Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KVM/ISZNT  KVM / ISZNT Hospital Information Systems - practice Show course Hospital Information Systems - practice 2023/2024

Course info KVM / ISZNT : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KVM / ISZNT Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Hospital Information Systems - practice Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits No, 1 Cred. Type of completion Practical
Type of completion Practical
Time requirements practical class 20 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek přednášky společné pro všechny studijní obory zdravotnického zaměření a cvičení zaměřených na konkrétní studijní obor. Jde zejména o seznámení s jednotlivými typy a vedením zdravotnické dokumentace od přijetí pacienta/klienta k hospitalizaci, během vlastního pobytu v nemocnici a při absolvování diagnosticko terapeutických zákroků a následně při propuštění do domácí či následné péče.

Cíle:
Seznámit studenty prakticky s vedením zdravotnické dokumentace v elektronické podobě. Doplnit znalosti studentů při práci s elektronickými dokumenty obecně, pokročilejšími funkcemi textového editoru, tabulkového procesoru a dalšího softwaru vhodného pro odbornou i administrativní činnost využívající informační technologie.
Cílem předmětu je také seznámit studenty s metodami a možnostmi výuky formou e-learningu a naučit je využívat informační technologie pro studium, praxi a své další vzdělávání.


Requirements on student
Zápočet je praktický, prověří schopnost studenta v praxi využívat prostředky informačních technologií.

Content
Podmínkou pro zahájení výuky ve cvičeních je povinnost absolvovat přednášky (8 hodin) KVM/ISZDR:
Dokumentace ve zdravotnictví
Typy zdravotnické dokumentace: chorobopis, ošetřovatelská dokumentace (ošetřovatelská anamnéza, předávání informací, hodnocení bolesti, nutriční dotazník, bilanční karta, polohovací záznam, překladová zpráva atd), hlášení o hospitalizaci, informovaný souhlas s diagnosticko-terapeutickými zákroky), propouštěcí zpráva, list o prohlídce mrtvého. Zásady manipulace se zdravotnickou dokumentací (datum, podpis, razítko, nezneužitelnost, uchování zdravotnické dokumentace).
Nemocniční informační systém, základní popis NIS, princip a vlastnosti, komunikace s uživatelem - pravidla, bezpečnost dat, popis jednotlivých modulů, požadavky na technické vybavení, nadstavba systému.

Cvičení (20 hodin)
Výuka je rozdělena na 10 dvouhodinových bloků cvičení ve specializované učebně:
1. lekce
Úvodní cvičení - obecné využití informačních technologií, ověření úrovně znalostí, upřesnění požadovaných znalostí, doporučení dalšího vzdělávání v rámci CŽV.
1. - 6. lekce
Práce a plnění úkolů NIS, obecné znalosti pro všechny obory:
- centrální evidence
- vykazování zdrav. pojišťovnám
- práce s pacientskou dokumentací - hospitalizace a ambulance.
Prohlubování znalostí práce s informačními technologiemi obecně, pokročilé uživatelské funkce kancelářských aplikací (elektronické zpracování textu, tabulkový procesor, prezentační programy), elektronické informační zdroje a práce s nimi.
7. - 9. lekce
Seznámení se SW aplikacemi pro práci nutričního terapeuta - on-line aplikace pro výpočet nutričních hodnot, program NutriDan.
10. lekce zápočtová práce

Studijní materiály:
1. E-learningový kurz
Tento kurz slouží studentům jako průvodce výukovým nemocničním informačním systémem, instalovaném na fakultě zdravotnických studií Ostravské univerzity. Kurz je koncipován jako uživatelský manuál k systému, tak aby sloužil jako podpora uživatelů, kteří absolvovali uživatelské školení. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny komentáři procesů, které ve zdravotnických zařízeních při léčbě pacientů probíhají a které jsou podchyceny ve výukovém nemocničním systému.
Kurz obsahuje část obecnou, společnou pro všechny obory, ve které jsou zahrnuty obecné zásady práce se systémem se zaměřením na lůžkové provozy, a dále popis základních procesů a jim odpovídající dokumentace používané na pracovištích laboratoře.
Na konci vybraných kapitol jsou pro studenty připraveny tipy na praktická cvičení. Tyto tipy jsou připojeny ke kapitolám, kde lze praktickými ověřeními na výukovém systému vyzkoušet chování systému podle probraného textu.
2. Tištěná příručka k obecným vlastnostem NIS - k dispozici všem studentům u pracovního místa v učebně.

Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: RNDr. Hana Materová (100%),  RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: Sochorová, H., Materová H. Informační systémy ve zdravotnictví - praktické aplikace výpočetní techniky. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-247-0.
  • Basic: Informační systémy ve zdravotnictví, e-learningový kurz (Sochorová H.)
  • Basic: Buriánek, J. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
  • Basic: Nemocniční informační systémy, e-learningový kurz (Materová, H.)
  • Basic: Sochorová, H. Úvod do aplikací výpočetní techniky, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-496-9.
  • Basic: Úvod do aplikací výpočetní techniky, e-learningový kurz (Sochorová, H.)
  • Extending: Bříza V. Excel 2007 podrobný průvodce. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1965-8.
  • Extending: KASAL, P.; SVAČINA, Š. a kolektiv. Internet a medicína. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001. ISBN 80-247-0119-7.
  • Extending: BROŽ, M.:. Microsoft Office Excel 2003. Brno, Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0230-0.
  • Extending: BROŽ, Milan. Microsoft Office Word 2003. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0140-1.
  • Extending: HLAVENKA, Jiří. Mistrovství ve vyhledávání na internetu. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-759-0.
  • Extending: Pecinovský, J.:. Office 2007 podrobný průvodce. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7.
  • Extending: Meyers, Mike. Osobní počítač. Brno, Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1.
  • Extending: Pecinovský, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Homework for lessons 8
Being present in classes 20
Preparation for a credit test 4
Total 32

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
After completing the practical part of the course, the student has knowledge of common user work with the PC, working independently with software applications especially in the field of office applications. He / she has a more advanced work with text and table processor, knows the principles and technical solution of electronic and printed presentation of professional texts, knows the principles of using electronic information resources, can work with tools for quoting sources. In general, it gains more information literacy, which will be used in the preparation of seminar papers and bachelot thesis.
Student knows what it is and what are the basic components of the hospital information system, controls the basic work with the hospital information system, is able to orientate in the system, eg can introduce into the new patient system, order, enter the results of the examination - can work with electronic documentation in the scope of the relevant medical profession.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Continuous analysis of student´s achievements

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Computer-based tutoring
E-learning (tutorial, electronic study materials)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Projection (static, dynamic)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS