|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / DR1M2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
DR1M2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/DR1M2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
PES/DR1M1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
PES/DRIM3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Formulovat základní předpoklady pro dramatické jednání. Charakterizovat a rozeznat základní metody a techniky dramatické výchovy ve vztahu k jednotlivým směrům dramatické výchovy ve světě i u nás. Získat zkušenost s různými podobami dramatické výchovy a zhodnotit je ve vztahu k oboru vychovatelství. Reflektovat vlastní seberozvoj v dramatické výchově.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce- na základě harmonogramu (80%) 2.Absolvování dílny Všechno může být loutkou v DLO Ostrava pod vedením MgA Hany Galetkové (podle harmonogramu) 3. Absolvování jednoho bloku vybrané přehlídky dětských divadelních souborů nebo jednoho bloku souborů hrajících pro děti (výběr z harmonogramu přehlídek- bude dodáno na začátku semestru) 4.Průběžné plnění úkolů - dodáno vždy k dohodnutému termínu 5. Odevzdání portfolia sestaveného z průběžně odevzdávaných a konzultovaných úkolů T: 10.5. 2012 Obsah portfolia: 1.Výběr vhodné literární předlohy pro dramatikcou hru a argumentování volby. 2.Analýza proběhlých lekcí z pohledu možnosti rozvoje základních předpokladů dramatikcého jednání ) 3. Popis principy improvizačních lig v ČR a možností využití v práci vychovatele. 4.Popsat specifika dětského divadla nebo divadla hrajícího pro děti a argumentovat na základě viděných inscenací 5. Analýza všech proběhlých lekcí z pohledy použitých ,metod , technik a rovin rolového hraní 6.Vybrat scénář strukturovaného dramatu a analyzovat jej z pohledu využití v práci vychovatele. Argumentovat svou volbu , popř. návrhnout jeho úpravy. 7.Reflektovat svůj vlastní seberozvoj v rovině osobnostní, sociální esteticko umělecké, etické a věcného učení v semináři
Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů včetně absolvování dílny Všechno může být loutkou a jednoho bloku vybrané přehlídky dětských divadelních souborů a 0- 60 bodů za vypracování portfolia sestaveného z průběžně odevzdávaných a konzultovaných úkolů
Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni: 100 - 91 bodů 90 - 71 bodů započteno 70 - 51 bodů 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Směry dramatické výchovy - základní vymezení, představitelé směrů. 2. Základní předpoklady dramatického jednání. 3. Typologie metod a technik dramatické výchovy. 4. Hraní rolí - roviny rolové hry. Simulace, alterace, charakterizace. 5.Směr založený na literární předloze - playmaking . Struktura lekce, typické metody, způsoby vedení. 6.Volba literární předlohy pro dramatickou hru. 6. Směr "theatre games"- charakteristika. Struktura lekce, metody, způsoby vedení. 7. Improvizace - typy , pravidla, náměty a vedení improvizací. Divadelní sporty . 8. Drama ve vzdělávání (drama in education). 9. Strukturované drama. Charakteristika, typické metody, způsoby vedení. 9.Vnitřní vedení - učitel v roli, typy. Volba námětů a témat pro strukturované drama. 10. Práce s předmětem, materiálem a loutkou v dramatické výchově. - workshop DLO 11. Specifika dětského divadla a divadla hraného pro děti - návštěva regionální divadelní přehlídky 12.Reflexe a sebereflexe - vlastní osobnostní , sociální, esteticko umělecký rozvoj
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha : IPOS, Artama, 1996. ISBN 80-7068-094-6.
-
Základní:
ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.
-
Základní:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Russkij jazyk, Moskva, 1984. ISBN 80-854291-6-0.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
-
Základní:
VALENTA,J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Praha,IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
-
Základní:
MACHKOVÁ,E. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
Základní:
Marušák, R. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha : AMU, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
Základní:
VALENTA,J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha, Agentura Strom, 1997. ISBN 80-85866-06-4.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KARAFFA, J., KÁŇOVÁ, Ž. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Základní:
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha , ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Základní:
PALARČÍKOVÁ,A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží.. ISBN 978-80-211-0608-6.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha:ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Základní:
Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 978-80-7319-125-2.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
18
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Exkurze
|
6
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Semestrální práce
|
25
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student charakterizuje jednotlivé směry dramatické výchovy a zhodnotí její možnosti ve vztahu k oboru vychovatelství. Student se orientuje v metodách a technikách dramatické výchovy, charakterizuje roviny rolového hraní, Charakterizuje předpoklady dramatikcého jednání. Reflektuje nové poznatky z oboru dramatická výchova ve vztahu ke svému oboru, pracuje s odbornou literaturou. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|