|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / 11ZOP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
11ZOP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Teacher in Difficult Pedagogical Situati
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Teacher in Difficult Pedagogical Situations
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
3
[Hours/Semester]
seminar
6
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Student si prohloubí své znalosti a dovednosti v oblasti zvládání problémových a rizikových situací ve školním prostředí v návaznosti na pedagogicko-psychologický základ. Bude schopen popsat vybrané rizikové a problémové situace a bude znát možnosti prevence a intervence učitele v těchto oblastech. Prokáže porozumění těmto jevům z hlediska protektivních a rizikových faktorů. Prokáže schopnost reagovat v nácvikových a simulačních problémových situacích v rámci semináře.
|
Requirements on student
|
- Účast studenta na seminářích (0-20 bodů)
- Plnění úkolů zadaných v semináři (0-30 bodů)
- Vytvoření portfolia na základě témat probíraných v semináři (0-40 bodů)
- Studium odborné literatury a její použití při přípravě porfólia (0-10 bodů)
Započteno:
60-100 bodů student pravidelně docházel do semináře, plnil zadané úkoly a vypracoval podle zadaných kritérií portfolio.
Nezapočteno:
0-40 bodů student neplnil požadavky výše uvedené. Měl např. problém s docházkou, plněním úkolů zadaných v semináři, vytvořil nevyhovující portfolio nebo nevytvořil žádné.
|
Content
|
1. Problémové chování žáků. Dreikursova teorie rušivého chování a techniky založené na operativním podmiňování a jejich aplikace na práci ve školní třídě.
2. Projevy a faktory agrese, vandalismu a krádeží ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
3. Kouření a používání návykových látek ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, rizikové a protektivní faktory, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, možné intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
4. Záškoláctví. Prevence, intervence a práce s žáky a učiteli v oblasti záškoláctví. Protektivní a rizikové faktory záškoláctví.
5. Šikana a kyberšikana ve školní třídě. Prevence a intervence. Legislativní opora pedagoga a spolupracující organizace a instituce.
6. Techniky duševní hygieny v práci učitele.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory , která je reprezentována příslušným elearningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://akreditacemoodle.osu.cz/.
Do toho systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mezi vyučujícím a studenty navzájem.
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-022-7.
-
Basic:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Basic:
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně (individuální výchovný plán). Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
-
Basic:
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
Basic:
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
-
Extending:
MIOVSKÝ, M. a kol. . Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Extending:
BOXFORD, Stephen. Schools and the Problem of Crime. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2011. ISBN 9781138861497.
-
Extending:
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha : Malvem, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Recommended:
Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem.. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-032-4.
-
Recommended:
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Recommended:
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 80-7178-123-1.
-
Recommended:
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Recommended:
LISÁ, Helena. Romové v České republice. Praha : Socioklub, 1999. ISBN 80-902-2607-8.
-
Recommended:
FISHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
-
Recommended:
KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
13
|
Preparation for a credit test
|
20
|
Self-tutoring
|
15
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Scientific text studying in a foreign language
|
5
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Total
|
88
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Student bude mít základní znalosti z obecné didaktiky a pedagogické psychologie. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student prokáže znalosti
- pojmu problémové chování žáků, jeho příčin a kontextů,
- Dreikursovy teorie rušivého chování a její aplikace ve školní třídě,
- technik založených na operativním podmiňování a jejich použití ve školním prostředí,
- základních postupů prevence a intervence v oblasti vybraných druhů rizikového chování ve školním prostředí (agrese, kouření, používání návykových látek, vandalismu, krádeží, záškoláctví, šikany a kyberšikany),
- protektivních a rizikových faktorů v oblastech rizikového chování na úrovni rodiny, školy, osobnosti dítěte a lokálního prostředí.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Student dokáže
- použít Dreikursovu teorii rušivého chování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- použít techniky založené na operativním podmiňování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- navrhnout a zrealizovat aktivitu zaměřenou na prevenci rizikového chování v jedné z vybraných oblastí,
- vytvořit portfólio zaměřené na aktivity prevence a intervence ve vybraných problémových a rizikových situacích ve školním prostředí.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA4 - Preparation for lessons |
IIA5 - Portfolio |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
E2 - Situational methods |
E3 - Staging and simulation methods |
|
|
|
|