|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KVM / 3NKPE
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KVM
/
3NKPE
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Příprava edukačních materiálů pro klient
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Příprava edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
Lecture
3
[Hours/Semester]
Seminar
3
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
YES
|
Repeated registration
|
YES
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KVM/PEMSK
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s postupy pro přípravu/modifikaci edukačních materiálů zejména z oblasti zdravotnictví a sociální práce pro klienty se smyslovým postižením. V teoretické části výuky budou studenti seznámeni se stručným přehledem smyslových postižení, se kterými mohou v běžné praxi setkat, zejména s ohledem na to, jak toto postižení klientovi ovlivní možnost přijímání informací. V praktické části výuky si studenti vyzkouší možnosti vytváření nových nebo modifikace již existujících edukačních materiálů pro takové klienty s využitím běžně dostupných technologií. Studentům se zvýší povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Tento potenciál zvýší jejich profesní zdatnost a konkurenceschopnost při výkonu jejich práce a napomůže k redukci klišé či předpojatostí vůči lidem se zdravotním postižením.
|
Requirements on student
|
Výuka je podpořena e-learningovým kurzem v LMS Moodle. Studenti odevzdávají úkoly průběžně v souladu s harmonogramem kurzu. Předpokladem udělení zápočtu je také aktivita v praktických cvičeních a diskuzích a úspěšné absolvování didaktického testu.
|
Content
|
Přednášky: 1.-2. Přehled smyslových postižení, se kterými se studenti mohou u svých klientů/pacientů setkat (postižení zraku, sluchu). 3.-4. Dopad smyslových postižení na schopnost komunikace klienta/pacienta, filmová ukázka. 5. Ukázka materiálů, které jsou pacientům/klientům poskytovány a jejich hodnocení. 6. Přehled kompenzačních pomůcek, které klienti/pacienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - zrakové postižení. 7. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se zrakovým postižením. 8. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením I., zejména speciální úprava textu. 9. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením II., využití ostatních technologií (zvukový záznam, programy pro práci s grafikou). 10. Přehled kompenzačních pomůcek, které pacienti/klienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - sluchové postižení. 11. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se sluchovým postižením. 12. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se sluchovým postižením. 13. Využití multimédií - videozáznam a jeho zpracování. Cvičení: 1.-2. Rozbor již existujících edukačních materiálů z oblasti zdravotnictví nebo sociální práce s ohledem na přístupnost a srozumitelnost pro klienta/pacienta se smyslovým postižením. 3.-7. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se zrakovým postižením včetně využití zvukového záznamu. 8.-11. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se sluchovým postižením, možnosti multimédií. 12.-13. Příprava nového edukačního materiálu pro klienta/pacienta se smyslovým postižením - konkrétní příklad v závislosti na studijním oboru studenta.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Scientific text studying in the Czech language
|
4
|
Unaided e-learning tasks completion
|
6
|
Total
|
38
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studenti jsou schopni v rámci své profesní přípravy při edukační činnosti pacientů/klientů se smyslovým postižením připravit nebo přizpůsobit výukové materiály potřebám pacienta/klienta tak, aby pro něj byly dostupné a srozumitelné. Studenti mají povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Student zná specifika edukace osob s postižením, oslabením, znevýhodněním apod. Student se orientuje v základních edukativních, intervenčních a reedukačních strategiích při práci se studenty s postižením, oslabením a znevýhodněním. Student se orientuje v možnostech speciálně pedagogické podpory v oblasti komunikace, péče a vzdělávání apod.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Didactic test |
Satisfactory completion of course, no grade |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Computer-based tutoring |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
E-learning (tutorial, electronic study materials) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Presentation (static projection) |
Projection (static, dynamic) |
Working with a patient |
|
|
|
|