|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / DE1SP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
DE1SP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny sociální pedagogiky a výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dějiny sociální pedagogiky jsou východiskem pro pochopení pedagogického myšlení a zákonitostí vývoje výchovy. Ukazují vývoj pedagogické teorie a praxe od jejich počátku až po současné tendence a požadavky. Cílem výuky předmětu je doplnit a rozvinout znalosti studentů o výchově jako historickém jevu, provázejícím celou lidskou civilizaci. Pojetí předmětu je historizující a v historické rovině komparativní. Předmět je významným příspěvkem k pochopení rozvoje výchovy s důrazem především na sociální aspekty.
|
Požadavky na studenta
|
Před zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U zápočtové písemky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni: Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích a průběžné plnění úkolů a 0 - 60 bodů za vypracování (zpracování, realizaci) konkrétního úkolu: Student zpracuje a tvořivě představí na semináři semestrální práci, ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (důraz je kladen na hledání sociálních aspektů).
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany). 3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.
|
Obsah
|
1. Výchova a vzdělávání v antice. Vzdělávací systém ve Spartě a Aténách. Řecká filozofie výchovy - Sokrates, Platón, Aristoteles. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě - Quintilianus. 2. Středověké školství. Scholastika. Středověká univerzita a její organizace. Vznik a vývoj městských škol. Křesťanská výchova (sv. Augustinus, Akvinský). 3. Vliv renesance a humanismu na výchovu. Renesanční myslitelé - More, Campanella, Bacon, Rabelais, Montaigne, Rotterdamský, názory na sociální aspekty výchovy. 4. Komenský a jeho sociálně pedagogický odkaz. 5. Basedow a jeho odkaz dnešku - filantropismus ve výchově. 6. Rousseau a jeho odkaz dnešku - naturalistická pedagogika. 7. Pedagogický systém Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti. 8. Pestalozzi a jeho sociálně pedagogický odkaz. 9. Herbartismus v pedagogice. 10. Teorie volné výchovy Tolstého. 11. Pedagogika přelomu 19. a 20. století (Dewey, Spencer a další).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-200-2473-2.
-
Základní:
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. ISBN 80-246-0003-X.
-
Základní:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha : vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Základní:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
-
Základní:
CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. ISBN 80-238-2214-4.
-
Základní:
JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
-
Základní:
CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha : SPN, 1990. ISBN cnb000039769.
-
Rozšiřující:
POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-902045-5-4.
-
Rozšiřující:
CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001. ISBN 80-238-6334-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
20
|
Samostudium
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium pramenů
|
25
|
Studium sekundární literatury
|
25
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - Znalost dějin pedagogiky a sociální pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, - znalost klíčových historických pedagogických spisů a osobností, - schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje výchovy a výchovných institucí, - schopnost rozlišit a správně využívat primární a sekundární prameny ke studiu a následné profesi sociálního pedagoga, - dovednost komparativně zpracovat semestrální práci.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|