|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / DP1SK
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
DP1SK
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Prepar.for school the tech.of mental hyg
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Preparation for school, the techniques of mental hygiene
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Seznámit studenty s možnostmi efektivního učení jak základního předpokladu kvalitní domácí přípravy na školu. Informovat studenty o zásadách duševní hygieny a specifických situacích, se kterými se ve své pedagogické praxi mohou setkat. V seminářích rozvinout dovednosti studentů rozpoznat vzdělávací možnosti každého dítěte a následně aplikovat vhodný, specifický přístup ve vztahu k potřebám dítěte.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast na seminářích (95%), diskuse v seminářích, řešení přednesených problémových situací spojených s domácí přípravou (viz témata). Příprava 4 modelových situací dle vymezených témat. Písemný zápočet na základě vymezených témat. Před písemným zápočtem lze získat 0 - 50 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U písemného zápočtu je možné získat 0 - 50 bodů za teorii. Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. Buď úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) předmětu DP1SK. Nebo vypracování zadaného úkolu dle pokynů vyučujícího. 3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
|
Content
|
1. Efektivní učení. 2. Zásady duševní hygieny, hygiena prostředí. 3. Školní docházka, školní fobie, záškoláctví. 4. Rodiče a děti, které se učit nechtějí - škola a učení má nízkou prioritu. 5. Když učení bolí - děti, které mají s učením potíže (hyperaktivita, potíže se soustředěním, tzv. "průměrné dítě"). 6. Rodiče a děti, které jsou příliš ambiciózní a pečlivé (např. úzkostné děti). 7. Škola a učení v období prepuberty a puberty. 8. Rodiče a nadané děti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Dvořák, D. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
-
Basic:
Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. Brno : Computer press, 2006. ISBN 978-80-251-1481-0.
-
Basic:
Beníšková, T. První třídou bez pláče. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1906-1.
-
Extending:
Novotná, E. Príprava učiteľa na edukáciu sociálne znevýhodnených žiakov. Presov : Prešovská univerzita, 2007. ISBN 978-80-8068-722-9.
-
Extending:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
Recommended:
Slavin, R. E.; Karweit, N. L.; Madden, N. A. Effective programs for students at risk. US : Allyn & Bacon, 1989. ISBN 978-0134895109.
-
Recommended:
Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy : je vaše dítě zralé pro školu? A vy?. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
-
Recommended:
Weinstein C. E.; Hume L. M. Study strategies for lifelong learning. Washington : American Psychological Association, 1998. ISBN 89-221-062-4.
-
Recommended:
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71783-08-0.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Self-tutoring
|
30
|
Hand-out completion for the lesson
|
5
|
Homework for lessons
|
20
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Preparation for an exam
|
35
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
15
|
Total
|
151
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá znalosti o problematice efektivního učení, zásadách a prostředcích duševní hygieny při práci s dítětem a specifických podmínkách a předpokladech pro domácí přípravu na školní vyučování. Dále student rozvine a podpoří dovednosti správně diagnostikovat potřeby dětí ve vztahu k procesu učení a následně aplikovat vhodné metody a přístupy domácí přípravy na školu. Osvojené znalosti a dovednosti přispějí k posílení pedagogické kompetence kvalitně děti připravovat na výuku a zvládnout školní zátěž. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Student´s language skills analysis |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Demonstration |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Observation |
Presentation (static projection) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|