|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 3DHAI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
3DHAI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatické hry a improvizace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/3DHAI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit se prakticky i teoreticky s dramatickou hrou a improvizací jako možností sociálně-uměleckého rozvoje klientů, s jejími zdroji, principy a strukturou. Získat zkušenost s variantami dramatické hry, tématy, cíli a konkrétními metodami a technikami. V praktických dramatických aktivitách a reflexích rozvíjet sebepoznání a osobnostně-sociální předpoklady pro zvolený obor.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce (80%). Od studenta/ky se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury (0-50 bodů).
2. Písemný návrh výchovně vzdělávacího projektu s využitím dramatické hry - práce ve skupině. Student/ka aplikuje poznatky získané ve výuce a studiem odborné literatury, respektuje principy dramatické výchovy, volí vhodné metody dramatické výchovy vzhledem ke stanovenému cíli. (0-50 bodů)
|
Obsah
|
" Úvod do předmětu. Cíle,obsah a metody předmětu.Význam předmětu vzhledem ke studovanému oboru. " Hra jako základ dramatické hry. Principy hry a její možnosti v terapii. Nastolení a přijetí principu hry "jako" a "kdyby". Jednání v "daných okolnostech", princip zobrazování. Význam fikce pro dramatickou hru. " Situace v dramatické hře. Dramatická situace jako základ dramatické hry. Konflikt a jednání. " Dramatická situace - struktura, cíle. Dramatická hra a sociálně -umělecký rozvoj. Témata a inspirace pro dramatickou hru. " Hra v roli. Tři roviny rolové hry. Dovednosti vstupu do role, význam rolového hraní.Rovina rolového hraní - simulace, alterace, charakterizace. Principy, význam. Hodnocení dramatické aktivity. " Improvizace a improvizování v dramatické hře. " Konkretizace metod a technik v dramatické hře- typologie. Plná hra. Neúplná hra. Doplňující metody. " Možnosti dramatikcé hry a improvizace ve vzdělávání " Reflexe a sebereflexe výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Keprtová (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Keprtová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Základní:
CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova a sociální učení v základní škole. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H. Hraní rolí jako metoda aktivního učení. Ostrava: PdF OU, 2011.
-
Základní:
MACHKOVÁ,E. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-487-3.
-
Základní:
CISOVSKÁ,H., GALETKOVÁ,H., KÁŇOVÁ,Ž, KARAFFA,J. Rozvoj klíčových ompetencí dramatikcou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Rozšiřující:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA, Artama. ISBN 1211-8001.
-
Rozšiřující:
ULRYCHOVÁ, I. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd.. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016. ISBN 978-80-7331-408-8.
-
Rozšiřující:
Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472-.
-
Rozšiřující:
MARUŠÁK,R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. ISBN 80-7265-011-4.
-
Rozšiřující:
VALENTA,J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Praha,IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
-
Rozšiřující:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd.. Praha: STD; NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N., SAXTOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
20
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizuje dramatickou hru a improvizaci Pojmenuje možnosti dramatické hry a improvizace pro rozvoj budoucíh uživatelů (klientů, žáků) Aktivně vstupuje do dramatických her a improvizací
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|