|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / YB1CP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
YB1CP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
30
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou orientující se v systémech výchovy a vzdělávání a jejich kategoriální struktuře. Poskytuje v návaznosti na další disciplíny filozofický a teoretický kvalifikační základ pro pedagogické profese a obory. Základem je systémová teorie jako východisko pedagogických výzkumů, koncipování a realizování výchovně vzdělávacích institucí. Cílem je zprostředkovat studentům: - znalost základních termínů a kategorií pedagogiky, - znalost českých i zahraničních informačních zdrojů k pedagogice, - dovednost klasifikovat základní směry současné pedagogiky, - dovednost posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost pedagoga, - dovednost pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou.
|
Požadavky na studenta
|
U ústní zkoušky je možné získat 0 - 100 bodů a) za teorii z okruhů uvedených v přehledu látky. b) za prezentaci jedné prostudované monografie a jednoho článku z odborného periodika
Studenti budou kromě doporučené literatury individuálně studovat opory pro distanční studium: BOLKOVÁ, G. Teze k problematice Obecné pedagogiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-233-5. MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.
Hodnocení zkoušky: 91 - 100 bodů - A 81 - 90 bodů - B 71 - 80 bodů - C 61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům) předmětu YB1CP. 3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu. 4. Po návratu vykonání zkoušky v rozsahu probírané látky předmětu YB1CP.
|
Obsah
|
1. Pojetí a předmět pedagogiky. Vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám. Struktura pedagogiky. 2. Základní pedagogické směry - klasifikace základních směrů současné pedagogiky. 3. Dějiny pedagogiky od antiky, středověku až po současnost. 4. Alternativní pedagogické směry a inovace ve vzdělávání. Typy alternativních škol. Formy alternativních přístupů k dětem. Limity alternativního vzdělávání. 5. Základní pojmy pedagogiky (klasické pojmy: výchova, vzdělávání; nové pojmy: edukace - edukační realita - edukační prostředí) 6. Vymezení termínu výchova (převýchova) v rámci socializace člověka. Cíle a ideály výchovy v současné společnosti, zásady výchovy, metody výchovy, zvláštnosti výchovného procesu. Tradiční dělení složek výchovy a současné přístupy. 7. Principy a zásady výchovy. 8. Prostředky výchovy. Dělení prostředků výchovy. 9. Podmínky výchovy - endogenní a exogenní stránka výchovných procesů . 10. Dramatická výchova jako jedna z metod výchovy. Základní charakteristika dramatické výchovy. Cíle, principy, obsah a metody dramatické výchovy. Možnosti využití dramatické výchovy v zájmové oblasti, v oblasti resocializace a reedukace. 11. Pedagogická interakce a komunikace. Specifika komunikace v různých pedagogických prostředích. 12. Osobnost pedagogického pracovníka. Pedeutologie. Typologie pedagogických pracovníků. Fáze formování osobnosti pedagogického pracovníka a podmínky jeho úspěšné práce. pomáhajícího. 13. Pedagogické projektování. Fáze výchovného procesu. Kroky plánování výchovného procesu. 14. Pedagogická diagnostika osobnosti dítěte. Diagnostické metody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Základní:
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070422351.
-
Základní:
Malach, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace (distanční opora). Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.
-
Základní:
BOLKOVÁ, G. Teze k problematice obecné pedagogiky (distanční opora). Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-233-5.
-
Rozšiřující:
PREKOPOVÁ, J. SCHWEIZEROVÁ, CH. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha : Portál, 1999.
-
Rozšiřující:
ROGGE, J. U. Děti potřebují hranice. Praha : Portál, 1996. ISBN 978-80-247.
-
Rozšiřující:
ROGGE, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.
-
Rozšiřující:
Dinkmeyer, D. a kol. Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
-
Rozšiřující:
Elliotová, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0.
-
Rozšiřující:
Dobson, J. Láska a kázeň ve výchově dětí. Praha : Návrat domů, 1997. ISBN 80-85495-58-9.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Účast na výuce
|
9
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
45
|
Samostudium
|
40
|
Celkem
|
175
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - Základní znalosti o disciplínách a kategoriích obecné pedagogiky, - je schopen se orientovat v základních českých i zahraničních informačních zdrojích k pedagogice, - je schopen klasifikovat základní směry současné pedagogiky, - je kompetentní posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí obecné pedagogiky pro praktickou činnost sociálního pedagoga, - dovede pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou, - osvojuje si komunikační a diagnostické kompetence.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
|
|
|
|