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením. Opava, 2021. ISBN 978-80-7510-489-2.
  • Recommended: VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • Recommended: KOZÁKOVÁ, Z., PASTIERIKOVÁ, L., KREJČÍŘOVÁ, O. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
  • Recommended: ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M. A ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • Recommended: ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • On-line library catalogues
Time requirements
Part-time form of study
Activities Time requirements for activity [h]
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Semestral work 10
Self-tutoring 20
Other 5
Secondary literature studying 15
Being present in classes 15
Preparation for an exam 20
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 5
Scientific text studying in a foreign language 10
Scientific text studying in the Czech language 15
Total 120

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí bakalářského programu Speciální pedagogika.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- student dokáže charakterizovat pojem mentální postižení a specifika vzdělávání těchto žáků
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- student dokáže popsat podmínky inkluzivního vzdělávání
- student zná specifika práce se žákem s mentálním postižením (metodická doporučení v předmětech ČJ a M)
- student zná specifika práce se žákem s autismem (metody, strategie zvládání problémového chování)
- student dokáže charakterizovat oblast profesní přípravy a pracovního uplatnění osob s mentálním postižením
- student dokáže charakterizovat oblast celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením
Skills - skills resulting from the course:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním postižením a autismem ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s mentálním postižením a autismem aplikovat vyučovací metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s mentálním postižením a autismem využít teoretických poznatků

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC6 - Oral examiantion
IIA4 - Preparation for lessons

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A1 - Lecture
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
B1 - Discussion
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS