|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / ISZNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
ISZNT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Informační systémy ve zdravotnictví - cv
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Informační systémy ve zdravotnictví - cvičení
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
20
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek přednášky společné pro všechny studijní obory zdravotnického zaměření a cvičení zaměřených na konkrétní studijní obor. Jde zejména o seznámení s jednotlivými typy a vedením zdravotnické dokumentace od přijetí pacienta/klienta k hospitalizaci, během vlastního pobytu v nemocnici a při absolvování diagnosticko terapeutických zákroků a následně při propuštění do domácí či následné péče.
Cíle: Seznámit studenty prakticky s vedením zdravotnické dokumentace v elektronické podobě. Doplnit znalosti studentů při práci s elektronickými dokumenty obecně, pokročilejšími funkcemi textového editoru, tabulkového procesoru a dalšího softwaru vhodného pro odbornou i administrativní činnost využívající informační technologie. Cílem předmětu je také seznámit studenty s metodami a možnostmi výuky formou e-learningu a naučit je využívat informační technologie pro studium, praxi a své další vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je praktický, prověří schopnost studenta v praxi využívat prostředky informačních technologií.
|
Obsah
|
Podmínkou pro zahájení výuky ve cvičeních je povinnost absolvovat přednášky (8 hodin) KVM/ISZDR: Dokumentace ve zdravotnictví Typy zdravotnické dokumentace: chorobopis, ošetřovatelská dokumentace (ošetřovatelská anamnéza, předávání informací, hodnocení bolesti, nutriční dotazník, bilanční karta, polohovací záznam, překladová zpráva atd), hlášení o hospitalizaci, informovaný souhlas s diagnosticko-terapeutickými zákroky), propouštěcí zpráva, list o prohlídce mrtvého. Zásady manipulace se zdravotnickou dokumentací (datum, podpis, razítko, nezneužitelnost, uchování zdravotnické dokumentace). Nemocniční informační systém, základní popis NIS, princip a vlastnosti, komunikace s uživatelem - pravidla, bezpečnost dat, popis jednotlivých modulů, požadavky na technické vybavení, nadstavba systému.
Cvičení (20 hodin) Výuka je rozdělena na 10 dvouhodinových bloků cvičení ve specializované učebně: 1. lekce Úvodní cvičení - obecné využití informačních technologií, ověření úrovně znalostí, upřesnění požadovaných znalostí, doporučení dalšího vzdělávání v rámci CŽV. 1. - 6. lekce Práce a plnění úkolů NIS, obecné znalosti pro všechny obory: - centrální evidence - vykazování zdrav. pojišťovnám - práce s pacientskou dokumentací - hospitalizace a ambulance. Prohlubování znalostí práce s informačními technologiemi obecně, pokročilé uživatelské funkce kancelářských aplikací (elektronické zpracování textu, tabulkový procesor, prezentační programy), elektronické informační zdroje a práce s nimi. 7. - 9. lekce Seznámení se SW aplikacemi pro práci nutričního terapeuta - on-line aplikace pro výpočet nutričních hodnot, program NutriDan. 10. lekce zápočtová práce
Studijní materiály: 1. E-learningový kurz Tento kurz slouží studentům jako průvodce výukovým nemocničním informačním systémem, instalovaném na fakultě zdravotnických studií Ostravské univerzity. Kurz je koncipován jako uživatelský manuál k systému, tak aby sloužil jako podpora uživatelů, kteří absolvovali uživatelské školení. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny komentáři procesů, které ve zdravotnických zařízeních při léčbě pacientů probíhají a které jsou podchyceny ve výukovém nemocničním systému. Kurz obsahuje část obecnou, společnou pro všechny obory, ve které jsou zahrnuty obecné zásady práce se systémem se zaměřením na lůžkové provozy, a dále popis základních procesů a jim odpovídající dokumentace používané na pracovištích laboratoře. Na konci vybraných kapitol jsou pro studenty připraveny tipy na praktická cvičení. Tyto tipy jsou připojeny ke kapitolám, kde lze praktickými ověřeními na výukovém systému vyzkoušet chování systému podle probraného textu. 2. Tištěná příručka k obecným vlastnostem NIS - k dispozici všem studentům u pracovního místa v učebně.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sochorová, H., Materová H. Informační systémy ve zdravotnictví - praktické aplikace výpočetní techniky. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-247-0.
-
Základní:
Informační systémy ve zdravotnictví, e-learningový kurz
(Sochorová H.)
-
Základní:
Buriánek, J. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
-
Základní:
Nemocniční informační systémy, e-learningový kurz
(Materová, H.)
-
Základní:
Sochorová, H. Úvod do aplikací výpočetní techniky, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-496-9.
-
Základní:
Úvod do aplikací výpočetní techniky, e-learningový kurz
(Sochorová, H.)
-
Rozšiřující:
Bříza V. Excel 2007 podrobný průvodce. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1965-8.
-
Rozšiřující:
KASAL, P.; SVAČINA, Š. a kolektiv. Internet a medicína. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001. ISBN 80-247-0119-7.
-
Rozšiřující:
BROŽ, M.:. Microsoft Office Excel 2003. Brno, Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0230-0.
-
Rozšiřující:
BROŽ, Milan. Microsoft Office Word 2003. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0140-1.
-
Rozšiřující:
HLAVENKA, Jiří. Mistrovství ve vyhledávání na internetu. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-759-0.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J.:. Office 2007 podrobný průvodce. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7.
-
Rozšiřující:
Meyers, Mike. Osobní počítač. Brno, Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
8
|
Účast na výuce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
4
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování praktické části výuky předmětu má student znalosti běžné uživatelské práce s PC, pracuje samostatně se softwarovými aplikacemi zejména z oblasti kancelářských aplikací. Zvládá pokročilejší práce s textovým i tabulkovým procesorem, zná zásady a technické řešení elektronické i tištěně prezentace odborných textů, zná zásady využití elektronických informačních zdrojů, umí pracovat s nástroji pro citování zdrojů. Celkově získá vyšší informační gramotnost, což využije při zpracování seminárních prací a VŠKP.
Umí se orientovat v protředí e-learningu a má představu, jaké možnosti a nástroje e-learning poskytuje.
Student ví, co to je a jaké jsou základní složky nemocničního informačního systému, ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|