|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 9IZML
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
9IZML
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Internetové zdroje pro medicínu a zdrav.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/IZMLF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Orientovat se v typologii informačních zdrojů. Zmapovat volně dostupné zdroje na internetu pro danou oblast - jejich vyhledávací možnosti a důvěryhodnost. Seznámit se podrobně s vytipovanými licencovanými zdroji pro medicínu a zdravotnictví. Pochopit specifika vědeckého publikování a kritéria pro hodnocení vědeckého obsahu dokumentů. Pochopit základní bibliometrické metody pro měření kvality publikací. Přijmout důležitost kvalitních informací pro medicínu založenou na důkazu vč. významu systematických přehledů. Prakticky zvládnout používání nástrojů pro formulaci dotazu a rešeršní strategii. Naučit se kriticky hodnotit nalezené výsledky hledání informací/dokumentů. Naučit se používat nalezené výsledky v praxi.
Předmět je součástí předmětů z oblasti výuky profesionálních dovedností. Naučí studenty základům kritického myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v klinické praxi (evidence based medicine). Naučí studenty základům vyhledávací strategie s ohledem na získávání odborných informací, jejich výběr, kritické hodnocení a zpracování.
Teoretická skupina - 100 - 135 studentů
Praktická skupina - 20 - 25 studentů
Praktická skupina klinická výuka - 15 - 20 studentů (max. 1 - 2 studenti / 1 pacient, 3 - 4 studenti / 1 vyučující)
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta:
- účast na cvičeních (omluvena 1 absence při nemoci),
- účast na seminářích,
- vypracování dílčích rešerší
- ověření získaných dovedností v modelové rešerši.
Požadavky k zápočtu:
- formální požadavky
- rešerše jako uspořádaná množina záznamů:
a) Titulní list s uvedením tématu rešerše, údaji o studentu, škole, katedře, oboru, datum.
b) Obsah s uvedením prohledaných zdrojů, členění výsledků do samostatných částí (tematických nebo dle typů dokumentů), stručné anotace, klíčová slova v češtině a angličtině, použité formulace dotazu v češtině a angličtině.
c) Vlastní výsledky hledání - bibliografické záznamy, vypracované dle příslušných norem pro bibl. citace, seřazené uvnitř zvolených kategorií abecedně dle příjmení prvního autora nebo názvu dokumentů a průběžně číslovaných.
|
Obsah
|
Praktická cvičení:
1. Volně dostupné všeobecné zdroje zdroje (např. Google, Google Scholar)
2. Citování dokumentů, využití citačních manažerů (CitacePRO, Zotero)
3. Volně dostupné zdroje pro medicínu a zdravotnictví a česká a slovenská verze lékařského slovníku MeSH
4. Zdroje pro lékařství MEDLINE, PubMed a anglická verze lékařského slovníku MeSH, CINAHL
5. Zdroje pro EBM (Evidence Based Medicine)
6. Časopisecké zdroje jednotlivých vydavatelů Springer, Wiley, BMJ, Taylor and Francis, Elsevier
7. Citační databáze: Web of Science, Scopus
8. Zdroje EBSCO, Proquest, e-knihy a discovery system EDS
Semináře:
1. Typologie informačních zdrojů obecně
2. Základy rešeršní strategie
3. Nástroje na odladění dotazu
4. Kritické hodnocení nalezených informací. Práce s výsledky hledání
5. Citační etika, plagiátorství, bibliografické citace tištěných dokumentů. Bibliografické citace elektronických dokumentů, generátor citací (CitacePRO, Zotero).
6. Úvod EBM (Evidence Based Medicine)
7. Etické aspekty vědecké práce. Bibliometrie, citační ohlasy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Bc. Šárka Kostecká (50%),
Mgr. Jiří Plešek (50%),
-
Vede seminář:
Bc. Šárka Kostecká (30%),
Mgr. Jiří Plešek (30%),
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (40%),
-
Examinátoři:
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. ČSN ISO 690 - Informace a dokumentace - pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů: česká technická norma.. Praha, 2022.
-
Základní:
Jak efektivně vyhledávat v EIZ
(SEJK, Petr a Jiří KRATOCHVÍL)
-
Základní:
GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací : základy medicíny založené na důkazu. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0310-6.
-
Základní:
FOLTÝNEK, Tomáš. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.
-
Základní:
KRATOCHVÍL, Jiří a Petr SEJK. Získávání a zpracování vědeckých informací: pracovní sešit. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5535-3.
-
Rozšiřující:
MEŠKO, Dušan et al.:. Akademická príručka. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
-
Rozšiřující:
Impakt faktor - Dobrý sluha, ale špatný pán. Ikaros [online]
(ŠPÁLA, M.:)
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Účast na výuce
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
45
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Základní znalosti práce s PC, znalost práce s textovým procesorem. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná: - typy dokumentů, které je vhodné použít pro výzkum a odbornou praxi, - kde lze nalézt elektronické odborné informace a dokumenty (volně dostupné, dostupné v rámci hlubokého webu, v konkrétních licencovaných databázích), - kroky vyhledávací strategie pro efektivní vyhledávání, - jak kriticky vyhledané informace hodnotit.
Student je schopen: - formulovat klíčová slova k zadanému tématu seminární/kvalifikační práce, - formulovat dotaz pomocí vyhledávací nástrojů, - kriticky hodnotit, třídit a pořádat vybrané odkazy na odbornou literaturu, - získat plné texty k záznamům (databáze, prostřednictvím knihoven, na webu), - ověřit vědeckou kvalitu získaných informací, - zpracovat vybrané informace.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IA2 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|