|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / DP1SK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
DP1SK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Příprava na školu, techniky duš. hygieny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Příprava na školu, techniky duševní hygieny
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s možnostmi efektivního učení jak základního předpokladu kvalitní domácí přípravy na školu. Informovat studenty o zásadách duševní hygieny a specifických situacích, se kterými se ve své pedagogické praxi mohou setkat. V seminářích rozvinout dovednosti studentů rozpoznat vzdělávací možnosti každého dítěte a následně aplikovat vhodný, specifický přístup ve vztahu k potřebám dítěte.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích (95%), diskuse v seminářích, řešení přednesených problémových situací spojených s domácí přípravou (viz témata). Příprava 4 modelových situací dle vymezených témat. Písemný zápočet na základě vymezených témat. Před písemným zápočtem lze získat 0 - 50 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U písemného zápočtu je možné získat 0 - 50 bodů za teorii. Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. Buď úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) předmětu DP1SK. Nebo vypracování zadaného úkolu dle pokynů vyučujícího. 3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
|
Obsah
|
1. Efektivní učení. 2. Zásady duševní hygieny, hygiena prostředí. 3. Školní docházka, školní fobie, záškoláctví. 4. Rodiče a děti, které se učit nechtějí - škola a učení má nízkou prioritu. 5. Když učení bolí - děti, které mají s učením potíže (hyperaktivita, potíže se soustředěním, tzv. "průměrné dítě"). 6. Rodiče a děti, které jsou příliš ambiciózní a pečlivé (např. úzkostné děti). 7. Škola a učení v období prepuberty a puberty. 8. Rodiče a nadané děti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dvořák, D. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
-
Základní:
Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. Brno : Computer press, 2006. ISBN 978-80-251-1481-0.
-
Základní:
Beníšková, T. První třídou bez pláče. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1906-1.
-
Rozšiřující:
Novotná, E. Príprava učiteľa na edukáciu sociálne znevýhodnených žiakov. Presov : Prešovská univerzita, 2007. ISBN 978-80-8068-722-9.
-
Rozšiřující:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
Doporučená:
Slavin, R. E.; Karweit, N. L.; Madden, N. A. Effective programs for students at risk. US : Allyn & Bacon, 1989. ISBN 978-0134895109.
-
Doporučená:
Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy : je vaše dítě zralé pro školu? A vy?. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
-
Doporučená:
Weinstein C. E.; Hume L. M. Study strategies for lifelong learning. Washington : American Psychological Association, 1998. ISBN 89-221-062-4.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71783-08-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
30
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá znalosti o problematice efektivního učení, zásadách a prostředcích duševní hygieny při práci s dítětem a specifických podmínkách a předpokladech pro domácí přípravu na školní vyučování. Dále student rozvine a podpoří dovednosti správně diagnostikovat potřeby dětí ve vztahu k procesu učení a následně aplikovat vhodné metody a přístupy domácí přípravy na školu. Osvojené znalosti a dovednosti přispějí k posílení pedagogické kompetence kvalitně děti připravovat na výuku a zvládnout školní zátěž. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|