Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KVM/3NKPE  KVM / 3NKPE Příprava edukačních materiálů pro klient Show course Příprava edukačních materiálů pro klient 2023/2024

Course info KVM / 3NKPE : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KVM / 3NKPE Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Příprava edukačních materiálů pro klient Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title Příprava edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Written
Type of completion Written
Time requirements Lecture 3 [Hours/Semester] Seminar 3 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration YES
Repeated registration YES
Timetable Yes Semester taught Winter + Summer
Semester taught Winter + Summer
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course KVM/PEMSK 
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s postupy pro přípravu/modifikaci edukačních materiálů zejména z oblasti zdravotnictví a sociální práce pro klienty se smyslovým postižením. V teoretické části výuky budou studenti seznámeni se stručným přehledem smyslových postižení, se kterými mohou v běžné praxi setkat, zejména s ohledem na to, jak toto postižení klientovi ovlivní možnost přijímání informací. V praktické části výuky si studenti vyzkouší možnosti vytváření nových nebo modifikace již existujících edukačních materiálů pro takové klienty s využitím běžně dostupných technologií. Studentům se zvýší povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Tento potenciál zvýší jejich profesní zdatnost a konkurenceschopnost při výkonu jejich práce a napomůže k redukci klišé či předpojatostí vůči lidem se zdravotním postižením.

Requirements on student
Výuka je podpořena e-learningovým kurzem v LMS Moodle. Studenti odevzdávají úkoly průběžně v souladu s harmonogramem kurzu. Předpokladem udělení zápočtu je také aktivita v praktických cvičeních a diskuzích a úspěšné absolvování didaktického testu.

Content
Přednášky:
1.-2. Přehled smyslových postižení, se kterými se studenti mohou u svých klientů/pacientů setkat (postižení zraku, sluchu).
3.-4. Dopad smyslových postižení na schopnost komunikace klienta/pacienta, filmová ukázka.
5. Ukázka materiálů, které jsou pacientům/klientům poskytovány a jejich hodnocení.
6. Přehled kompenzačních pomůcek, které klienti/pacienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - zrakové postižení.
7. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se zrakovým postižením.
8. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením I., zejména speciální úprava textu.
9. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením II., využití ostatních technologií (zvukový záznam, programy pro práci s grafikou).
10. Přehled kompenzačních pomůcek, které pacienti/klienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - sluchové postižení.
11. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se sluchovým postižením.
12. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se sluchovým postižením.
13. Využití multimédií - videozáznam a jeho zpracování.
Cvičení:
1.-2. Rozbor již existujících edukačních materiálů z oblasti zdravotnictví nebo sociální práce s ohledem na přístupnost a srozumitelnost pro klienta/pacienta se smyslovým postižením.
3.-7. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se zrakovým postižením včetně využití zvukového záznamu.
8.-11. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se sluchovým postižením, možnosti multimédií.
12.-13. Příprava nového edukačního materiálu pro klienta/pacienta se smyslovým postižením - konkrétní příklad v závislosti na studijním oboru studenta.

Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
  • Basic: PIPEKOVÁ, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepr. vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • Basic: Daňová M. Metodika úpravy textů:Pro znevýhodněné čtenáře. Grada Publishing a.s.2008. ISBN 978-80-247-2389-1.
  • Basic: Sochorová H. Příprava ekukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením. Ostrava, 2011.
  • Extending: JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9.
  • Extending: Ikaros : Elektronický časopis o informační společnosti [online].. 1997-2010 [cit. 2010-10-12].
  • Extending: INSPO - Konference o technologiích pro osoby se specifickými potřebami
  • Extending: Matušková Lenka. Komunikace sluchově postižených. Inflow: information journal [online]. 2009, roč. 2, č. 7 [cit. 2009-07-10].
  • Extending: Hanousková Michaela. Teiresiás : Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky [online]. 2007 [cit. 2010-10-12]. Metodika k úpravám textů pro zrakově postižené čtenáře.
  • Extending: Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR [online]. www.sons.cz. 2002 [cit. 2010-10-12.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 2
Scientific text studying in the Czech language 4
Unaided e-learning tasks completion 6
Total 38

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Studenti jsou schopni v rámci své profesní přípravy při edukační činnosti pacientů/klientů se smyslovým postižením připravit nebo přizpůsobit výukové materiály potřebám pacienta/klienta tak, aby pro něj byly dostupné a srozumitelné. Studenti mají povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich.
Student zná specifika edukace osob s postižením, oslabením, znevýhodněním apod.
Student se orientuje v základních edukativních, intervenčních a reedukačních strategiích při práci se studenty s postižením, oslabením a znevýhodněním.
Student se orientuje v možnostech speciálně pedagogické podpory v oblasti komunikace, péče a vzdělávání apod.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Continuous analysis of student´s achievements
Didactic test
Satisfactory completion of course, no grade

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Computer-based tutoring
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
E-learning (tutorial, electronic study materials)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Presentation (static projection)
Projection (static, dynamic)
Working with a patient
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS