|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 77KOM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
77KOM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Edukace osob s více vadami
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
26 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem studijního předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání osob s více vadami. Vymezit okruh osob se souběžným postižením více vadami, orientovat se v oblasti vývoje dítěte se zaměřením na specifika vývoje dítěte s vícenásobným postižením a osvojit si základy speciálněpedagogické diagnostiky a intervenčních přístupů. Student bude schopen aplikovat strategie a metody v oblasti rozvoje kognitivních, motorických a senzomotorických dovedností.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na seminářích, povolena maximálně 1 omluvená absence.
Příprava na vyučování (tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům
Příprava a realizace vyučovací hodiny u žáků s kombinovaným postižením
Portfolio obsahuje záznamy z náslechových hodin (1x) a přípravy (3x) na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací.
Odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Hodnocení portfolia tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům.
Kritéria hodnocení:
30 - 26 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se vysokou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
25 - 21 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se dobrou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
20 - 16 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se nízkou kvalitou zpracování. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Z jeho provedení je patrná nízká úroveň kreativity, promyšlené a tvořivé práce. Záznamy sice obsahují autoevaluaci jednotlivých hodin, ale vyznačují se nízkou kvalitou zpracování.
15 - 0 bodů Záznamy nemají jasně formulované cíle. Požadované součásti se vyznačující nízkou kvalitou zpracování a nedosahují potřebné úrovně. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Záznamy neobsahují autoevaluaci jednotlivých hodin nebo se vyznačují se velmi nízkou kvalitou zpracování. Portfolio nesplňuje stanovené požadavky.
Ústní zkouška (tvoří 70% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 36 bodům.
A (70-65 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (64-58 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-50 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-42 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-36 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (35-0 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.
|
Obsah
|
Blok 1:
1. Vývojové zvláštnosti osob se souběžným postižením více vadami
2. Legislativní a kurikulární rámec edukace
3. Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
4. Cíle, úkoly, principy edukace jedinců s více vadami
Blok 2.
5. Metody edukace jedinců s více vadami
6. Materiální a technické prostředky edukace jedinců s více vadami
7. Techniky stimulace pohybového vývoje
8. Facilitační techniky v edukaci jedinců s více vadami
9. Terapie v edukaci jedinců s více vadami
Blok 3:
10. AAK v procesu edukace osob více vadami
11. Problematika osob s PAS autismus (specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství)
12. Edukace osob s duálním postižením
13. Prostředky komplexní (koordinované) rehabilitace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Adamus, P. Didaktika předmětů základní školy speciální. 2018.
Adamus, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. 2017.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-856-7.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability. 1. vyd. Brno : MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds.). Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
-
Základní:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
Základní:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
Rozšiřující:
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
-
Rozšiřující:
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
-
Rozšiřující:
ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LÖFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
-
Rozšiřující:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
-
Rozšiřující:
ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-852-9.
-
Doporučená:
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha:Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
Doporučená:
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Doporučená:
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-3819-6.
-
Doporučená:
Westling L. David et al. Teaching Students with Severe Disabilities. New Jersey: Pearson, 2020. ISBN 978-0-13-498410-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
6
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Samostudium
|
10
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
5
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Obecné způsobilosti: předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí z předmětu Edukace osob s mentálním postižením. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student dokáže charakterizovat pojem vícenásobné postižení a specifika vzdělávání těchto žáků
- student zná legislativu týkající se problematiky výchovy a vzdělávání osob s více vadami
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro osoby s více vadami
- student zná terapeutické přístupy v péči o osoby s více vadami
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s více vadami
- student je schopen analyzovat výchovně vzdělávací proces osob s více vadami
- student je schopen u osob s více vadami aplikovat speciální metody a formy práce
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|