|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 3NKPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
3NKPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Příprava edukačních materiálů pro klient
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Příprava edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/PEMSK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s postupy pro přípravu/modifikaci edukačních materiálů zejména z oblasti zdravotnictví a sociální práce pro klienty se smyslovým postižením. V teoretické části výuky budou studenti seznámeni se stručným přehledem smyslových postižení, se kterými mohou v běžné praxi setkat, zejména s ohledem na to, jak toto postižení klientovi ovlivní možnost přijímání informací. V praktické části výuky si studenti vyzkouší možnosti vytváření nových nebo modifikace již existujících edukačních materiálů pro takové klienty s využitím běžně dostupných technologií. Studentům se zvýší povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Tento potenciál zvýší jejich profesní zdatnost a konkurenceschopnost při výkonu jejich práce a napomůže k redukci klišé či předpojatostí vůči lidem se zdravotním postižením.
|
Požadavky na studenta
|
Výuka je podpořena e-learningovým kurzem v LMS Moodle. Studenti odevzdávají úkoly průběžně v souladu s harmonogramem kurzu. Předpokladem udělení zápočtu je také aktivita v praktických cvičeních a diskuzích a úspěšné absolvování didaktického testu.
|
Obsah
|
Přednášky: 1.-2. Přehled smyslových postižení, se kterými se studenti mohou u svých klientů/pacientů setkat (postižení zraku, sluchu). 3.-4. Dopad smyslových postižení na schopnost komunikace klienta/pacienta, filmová ukázka. 5. Ukázka materiálů, které jsou pacientům/klientům poskytovány a jejich hodnocení. 6. Přehled kompenzačních pomůcek, které klienti/pacienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - zrakové postižení. 7. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se zrakovým postižením. 8. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením I., zejména speciální úprava textu. 9. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením II., využití ostatních technologií (zvukový záznam, programy pro práci s grafikou). 10. Přehled kompenzačních pomůcek, které pacienti/klienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - sluchové postižení. 11. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se sluchovým postižením. 12. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se sluchovým postižením. 13. Využití multimédií - videozáznam a jeho zpracování. Cvičení: 1.-2. Rozbor již existujících edukačních materiálů z oblasti zdravotnictví nebo sociální práce s ohledem na přístupnost a srozumitelnost pro klienta/pacienta se smyslovým postižením. 3.-7. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se zrakovým postižením včetně využití zvukového záznamu. 8.-11. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se sluchovým postižením, možnosti multimédií. 12.-13. Příprava nového edukačního materiálu pro klienta/pacienta se smyslovým postižením - konkrétní příklad v závislosti na studijním oboru studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
4
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
6
|
Celkem
|
38
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti jsou schopni v rámci své profesní přípravy při edukační činnosti pacientů/klientů se smyslovým postižením připravit nebo přizpůsobit výukové materiály potřebám pacienta/klienta tak, aby pro něj byly dostupné a srozumitelné. Studenti mají povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Student zná specifika edukace osob s postižením, oslabením, znevýhodněním apod. Student se orientuje v základních edukativních, intervenčních a reedukačních strategiích při práci se studenty s postižením, oslabením a znevýhodněním. Student se orientuje v možnostech speciálně pedagogické podpory v oblasti komunikace, péče a vzdělávání apod.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metoda práce s pacientem |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Projekce (statická, dynamická) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|