|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 66RA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
66RA2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka získá zkušenost s vybranými směry dramatické výchovy a metodami a technikami těchto směrů. Získá zkušenost s divadlem pro děti a mládež a s divadlem hraného dětmi a mládeží. Získá zkušenost s plánováním procesu dramatické výchovy vzhledem k praxi sociálního pedagoga specifiku zadané skupinu vychovávaných. Reflektuje vlastní seberozvoj v dramatické výchově.
Komunikace se studenty probíhá pomocí studijního e- mailu. Studijní materiály jsou umísťovány na Portál do složky Studijní materiály příslušného předmětu.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce (0-50 bodů). Od studenta/ky se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury.
2. Spolupráce na plánování a realizaci lekce dramatické výchovy- skupinová práce (0-50bodů.)
|
Obsah
|
1. Podstata plánování procesu dramatické výchovy vzhledem k charakteru výchovně vzdělávací instituce. Návaznost plánování na příslušné dokumenty. Stanovení cíle a obsahu lekce dramatické výchovy. Vztah dlouhodobých, střednědobých a krátkodobých cílů. Cíle esteticko- umělecké, sociální, osobnostní a etické. Obsah - látka ve vztahu k cíli lekce.
2. Formy dramatické výchovy v praxi sociální pedagogiky. Další paradivadelní systémy hraničící s dramatickou výchovou
3. Směry dramatické výchovy - základní vymezení. Současná inspirace jednotlivými směry a možnosti pro práci sociálního pedagoga (playmaking, theatre games, drama in education). Struktura lekce a metody v jednotlivých formách a směrech dramatické výchovy (play making, theatre games, drama education)
4. Zdroje pro dramatickou výchovu. Volba vhodné látky pro dramatickou hru. Transformace obsahu do situace. Vytvoření hrové situace jako podnětu k jednání. Volba metod vzhledem k formě a směru dramaticko výchovné práce, k cíli, formě a obsahu, věku a zkušenostem hráčů.
5. Nastolení herní situace a usnadnění vstupu hráčů do hry. Nastolení pravidel hry. Motivace ke hře. Zadávání herní situace- způsoby, možnosti, kroky. Jednání v herní situaci. Řízení a usměrňování dramatické hry. Způsoby vedení dramatické hry - vnější a vnitřní vedení. Komunikace učitele (otázky, pokyny, vysvětlování, instrukce atd.). Kompetence sociálního pedagoga k realizaci dramatické výchovy.
6. Metoda vedení dramatické hry "učitel v roli". Typologie rolí, komunikace vzhledem k typu rolu, k cíli atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory , která je reprezentována příslušným elearningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://akreditacemoodle.osu.cz/.
Do toho systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mez vyučujícím a studenty navzájem.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2., upr. vyd.. Praha: AMU,Divadlení fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
CISOVSKÁ, Hana, H.GALETKOVÁ, J. KARAFFA, Ž. KÁŇOVÁ. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., aktualiz. vyd.. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
-
Základní:
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Rozšiřující:
CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova pro učitele. Ostrava:PdF OU, 2018.
-
Rozšiřující:
CISOVSKÁ,H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostravská univerzita PdF, 2011.
-
Rozšiřující:
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMu, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
Rozšiřující:
Tvořivá dramatika
-
Rozšiřující:
PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-005-6.
-
Doporučená:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367472-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ,E. Mezi skutečností a snem. Kapitoly z poetiky pohádkové hry.. Praha:KANT, 2013. ISBN 978-80-262-0504-.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ,E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-7068-317-0.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0504-3.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0093-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Účast na výuce
|
12
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Celkem
|
62
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
2
|
Samostudium
|
20
|
Semestrální práce
|
20
|
Příprava na odbornou praxi
|
20
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- analyzovat lekci (jednotku) dramatické výchovy na základě vlastní zkušenosti - pojmenovat principy a cíle,
- vstoupit do hry, vstoupit do role, jednat v jednoduché zadané dramatické hře,
- objasnit možností dramatické výchovy ve vztahu k oboru sociální pedagogika v oblasti osobnostního, sociálního a esteticko- uměleckého rozvoje; v oblasti socializace a resocializace,
- reflektovat a hodnotit svůj vlastní seberozvoj (osobní i profesní) v dramatické výchově,
- aktivně užívat základní odborné pojmy dramatické výchovy a divadelní teorie v psaném i mluveném projevu,
- vyhodnotit přínosy dramatické výchovy pro svou vlastní budoucí pedagogickou praxi,
- navrhnout dramatickou hru s ohledem na praxi sociální pedagogiky/praxi výchovy ve volném čase
- vyhledávat a využívat ke svému rozvoji odbornou literaturu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- jednotlivých směrů dramatické výchovy ve světě a u nás,
- kritéria hodnocení divadla pro děti a mládež a divadla hraného dětmi a mládeží,
- postupu plánování procesu dramatické výchovy s ohledem na úkoly a cíle příslušné instituce,
- základních dokumentů, o které se opírá pedagog při plánování procesu dramatické výchovy.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- naplánovat lekci dramatické výchovy s ohledem na cíle a úkoly příslušné výchovně vzdělávací instituce, jeho kurikulum (ŠVP), na specifiku vychovávaných a na úroveň vlastních kompetencí sociálního pedagoga,
- hodnotit podle daných kritérií kvalitu divadelní inscenace pro děti a mládež nebo inscenace hrané dětmi nebo mládeží,
- spolupracovat s ostatními na plánování, realizaci lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných,
- reflektovat zkušenost s vedením lekce dramatické výchovy pro vybranou skupinu vychovávaných výchovy
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
Recenze |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
E5 - Výuka dramatem |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|