|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / BDRVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
BDRVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět umožňuje studentům: - získat praktickou zkušenost s dramatickou výchovou jako systémem sociálně uměleckého učení, s její strukturou, principy, cíli a obsahem, - seznámit se s divadelním jazykem jako základem metod dramatické výchovy, - seznámit se se základní metodou - dramatickou hrou a hrou v roli, - ujasnit si možnosti dramatické výchovy na základní škole a střední škole, její místo ve školním vzdělávacím programu, - získat základní dovednosti v plánování jednoduché dramatické hry - studenti si prakticky vyzkouší vytvořit strukturu výukového programu s využitím metod dramatické výchovy
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce 80% : za docházku a aktivní práci ve výuce 40 bodů 2. Vypracování návrhu dramatické hry (práce ve skupinách) jako metody výuky ve vybraném učivu a jeho aplikace ve skupině studentů. Práci po opravě na základě reflexe odevzdat na Portál OSU - Seminární práce: 60 bodů Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni: bodů započteno 51 - 100 bodů 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Principy dramatické výchovy a její vztah k divadelnímu a dramatickému umění - divadelnost a dramatičnost. Vztah dramatické výchovy k dalším oborům. 2. Dramatická hra jako jádro dramatické výchovy a aktivizující metoda výuky. Charakteristika dramatické hry. Situace a dramatická situace jako základní stavební kámen dramatické hry. Zapojení kognitivní, emotivní i konativní složky žákovy osobnosti. 3. Vhodné náměty a látka pro dramatickou hru v kontextu očekávaných výstupů jednotlivých vzdělávacích oblastí a klíčových kompetencí. 4. Dramatická hra a její uplatnění v integrované tematické výuce a projektovém vyučování. Projekty založené na dramatu. 5. Potenciál osobnostního a sociálního rozvoje dramatické hry v kontextu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. 6. Dramatická výchova a esteticko umělecký rozvoj žáka 7. Další možnosti využití dramatické výchovy. Využití dramatické hry při vytváření bezpečného klimatu třídy nebo skupiny v zájmové činnosti a předcházení (řešení) nespolupracujícího chování, popř. při primární prevenci (vybrané příklady). 8. Plánování dramatické hry ve výuce. 9. - 13. Prezentace a reflexe dramatické hry.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
-
Základní:
Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-487-3.
-
Základní:
CISOVSKÁ,H., GALETKOVÁ,H., KÁŇOVÁ,Ž, KARAFFA,J. Rozvoj klíčových ompetencí dramatikcou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Rozšiřující:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-239-2575-X.
-
Rozšiřující:
RICHTER, L. Literatura, divadlo a my. Praha : ÚKVČ, 1985. ISBN cnb000031831.
-
Rozšiřující:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd.. Praha: STD; NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
-
Rozšiřující:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. ISBN cnb000135860.
-
Doporučená:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Exkurze
|
4
|
Účast na výuce
|
6
|
Semestrální práce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
3
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
113
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student: - se orientuje (charakterizuje je) v cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy, - popíše a hodnotí vlastní proces učení v seminářích v osobnostní, sociální a esteticko umělecké oblasti, - popíše možnosti dramatické výchovy při rozvoji klíčových kompetencí a očekávaných výstupů ve vybraných vzdělávacích oblastech, - rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci), - naplánuje jednoduchou dramatickou hru, - pojmenuje složky divadelního jazyka na základě shlédnutého představení.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Instruktáž |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|