Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/NSPED  PES / NSPED Social pedagogy Show course Social pedagogy 2023/2024

Course info PES / NSPED : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / NSPED Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Social pedagogy Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 1 [Hours/Week] Seminar 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
1. Navázat na poznatky studentů z absolvovaných pedagogických a psychologických disciplín a prohloubit jejich znalosti a možnosti využití výchovných metod a postupů
v prostředí školy.
2. Seznámit studenty s širokou paletou sociálních i psychických aspektů, jež na jedince působí v průběhu jeho vývoje v intencích jeho sociální reality.
3. Podpořit a rozvinout profesní kompetence učitelů v oblasti prevence a řešení problémového a rizikového chování žáků na základních a středních školách.



Requirements on student
1. Aktivní účast v seminářích, diskuse, podílení se na řešení přednesených sociálně-pedagogických témat a situací.
2. Vykonání ústní zkoušky


Hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů - A
81 - 90 bodů - B
71 - 80 bodů - C
61 - 70 bodů - D
51 - 60 bodů - E
0 - 50 bodů - F


Content
1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy.
2. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.).
3. Problémové chování, problémové chování ve škole. Faktory vzniku problémového chování, vzorce rušivého chování, strategie řešení výchovných problémů. Problematika didaktogenie.
4. Rizikové chování a poruchy chování. Faktory vzniku nežádoucího chování, pedagogické zvládání rizikového chování a opatření (včetně oblasti reedukace).
5. Agresivní chování a jeho pedagogické zvládání. Teorie vzniku agresivního chování
6. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech.
7. Dítě ohrožené syndromem CAN, domácím násilím a stalkingem.
8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (sociální znevýhodnění).
9. Delikvence a kriminalita dětí a mládeže. Faktory vzniku delikvence, specifika delikventního chování dětí a mládeže, opatření.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
Literature
  • Basic: VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-101-5.
  • Basic: VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 80-04-22463-6.
  • Basic: VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
  • Extending: KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
  • Extending: SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
  • Recommended: MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
  • Recommended: Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
  • Recommended: HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.
  • Recommended: PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Recommended: Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Recommended: KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN cnb000676537.
  • Recommended: KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Self-tutoring 15
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 10
Scientific text studying in the Czech language 15
Preparation for an exam 15
Being present in classes 26
Presentation (of works, projects, etc.) 2
Source stuying 2
Homework for lessons 3
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 2
Total 90

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student se orientuje především v problematice výchovy dítěte, převýchovy a v problematice výchovného (nikoli didaktického) působení na dítě/žáka základní a střední školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz. výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of student´s activity outcomes (technical fields)
Examination
Systematic observation of the student
Verbal evaluation
Written examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Activities (simulations, games, dramatizations)
Briefing
Group and co-operative tutoring
Individual tutoring
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Presentation (static projection)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS