|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / ISZOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
ISZOV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Informační systémy ve zdravotnictví - cv
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Informační systémy ve zdravotnictví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVM/ZVTVZ
|
Podmiňující předměty
|
KVM/ISZDR nebo KVM/0IISP
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek přednášky společné pro všechny studijní obory zdravotnického zaměření a cvičení zaměřených na konkrétní studijní obor. Jde zejména o seznámení s jednotlivými typy a vedením zdravotnické dokumentace od přijetí pacienta/klienta k hospitalizaci, během vlastního pobytu v nemocnici a při absolvování diagnosticko terapeutických zákroků a následně při propuštění do domácí či následné péče.
Cíle: Seznámit studenty prakticky s vedením zdravotnické dokumentace v elektronické podobě. Doplnit znalosti studentů při práci s elektronickými dokumenty obecně, pokročilejšími funkcemi textového editoru, tabulkového procesoru a dalšího softwaru vhodného pro odbornou i administrativní činnost využívající informační technologie. Cílem předmětu je také seznámit studenty s metodami a možnostmi výuky formou e-learningu a naučit je využívat informační technologie pro studium, praxi a své další vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet ja praktický, prověří schopnost studenta v praxi využívat prostředky informačních technologií.
|
Obsah
|
Podmínkou pro zahájení výuky ve cvičeních je povinnost absolvovat přednášky (8 hodin) KVM/ISZDR:
Dokumentace ve zdravotnictví
Typy zdravotnické dokumentace: chorobopis, ošetřovatelská dokumentace (ošetřovatelská anamnéza, předávání informací, hodnocení bolesti, nutriční dotazník, bilanční karta, polohovací záznam, překladová zpráva atd), hlášení o hospitalizaci, informovaný souhlas s diagnosticko-terapeutickými zákroky), propouštěcí zpráva, list o prohlídce mrtvého. Zásady manipulace se zdravotnickou dokumentací (datum, podpis, razítko, nezneužitelnost, uchování zdravotnické dokumentace).
Nemocniční informační systém, základní popis NIS, princip a vlastnosti, komunikace s uživatelem - pravidla, bezpečnost dat, popis jednotlivých modulů, požadavky na technické vybavení, nadstavba systému.
Cvičení (20 hodin)
Výuka je rozdělena na 10 dvouhodinových bloků cvičení ve specializované učebně:
2 hodiny
Úvodní cvičení - seznámení s LMS Moodle, obecné využití informačních technologií, ověření úrovně znalostí, upřesnění požadovaných vstupních znalostí
4 hodiny
Textový procesor - kompletní nabídka, pokročilejší funkce textového procesoru, tvorba obsahu, práce s grafikou, hromadná korespondence, úprava textů do sloupců, neobvyklé formáty tiskovin
6 hodin
Tabulkový procesor - čísla a výpočty, základní funkce, absolutní adresa, grafy, pokročilejší funkce, logické funkce, složitější práce s grafy, základní statistické výpočty, podmíněný formát, filtry, příčky,
2 hodiny
Elektronická prezentace, poster
2 hodiny
Internet a jeho služby, informační zdroje na OU, citační norma
4 hodiny
NIS
Práce a plnění úkolů NIS, zaměřeno oborově podle specifik jednotlivých zdravotnických povolání.
Obecné znalosti pro všechny obory:
- centrální evidence
- vykazování zdrav. pojišťovnám
- práce s pacientskou dokumentací - hospitalizace a ambulance
Zaměření podle oboru - specifika pro:
- pracoviště zobrazovacích metod
- laboratorní informační systém
- plánování rehabilitačních procedur
- porodní a novorozenecké pracoviště
- specifika práce na ARO, JIP
- lůžkové oddělení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sochorová, H., Materová H. Informační systémy ve zdravotnictví - praktické aplikace výpočetní techniky. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-247-0.
-
Základní:
Informační systémy ve zdravotnictví, e-learningový kurz
(Sochorová H.)
-
Základní:
Materová, H. Laboratorní informační systémy. distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-497-6.
-
Základní:
Buriánek, J. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
-
Základní:
Materová, H. Nemocniční informační systémy, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-498-3.
-
Základní:
Úvod do aplikací výpočetní techniky, e-learningový kurz
(Sochorová, H.)
-
Základní:
Kovářová, V. Výukový NIS - Pracoviště rehabilitace. Ostrava, 2008.
-
Rozšiřující:
Bříza V. Excel 2007 podrobný průvodce. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1965-8.
-
Rozšiřující:
BROŽ, M.:. Microsoft Office Excel 2003. Brno, Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0230-0.
-
Rozšiřující:
BROŽ, Milan. Microsoft Office Word 2003. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0140-1.
-
Rozšiřující:
HLAVENKA, Jiří. Mistrovství ve vyhledávání na internetu. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-759-0.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J.:. Office 2007 podrobný průvodce. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7.
-
Rozšiřující:
Meyers, Mike. Osobní počítač. Brno, Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7.
-
Doporučená:
Sochorová, H. Úvod do aplikací výpočetní techniky, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-496-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
8
|
Příprava na zápočet
|
4
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování praktické části výuky předmětu má student znalosti běžné uživatelské práce s PC, pracuje samostatně se softwarovými aplikacemi zejména z oblasti kancelářských aplikací. Zvládá pokročilejší práce s textovým i tabulkovým procesorem, zná zásady a technické řešení elektronické i tištěně prezentace odborných textů, zná zásady využití elektronických informačních zdrojů, umí pracovat s nástroji pro citování zdrojů. Celkově získá vyšší informační gramotnost, což využije při zpracování seminárních prací a VŠKP.
Umí se orientovat v protředí e-learningu a má představu, jaké možnosti a nástroje e-learning poskytuje.
Student ví, co to je a jaké jsou základní složky nemocničního informačního systému, ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|