|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / NSPED
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
NSPED
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Social pedagogy
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
1. Navázat na poznatky studentů z absolvovaných pedagogických a psychologických disciplín a prohloubit jejich znalosti a možnosti využití výchovných metod a postupů v prostředí školy. 2. Seznámit studenty s širokou paletou sociálních i psychických aspektů, jež na jedince působí v průběhu jeho vývoje v intencích jeho sociální reality. 3. Podpořit a rozvinout profesní kompetence učitelů v oblasti prevence a řešení problémového a rizikového chování žáků na základních a středních školách.
|
Requirements on student
|
1. Aktivní účast v seminářích, diskuse, podílení se na řešení přednesených sociálně-pedagogických témat a situací. 2. Vykonání ústní zkoušky
Hodnocení zkoušky: 91 - 100 bodů - A 81 - 90 bodů - B 71 - 80 bodů - C 61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F
|
Content
|
1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy. 2. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.). 3. Problémové chování, problémové chování ve škole. Faktory vzniku problémového chování, vzorce rušivého chování, strategie řešení výchovných problémů. Problematika didaktogenie. 4. Rizikové chování a poruchy chování. Faktory vzniku nežádoucího chování, pedagogické zvládání rizikového chování a opatření (včetně oblasti reedukace). 5. Agresivní chování a jeho pedagogické zvládání. Teorie vzniku agresivního chování 6. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech. 7. Dítě ohrožené syndromem CAN, domácím násilím a stalkingem. 8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (sociální znevýhodnění). 9. Delikvence a kriminalita dětí a mládeže. Faktory vzniku delikvence, specifika delikventního chování dětí a mládeže, opatření.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Seminar lecturer:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-101-5.
-
Basic:
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 80-04-22463-6.
-
Basic:
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Extending:
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
-
Extending:
SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
-
Recommended:
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Recommended:
Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
-
Recommended:
HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.
-
Recommended:
PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Recommended:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Recommended:
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN cnb000676537.
-
Recommended:
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Self-tutoring
|
15
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Preparation for an exam
|
15
|
Being present in classes
|
26
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Source stuying
|
2
|
Homework for lessons
|
3
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student se orientuje především v problematice výchovy dítěte, převýchovy a v problematice výchovného (nikoli didaktického) působení na dítě/žáka základní a střední školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz. výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of student´s activity outcomes (technical fields) |
Examination |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Briefing |
Group and co-operative tutoring |
Individual tutoring |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Presentation (static projection) |
|
|
|
|