|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 1ZISP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
1ZISP
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Inkluzivní speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
59 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na výuku základů speciální pedagogiky a zaměřuje se na otázky výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními). Studenti se seznámí nejen s aktuálním systémem vzdělávání a souvisejícími legislativními a kurikulárními dokumenty, ale získají také praktické dovednosti, potřebné pro organizaci a plánování inkluzivního edukačního procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Povinné součásti ke zkoušce: písemná zkouška (min. 51%), příprava na vyučování (min. 51%), IVP/PlPP (min. 51%), seminární práce (min. 51%)
- písemná zkouška:
Hodnotící kritéria a úrovně:
1. 0 až 50 bodů F
Odpovědi na zadání jsou nekonzistentní, prozrazují plné neporozumění, jsou tautologické.
2. 51 až 60 bodů E
Odpovědí na zadání obsahují jeden izolovaný aspekt, který je snadno nekonzistentně generalizován.
3. 61 až 70 bodů D
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů bez vzájemných vazeb, nekonzistentní závěry.
4. 71 až 80 bodů C
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů, ne všechny vazby jsou reflektovány, ne zcela konzistentní závěry.
5. 81 až 90 bodů B
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry.
6. 91 až 100 bodů A
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry i deduktivně formulovat nové hypotézy, vazby na další související témata.
- aktivita ve výuce
Plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek v průběhu výkladu, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, zapojení se do dílčích aktivit během výkladu.
Hodnotící kritéria: v semináři možno za aktivitu získat max. 3 body (hodnocení v kompetenci vyučujícího).
- příprava na vyučování
Vypracování "inkluzivní" přípravy na vyučování daného předmětu (dle aprobace studenta) písemný záznam postupu vyučovací hodiny.
Hodnotící kritéria: minimální rozsah 3 normostrany, předepsaná struktura přípravy cíle, metody, organizační formy, hodnocení, seznam pomůcek, popis jednotlivých kroků učitele, činností žáka či fází výuky, uzpůsobení jednotlivých činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Možno získat max. 15 bodů.
1. 8 až 15 bodů splnil
Dodrženy všechny či alespoň většina kritérií.
2. 0 až 7 bodů nesplnil
Nedodrženy žádné či většina kritérií.
- speciálně pedagogická dokumentace
Vypracování vzorového Individuálního vzdělávacího plánu a Plánu pedagogické podpory na podkladě konkrétního doporučení školského poradenského zařízení či případových studií.
Hodnotící kritéria: Předepsaná forma, přehlednost, úplnost, srozumitelnost, komplexnost postupů, terminologická správnost. Možno získat max. 15 bodů.
1. 8 až 15 bodů splnil
Dodrženy všechny či alespoň většina kritérií.
2. 0 až 7 bodů nesplnil
Nedodrženy žádné či většina kritérií.
- případová studie/kazuistika
- seminární práce
Seminární práce na téma "Analýza vzdělávacího oboru . z hlediska inkluzivního vzdělávání".
Hodnotící kritéria: Minimální rozsah 5 normostran (bez úvodní strany). Schopnost analytického, kriticky reflektivního myšlení, aplikace možností, znalosti zásad při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Možno získat max. 15 bodů.
1. 8 až 15 bodů splnil
Dodrženy všechny či alespoň většina kritérií.
2. 0 až 7 bodů nesplnil
Nedodrženy žádné či většina kritérií.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Repetitorium základů speciální pedagogiky
2. Teoretická východiska a současné pojetí inkluzivního vzdělávání, faktory ovlivňující inkluzivní vzdělávání
3. Základní legislativní předpisy z oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
4. Systém podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
5. Podpůrná opatření 1. stupně individualizace
6. Podpůrná opatření 2. 5. stupně
7. Asistent pedagoga jako podpůrné opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami náplň činnosti, spolupráce s učitelem/zákonným zástupcem
Témata seminářů:
1. Podpůrná opatření 1. stupně individualizace výuky, tvorba Plánu pedagogické podpory
2. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu
3. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením (podpůrná opatření, metody a formy práce a zásady vzdělávání, možnosti inkluzivního vzdělávání)
4. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením (podpůrná opatření, metody a formy práce a zásady vzdělávání, možnosti inkluzivního vzdělávání)
5. Vzdělávání žáků s tělesným postižením (podpůrná opatření, metody a formy práce a zásady vzdělávání, možnosti inkluzivního vzdělávání)
6. Vzdělávání žáků s mentálním postižením (podpůrná opatření, metody a formy práce a zásady vzdělávání, možnosti inkluzivního vzdělávání)
7. Vzdělávání žáků s rizikovým chováním (podpůrná opatření, metody a formy práce a zásady vzdělávání, možnosti inkluzivního vzdělávání)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (50%),
Mgr. Veronika Vavrušková (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (50%),
Mgr. Veronika Vavrušková (50%),
-
Examinátoři:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.,
Mgr. Veronika Vavrušková,
|
Literatura
|
-
Základní:
KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7042-238-0.
-
Základní:
LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
VOTAVA, J., a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-246-0708-5.
-
Základní:
HAMPL, I., MRAVCOVÁ, H. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-530-3.
-
Základní:
LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Základní:
MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese: teorie a metodika. Praha, 2011. ISBN 978-807-3678-593.
-
Rozšiřující:
HAMPL, I., KOVÁŘOVÁ, R. Problematika mimořádného nadání v současném českém školství. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-248-2674-5.
-
Rozšiřující:
FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5602-2.
-
Rozšiřující:
HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9.
-
Rozšiřující:
HAMPL, I. The issue of hearing impairment - terminological definition. In: What will be the next, special educational system?. Milano, 2015. ISBN 978-88-6780-767-3.
-
Rozšiřující:
STUCHLÍKOVÁ, I. (ed.), PROKEŠOVÁ, L., KREJČÍ, M., MAZEHÓOVÁ, Y., KOUŘILOVÁ, J. Zvládání emočních problémů školáků. Praha, 2005. ISBN 80-7178-534-2.
-
Doporučená:
UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
CIHELKOVÁ, J. Nadané dítě ve škole. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
-
Doporučená:
KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K., HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
-
Doporučená:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
-
Doporučená:
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J., WOLFOVÁ, R., TOMICKÁ, V. Školní speciální pedagog. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Studium pramenů
|
6
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Samostudium
|
5
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
64
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalosti základů speciální pedagogiky, znalost vyučovacích metod a forem, pedagogických a didaktických zásad vyučování, znalost písemné přípravy na vyučování. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezí teoretická východiska inkluzivního vzdělávání a dokáže charakterizovat jeho současné pojetí,
- zná a zdůvodní všechny faktory, které možnosti i kvalitu inkluzivního vzdělávání ovlivňují,
- orientuje se v základních legislativních předpisech (školský zákon včetně průvodních vyhlášek) z oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- charakterizuje podpůrná opatření a zná jejich základní druhy,
- popíše a zdůvodní členění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů dle pedagogické, finanční a organizační náročnosti, zná konkrétní příklady podpůrných opatření různých stupňů,
- vymezí pozici asistenta pedagoga v edukačním procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zná náplň jeho činnosti i zásady pro její nastavování,
- charakterizuje Plán pedagogické podpory a Individuální vzdělávací plán, zná oblasti, které oba dokumenty obsahují,
- zná a charakterizuje konkrétní podpůrná opatření a zásady při vzdělávání žáků s různými druhy postižení.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vysvětlit podstatu inkluzivního vzdělávání, analyzuje a popisuje jednotlivé faktory, které tento proces ovlivňují,
- na základě znalosti legislativních předpisů dokáže informace v nich obsažené třídit a aplikovat na konkrétní situace při vzdělávání žáků s různými typy postižení,
- klasifikovat podpůrná opatření do různých stupňů, porovnává podpůrná opatření v jednotlivých stupních,
- analyzovat a hodnotit proces vzdělávání žáků s různými typy postižení a na základě této analýzy vybrat a aplikovat vhodná podpůrná opatření,
- vypracovává Plán pedagogické podpory a Individuální vzdělávací plán pro žáky s konkrétním typem postižení,
- plánuje edukační proces v rámci inkluzivního vzdělávání,
- uvědomuje si náročnost učitelské profese a je schopen si uvědomit také úroveň vlastních znalostí a možností při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIA7 - Zdravotnická dokumentace (lékařská, ošetřovatelská, psychologická, speciálně pedagogická) - součástí je individuální vzdělávací plán, terapeutický a léčebný plán apod.) |
IIA13 - Případová studie / kazuistika |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
B8 - Převrácená přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
F7 - Vytváření odborné dokumentace |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|