Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/11ZOP  PES / 11ZOP Teacher in Difficult Pedagogical Situati Show course Teacher in Difficult Pedagogical Situati 2023/2024

Course info PES / 11ZOP : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / 11ZOP Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Teacher in Difficult Pedagogical Situati Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Teacher in Difficult Pedagogical Situations
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 3 [Hours/Semester] seminar 6 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 15 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter + Summer
Semester taught Winter + Summer
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Student si prohloubí své znalosti a dovednosti v oblasti zvládání problémových a rizikových situací ve školním prostředí v návaznosti na pedagogicko-psychologický základ. Bude schopen popsat vybrané rizikové a problémové situace a bude znát možnosti prevence a intervence učitele v těchto oblastech. Prokáže porozumění těmto jevům z hlediska protektivních a rizikových faktorů. Prokáže schopnost reagovat v nácvikových a simulačních problémových situacích v rámci semináře.

Requirements on student
- Účast studenta na seminářích (0-20 bodů)
- Plnění úkolů zadaných v semináři (0-30 bodů)
- Vytvoření portfolia na základě témat probíraných v semináři (0-40 bodů)
- Studium odborné literatury a její použití při přípravě porfólia (0-10 bodů)
Započteno:
60-100 bodů student pravidelně docházel do semináře, plnil zadané úkoly a vypracoval podle zadaných kritérií portfolio.
Nezapočteno:
0-40 bodů student neplnil požadavky výše uvedené. Měl např. problém s docházkou, plněním úkolů zadaných v semináři, vytvořil nevyhovující portfolio nebo nevytvořil žádné.


Content
1. Problémové chování žáků. Dreikursova teorie rušivého chování a techniky založené na operativním podmiňování a jejich aplikace na práci ve školní třídě.
2. Projevy a faktory agrese, vandalismu a krádeží ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
3. Kouření a používání návykových látek ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, rizikové a protektivní faktory, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, možné intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
4. Záškoláctví. Prevence, intervence a práce s žáky a učiteli v oblasti záškoláctví. Protektivní a rizikové faktory záškoláctví.
5. Šikana a kyberšikana ve školní třídě. Prevence a intervence. Legislativní opora pedagoga a spolupracující organizace a instituce.
6. Techniky duševní hygieny v práci učitele.


Activities
Fields of study
Obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory , která je reprezentována příslušným elearningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy http://akreditacemoodle.osu.cz/.

Do toho systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mezi vyučujícím a studenty navzájem.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
Literature
  • Basic: KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-022-7.
  • Basic: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Basic: MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně (individuální výchovný plán). Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
  • Basic: BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • Basic: JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
  • Extending: MIOVSKÝ, M. a kol. . Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • Extending: BOXFORD, Stephen. Schools and the Problem of Crime. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2011. ISBN 9781138861497.
  • Extending: GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha : Malvem, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
  • Recommended: Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem.. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-032-4.
  • Recommended: MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • Recommended: KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 80-7178-123-1.
  • Recommended: ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Recommended: LISÁ, Helena. Romové v České republice. Praha : Socioklub, 1999. ISBN 80-902-2607-8.
  • Recommended: FISHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
  • Recommended: KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 13
Preparation for a credit test 20
Self-tutoring 15
Scientific text studying in the Czech language 15
Scientific text studying in a foreign language 5
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 20
Total 88

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Student bude mít základní znalosti z obecné didaktiky a pedagogické psychologie.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student prokáže znalosti
- pojmu problémové chování žáků, jeho příčin a kontextů,
- Dreikursovy teorie rušivého chování a její aplikace ve školní třídě,
- technik založených na operativním podmiňování a jejich použití ve školním prostředí,
- základních postupů prevence a intervence v oblasti vybraných druhů rizikového chování ve školním prostředí (agrese, kouření, používání návykových látek, vandalismu, krádeží, záškoláctví, šikany a kyberšikany),
- protektivních a rizikových faktorů v oblastech rizikového chování na úrovni rodiny, školy, osobnosti dítěte a lokálního prostředí.
Skills - skills resulting from the course:
Student dokáže
- použít Dreikursovu teorii rušivého chování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- použít techniky založené na operativním podmiňování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- navrhnout a zrealizovat aktivitu zaměřenou na prevenci rizikového chování v jedné z vybraných oblastí,
- vytvořit portfólio zaměřené na aktivity prevence a intervence ve vybraných problémových a rizikových situacích ve školním prostředí.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IIA4 - Preparation for lessons
IIA5 - Portfolio
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
B1 - Discussion
B2 - Productive work with text/image/educational source
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing
D1 - Practice and creation of communication/language skills
E2 - Situational methods
E3 - Staging and simulation methods
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS