|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / SP2RZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
SP2RZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Soc. pedag. práce s rizik. skupinami
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Sociálně pedagogická práce s rizikovými skupinami
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o sociálně pedagogické práci s rizikovými skupinami. V obecné rovině lze tuto práci pojímat jako součást prevence výskytu sociálně patologických jevů. K důležitým cílům této práce patří ochrana klientů před sociálním vyloučením.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce. Zpracování seminární práce z okruhů probírané látky v rozsahu určeném vyučujícím. Samostatný výstup v hodině se stručnou prezentací hlavních myšlenek a závěrů předkládané seminární práce. Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
|
Obsah
|
1. Úvod (charakteristika a hlavní cíle předmětu literatura, požadavky na udělení zápočtu). 2. Sociální adaptace a její poruchy. 3. Normalita, deviace, sociální patologie. 4. Teorie sociální patologie. 5. Agresivita a násilí. 6. Sociální pedagogika a sociální práce. 7. Vybrané teorie aplikovatelné při sociálně pedagogické práci s rizikovými skupinami. 8. Práce s individuálním klientem. 9. Práce se skupinou a komunitní práce. 10. Krizová intervence. 11. Etika sociálně pedagogické práce s rizikovými skupinami. 12. Některá specifika sociálně pedagogické práce s vybranými rizikovými skupinami. 13. Právní úprava práce s rizikovými skupinami.
Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARGEL, M.; MÜHLPACHR, P. a kol. Inkluze versus exkluze - dilema sociální patologie. Brno : Institut mezioborových studií, 2010. ISBN 978-80-87182-12-3.
-
Základní:
Tichý, M. Práce se sociálně neadaptovanými klienty. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-310-8.
-
Základní:
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
-
Základní:
FISHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
-
Základní:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha : Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-331-4.
-
Rozšiřující:
JAROSZ, E. Contemporary challenges in social pedagogy. Brno : Institut mezioborových studií, 2010. ISBN 80-7368-110-2.
-
Rozšiřující:
COOPER, M.; TURNER, S. Transactional Analysis. In EDWARDS R. L. (ed.) Encyclopedia of Social Work 3. 19. vyd.. Washington, DC : NASW Press, 1995. ISBN 0-87101-256-1.
-
Doporučená:
Mlčák, Z. Emergentní psychologie a krizová intervence. Ostrava : FF OU, 2005. ISBN 978-80-7368-950-6.
-
Doporučená:
Navrátil, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 9788071787419.
-
Doporučená:
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
-
Doporučená:
Nevřala, J. Sociální problémy bezdomovců. Ostrava : FF OU, 2002. ISBN 80-7042-615-2.
-
Doporučená:
SOTONIAKOVÁ, E. Teorie a metody sociální práce. Distanční text. Ostrava : FF OU, 2005. ISBN 978-80-7400-572-5.
-
Doporučená:
Hradečná, M. a kol. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1995. ISBN cnb000130657.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Celkem
|
93
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají základní teoretickou bázi potřebnou pro sociálně pedagogickou práci s rizikovými skupinami. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu. Studenti jsou schopni se orientovat v komplexní problematice této specifické sociálně pedagogické činnosti. Jsou schopni analyzovat, srovnávat a interpretovat problémy s ní spojené. Získané poznatky jsou schopni integrovat a aplikovat při řešení praktických problémů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|