|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 2SOCR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
2SOCR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
1. Navázat na poznatky studentů z absolvovaných pedagogických a psychologických disciplín a prohloubit jejich znalosti a možnosti využití výchovných metod a postupů v prostředí školy. 2. Seznámit studenty s širokou paletou sociálních i psychických aspektů, jež na jedince působí v průběhu jeho vývoje v intencích jeho sociální reality. 3. Podpořit a rozvinout profesní kompetence učitelů v oblasti prevence a řešení problémového a rizikového chování žáků na základních a středních školách.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast v seminářích, diskuse, podílení se na řešení přednesených sociálně-pedagogických témat a situací. 2. Vykonání ústní zkoušky
Hodnocení zkoušky: 91 - 100 bodů - A 81 - 90 bodů - B 71 - 80 bodů - C 61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F
|
Obsah
|
1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy. 2. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.). 3. Problémové chování, problémové chování ve škole. Faktory vzniku problémového chování, vzorce rušivého chování, strategie řešení výchovných problémů. Problematika didaktogenie. 4. Rizikové chování a poruchy chování. Faktory vzniku nežádoucího chování, pedagogické zvládání rizikového chování a opatření (včetně oblasti reedukace). 5. Agresivní chování a jeho pedagogické zvládání. Teorie vzniku agresivního chování 6. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech. 7. Dítě ohrožené syndromem CAN, domácím násilím a stalkingem. 8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (sociální znevýhodnění). 9. Delikvence a kriminalita dětí a mládeže. Faktory vzniku delikvence, specifika delikventního chování dětí a mládeže, opatření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Věra Filipi, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Věra Filipi, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
-
Základní:
HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.
-
Základní:
VACEK, P. Morální vývoj v psychologic´kých a pedagogických souvislostech.. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
-
Základní:
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 80-04-22463-6.
-
Základní:
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Rozšiřující:
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Rozšiřující:
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
-
Rozšiřující:
SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
-
Doporučená:
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
-
Doporučená:
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN cnb000676537.
-
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
4
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Celkem
|
176
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získává základní orientaci v problematice resocializace a reedukace dospívajícího i dospělého člověka. Východiskem je rodinné prostředí a prostředí školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže analyzovat základní problémy, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|