Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/DP1SK  PES / DP1SK Prepar.for school the tech.of mental hyg Show course Prepar.for school the tech.of mental hyg 2023/2024

Course info PES / DP1SK : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / DP1SK Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Prepar.for school the tech.of mental hyg Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Preparation for school, the techniques of mental hygiene
Accredited / Credits Yes, 5 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 1 [Hours/Week] Seminar 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Seznámit studenty s možnostmi efektivního učení jak základního předpokladu kvalitní domácí přípravy na školu. Informovat studenty o zásadách duševní hygieny a specifických situacích, se kterými se ve své pedagogické praxi mohou setkat. V seminářích rozvinout dovednosti studentů rozpoznat vzdělávací možnosti každého dítěte a následně aplikovat vhodný, specifický přístup ve vztahu k potřebám dítěte.

Requirements on student
Aktivní účast na seminářích (95%), diskuse v seminářích, řešení přednesených problémových situací spojených s domácí přípravou (viz témata).
Příprava 4 modelových situací dle vymezených témat.
Písemný zápočet na základě vymezených témat.
Před písemným zápočtem lze získat 0 - 50 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U písemného zápočtu je možné získat 0 - 50 bodů za teorii.
Hodnocení zápočtu:
51 - 100 bodů - započteno
0 - 50 bodů - nezapočteno



Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. Buď úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu
(probíraným okruhům látky) předmětu DP1SK. Nebo vypracování zadaného úkolu dle
pokynů vyučujícího.
3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného
hodnocení vyučujícímu.


Content
1. Efektivní učení.
2. Zásady duševní hygieny, hygiena prostředí.
3. Školní docházka, školní fobie, záškoláctví.
4. Rodiče a děti, které se učit nechtějí - škola a učení má nízkou prioritu.
5. Když učení bolí - děti, které mají s učením potíže (hyperaktivita, potíže se soustředěním, tzv. "průměrné dítě").
6. Rodiče a děti, které jsou příliš ambiciózní a pečlivé (např. úzkostné děti).
7. Škola a učení v období prepuberty a puberty.
8. Rodiče a nadané děti.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Pavla Štalmachová (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Ing. Leona Hozová, PhD. (100%),  PhDr. Pavla Štalmachová (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Ing. Leona Hozová, PhD. (100%),  PhDr. Pavla Štalmachová (100%), 
Literature
  • Basic: Dvořák, D. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
  • Basic: Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. Brno : Computer press, 2006. ISBN 978-80-251-1481-0.
  • Basic: Beníšková, T. První třídou bez pláče. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1906-1.
  • Extending: Novotná, E. Príprava učiteľa na edukáciu sociálne znevýhodnených žiakov. Presov : Prešovská univerzita, 2007. ISBN 978-80-8068-722-9.
  • Extending: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • Recommended: Slavin, R. E.; Karweit, N. L.; Madden, N. A. Effective programs for students at risk. US : Allyn & Bacon, 1989. ISBN 978-0134895109.
  • Recommended: Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy : je vaše dítě zralé pro školu? A vy?. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
  • Recommended: Weinstein C. E.; Hume L. M. Study strategies for lifelong learning. Washington : American Psychological Association, 1998. ISBN 89-221-062-4.
  • Recommended: Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71783-08-0.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Self-tutoring 30
Hand-out completion for the lesson 5
Homework for lessons 20
Scientific text studying in the Czech language 15
Preparation for an exam 35
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 15
Total 151

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student získá znalosti o problematice efektivního učení, zásadách a prostředcích duševní hygieny při práci s dítětem a specifických podmínkách a předpokladech pro domácí přípravu na školní vyučování. Dále student rozvine a podpoří dovednosti správně diagnostikovat potřeby dětí ve vztahu k procesu učení a následně aplikovat vhodné metody a přístupy domácí přípravy na školu. Osvojené znalosti a dovednosti přispějí k posílení pedagogické kompetence kvalitně děti připravovat na výuku a zvládnout školní zátěž.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Continuous analysis of student´s achievements
Dialogue
Student´s language skills analysis
Systematic observation of the student
Verbal evaluation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Activities (simulations, games, dramatizations)
Demonstration
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Group and co-operative tutoring
Language/communication skills training
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Observation
Presentation (static projection)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS