Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/3DHAI  PES / 3DHAI Drama Activities and Improvisation Show course Drama Activities and Improvisation 2023/2024

Course info PES / 3DHAI : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / 3DHAI Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Drama Activities and Improvisation Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Seminar 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course KPA/3DHAI 
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je seznámit se prakticky i teoreticky s dramatickou hrou a improvizací jako možností sociálně-uměleckého rozvoje klientů, s jejími zdroji, principy a strukturou. Získat zkušenost s variantami dramatické hry, tématy, cíli a konkrétními metodami a technikami. V praktických dramatických aktivitách a reflexích rozvíjet sebepoznání a osobnostně-sociální předpoklady pro zvolený obor.

Requirements on student
1. Aktivní účast ve výuce (80%). Od studenta/ky se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury (0-50 bodů).

2. Písemný návrh výchovně vzdělávacího projektu s využitím dramatické hry - práce ve skupině. Student/ka aplikuje poznatky získané ve výuce a studiem odborné literatury, respektuje principy dramatické výchovy, volí vhodné metody dramatické výchovy vzhledem ke stanovenému cíli. (0-50 bodů)




Content
" Úvod do předmětu. Cíle,obsah a metody předmětu.Význam předmětu vzhledem ke studovanému oboru.
" Hra jako základ dramatické hry. Principy hry a její možnosti v terapii. Nastolení a přijetí principu hry "jako" a "kdyby". Jednání v "daných okolnostech", princip zobrazování. Význam fikce pro dramatickou hru.
" Situace v dramatické hře. Dramatická situace jako základ dramatické hry. Konflikt a jednání.
" Dramatická situace - struktura, cíle. Dramatická hra a sociálně -umělecký rozvoj. Témata a inspirace pro dramatickou hru.
" Hra v roli. Tři roviny rolové hry. Dovednosti vstupu do role, význam rolového hraní.Rovina rolového hraní - simulace, alterace, charakterizace. Principy, význam. Hodnocení dramatické aktivity.
" Improvizace a improvizování v dramatické hře.
" Konkretizace metod a technik v dramatické hře- typologie. Plná hra. Neúplná hra. Doplňující metody.
" Možnosti dramatikcé hry a improvizace ve vzdělávání
" Reflexe a sebereflexe výuky.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Kateřina Keprtová (100%), 
  • Tutorial lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Kateřina Keprtová (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
  • Basic: CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova a sociální učení v základní škole. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
  • Basic: CISOVSKÁ, H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011.
  • Basic: MACHKOVÁ,E. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. ISBN 978-80-262-0374-2.
  • Basic: VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
  • Basic: MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-487-3.
  • Basic: CISOVSKÁ,H., GALETKOVÁ,H., KÁŇOVÁ,Ž, KARAFFA,J. Rozvoj klíčových ompetencí dramatikcou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
  • Basic: MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
  • Extending: časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA, Artama. ISBN 1211-8001.
  • Extending: ULRYCHOVÁ, I. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd.. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.
  • Extending: MARUŠÁK,R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. ISBN 80-7265-011-4.
  • Extending: Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472-.
  • Extending: VALENTA,J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Praha,IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
  • Extending: WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd.. Praha: STD; NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
  • Extending: MORGANOVÁ, N., SAXTOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 39
Presentation (of works, projects, etc.) 20
Preparation for a credit test 20
Self-tutoring 20
Total 99

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Charakterizuje dramatickou hru a improvizaci
Pojmenuje možnosti dramatické hry a improvizace pro rozvoj budoucíh uživatelů (klientů, žáků)
Aktivně vstupuje do dramatických her a improvizací

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Continuous analysis of student´s achievements
Verbal evaluation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Activities (simulations, games, dramatizations)
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS