|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
REK / PDKOM
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
REK
/
PDKOM
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Increasing pedagogical skills
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Seminar
30
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The doctoral student will gain insight into the issues of teaching at the university and will develop basic pedagogical skills especially in the area of students? motivation, lesson planning and pedagogical communication.
|
Requirements on student
|
Požadavky na studenta:
- Aktivní účast na 80 % aktivit
- Splnění průběžných úkolů
- Vypracování/úprava přípravy na výukovou jednotku
- Účast na otevřené hodině
- Ukázka vyučování (aktuálně vyučující nahrazují otevřenou hodinou)
Pro detailní informace o kurzu kontaktujte Petru Paquet (Petra.Paquet@osu.cz; 736 149 994).
Přihláška a vyjádření předběžného zájmu o účast na jednotlivých modulech: https://forms.office.com/r/peR2izi1XJ
|
Content
|
Termíny a anotace jednotlivých modulů jsou uveřejňovány na intrawebu "Učím na Ostravské" - odkaz: https://365osu.sharepoint.com/sites/ucim-na-ostravske
Modul: Jak úspěšně začít semestr
- Seminář: Jak na 1. hodinu v semestru
- Seminář: Jak udržet zájem studentů během semestru
- Reflektivní rozhovor
Modul: Jak komunikovat se studenty
- Otevřená hodina (téma: kladení otázek)*
- Seminář: Jaké otázky pokládat, aby studenti přemýšleli
- Seminář: Jak nastavit a udržet pravidla
- Reflektivní skupina on-line
Modul: Jak na velké přednášky s pomocí ICT
- Interaktivní přednáška: Jak postupovat při zavádění technologií do výuky
- Interaktivní přednáška: Nabídka nástrojů pro aktivizaci studentů ve výuce
- Cvičení: Práce s konkrétními ICT nástroji*
Modul: Jak na učení se a motivaci studentů
- Seminář: Jak na učení se a motivaci studentů
- Reflektivní rozhovor
Modul: Jak se připravit na výuku
- Cvičení/Konzultace: Vytváříme / Upravujeme výukový plán
- Cvičení: Ukázka vyučování nebo Otevřená hodina
Modul: rozšiřující kurzy dle aktuální nabídky na webu "Učím na Ostravské" * - vzdělávací akce musí vyžadovat aktivní zapojení doktoranda a získané znalosti musí být ověřeny nebo s odstupem reflektovány (např. Otevřená hodina, zpracovaný výstup, reflektivní setkání atp.).
* účast dobrovolná (započítává se do docházky, ale nezapočítává se do absence)
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D. ,
-
Seminar lecturer:
RNDr. Barbara Baarová, Ph.D. (20%),
Mgr. Bc. Libor Klubal, Ph.D. (20%),
doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D. (20%),
Mgr. Martin Tomášek, Ph.D. (20%),
|
Literature
|
-
Basic:
Svinicki, M.D. Motivation: An Updated Analysis. IDEA Paper č. 59 Květen, 2016.
-
Basic:
Sikorová, Z., Biolek, M. a kol. Praktické problémy vysokoškolské výuky. Ostrava: VŠB-TU, 2007. ISBN 978-80-248-1398-1.
-
Basic:
ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
Basic:
Kol. autorů. Využití výsledků učení na vysokých školách. Příručka pro pedagogickou praxi a vedení VŠ.. Praha: MŠMT, 2016. ISBN 978-80-87601-35-8.
-
Recommended:
Fry, H., Ketterridge, S., Marshall, S. et al. A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education. Enhancing academic practice. Fourth edition. Routledge, 2015.
-
Recommended:
Brockbank, A., & McGill, I. Facilitating Reflective Learning in Higher Education. Second Edition. McGrawHill, 2007.
-
Recommended:
Ramsden, P. Learning to Teach in Higher Education. 2nd Edition. Routledge, 2003.
-
Recommended:
Ashwin, P., Boud, D., Calkins, S. et al. Reflective Teaching in Higher Education. Bloomsbury Publishing, 2020.
-
Recommended:
Biggs, J., & Tang, C. Teaching for Quality Learning at University. What the Student Does. 4th Edition. McGrawHill, 2011.
-
Recommended:
Becker, L., & Denicolo, P. Teaching in Higher Education. SAGE Publishing, 2013.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Total
|
20
|
Distant form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Self-tutoring
|
70
|
Total
|
70
|
Part-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hand-out completion for the lesson
|
30
|
Total
|
30
|
Full-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
30
|
Total
|
30
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Odborné znalosti:
- Zdůvodní přínos seznamovacích a interaktivních technik pro kvalitu výuky
- Vysvětlí vztah cíle-vyučovací metody-hodnocení
- Charakterizuje funkce sylabu
- Určí metody výuky a digitální výukové nástroje, které podporují studentovo efektivní učení vzhledem k stanoveným výukovým cílům
- Reflektuje funkční komunikaci ve výuce
- Rozlišuje základní a rozšiřující učivo
- Hledá možnosti internacionalizace výuky, uplatnění interdisciplinárních vztahů a nejnovějších poznatků. |
Skills - skills resulting from the course: |
Odborné dovednosti:
- Zavádí model E-U-R do své výuky
- Zinteraktivní výuku nebo učební materiál pomocí digitálních nástrojů
- Vyhodnocuje efektivnost výukových metod ve vztahu k motivaci studentů
- Aplikuje poznatky o učení se a motivaci do přípravy na výuku
- Aplikuje poznatky o cílech výuky, učebních úlohách a metodách hodnocení do přípravy na výuku
- Poskytuje popisnou zpětnou vazbu na výuku kolegy v rámci otevřené hodiny
- Připraví podporovaný úvod pro svou výuku
- Aplikuje klíčové prvky struktury hodiny do plánu své výuky
- Pokládá otázky se záměrem podpořit aktivní učení studentů
- Systematicky strukturuje výukovou hodinu a vytvoří plán výuky
- Kriticky posoudí dosažení výukových cílů kurzu. |
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
G2 - Self-study, controlled study |
E1 - Heuristic, exploration, research methods |
G5 - Critical thinking |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
|
|
|
|