|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / KDRA
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
KDRA
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Drama Education 1
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
9
[Hours/Semester]
Tutorial
17
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPA/KDRA
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
PES/KDRB
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Možnosti dramatické výchovy ve výchově a vzdělávání, uplatnění ve speciální pedagogice. Osobnostní, sociální a umělecko- estetický rozvoj jako součást dramatické výchovy.
|
Requirements on student
|
Požadavky na studenta:
a) Účast na výuce (docházka není povinná, ale účast bude hodnocena body) 30 bodů
b) Seminární práce na téma: Možnosti dramatické výchovy ve speciální pedagogice 70 bodů
Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:
100 - 51 bodů započteno
0 - 50 bodů nezapočteno
|
Content
|
Přehled probírané látky: 1. Dramatická výchova- charakteristika 2. Situace, konflikt a dramatická hra 3. Vztah dramatické výchovy a divadla 4. Cíle a obsah dramatické výchovy obecně a možnosti pro využití ve spec. pedagogice. 5. Metody dramatické výchovy, charakteristika. 6. Reflexe a závěr
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
VALENTA,M. Dramaterapie. Praha:portál, 2001. ISBN 80-7320-039-2.
-
Basic:
CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova a dramaterapie. ISBN 978-80-7464-372-9.
-
Basic:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Basic:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Basic:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Recommended:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Recommended:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Recommended:
CISOVSKÁ,H., H. GALETKOVÁ., Ž. KÁŇOVÁ., J.KARAFFA. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Recommended:
Tvořivá dramatika. Artama. ISBN 1211-8001.
-
Recommended:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Orientuje se v základních cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy.Naplánuje výuku dramatické výchovy: vybere téma nebo problém, formuluje cíle, zvolí vhodné metody a kritéria pro hodnocení na základě odborné literatury. Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci) |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
|
|
|
|