|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 0IKFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
0IKFB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z fyziky a biofyziky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
28
[HOD/SEM]
Cvičení
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
40 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/FYZVZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky a cvičení z vybraných partií fyziky pro aplikace ve zdravotnictví - mechanika, termodynamika a molekulová fyzika, elektrodynamika včetně aplikací v elektronice a měřící technice, optika, atomová a jaderná fyzika, fyzika záření, detekční a měřicí metody. Základní kurs fyziky navazuje na učivo středních škol, prohlubuje ho a doplňuje o nové informace s ohledem na aplikaci fyzikálních jevů a zákonitostí v živých organismech. Cílem je dát studentům základní poznatky nezbytné pro pochopení práce s přístrojovou technikou, měření fyzikálních faktorů v životním i pracovním prostředí. V druhé části je náplní předmětu aplikace fyzikálních principů a metod fyziky v medicíně. Biofyzika je mezioborová disciplína (hraniční obor) zkoumající biologické objekty a problémy fyzikálními metodami. Studenti se seznámí se základy biofyziky, se základní aplikací fyzikálních zákonitostí v živém organismu. Tento úvodní kurs slouží jako základ pro studium dalších navazujících předmětů.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je zakončen kombinovanou zkouškou. První částí zkoušky je elektronický test. Zkušební otázky ke druhé písemné části zkoušky jsou zveřejněny v e-learningovém kurzu, kterým je výuka podpořena. Na vypracování písemné části zkoušky mají studenti maximálně 40 minut. V případě opravného pokusu opakuje student obě části zkoušky - test i písemnou část. Pro postup k druhé části zkoušky musí být test absolvován minimálně se 70% úspěšností. V případě druhého zápisu předmětu a opravného pokusu, pokud je výsledek testu lepší než 65 %, může student absolvovat navazující písemnou část.
Zápis v e-learningovém kurzu je nezbytnou podmínkou absolvování zkoušky. Studenti mají možnost si v e-kurzu vyzkoušet způsob závěrečného testování. Předpokladem účasti u zkoušky je dále aktivní účast na praktické části výuky a absolvování dvou průběžných kontrolních testů, jejichž součet bodového hodnocení musí být minimálně 100. V případě, že součet bodového hodnocení bude vyšší než 180, student nemusí absolvovat test před písemnou částí zkoušky.
|
Obsah
|
I. část - Vybrané kapitoly z fyziky: 14 hodin
- Mechanika - kinematika, dynamika hmotného bodu, mechanické kmity a mechanické vlnění, mechanická práce, mechanická energie, mechanika kapalin a plynů
- Stavba hmoty, fyzika atomového jádra
- Molekulová fyzika a termodynamika, struktura a skupenské stavy látek
- Elektřina a magnetismus - elektrické a magnetické pole, elektromagnetické jevy
- Teorie elektromagnetického pole, elektromagnetické vlnění
- Radiometrie - zdroje záření, detektory záření, měření teploty,
- Optika - paprsková, vlnová, kvantová, optické přístroje
- Akustika
- průběžný test
II. část - Vybrané kapitoly z biofyziky: 14 hodin
- Biomechanika, mechanické vlastnosti tkání
- Člověk jako termodynamický systém, teplotní regulace v živých organismech
- Elektrické a magnetické projevy živých organismů
- Účinky elektrického a magnetického pole na živý organismus
- Spektrum elektromagnetického záření a jeho vliv na živé organismy
- Biofyzika vnímání: biofyzika vidění, oko jako optický systém, fyziologická akustika, fyzikální principy slyšení a tvorby hlasu
- Biofyzikální základy vybraných diagnostických metod - biologické signály, metody měřící a záznamové, metody zobrazovací.
- průběžný test
Cvičení: 14 hodin
Prezentace seminárních prací - průběžně k tématu přednášky.
Dopplerův jev - princip měření rychlosti toku krve.
Korekce optických vad.
Zobrazovací diagnostické metody využívající ionizující záření - ukázka z oboru nukleární medicíny.
Útlum ionizujícího záření.
Elektronické informační zdroje pro fyziku a biofyziku - cvičení v PC učebně.
Termografie - praktická ukázka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Martin Čajánek, Ph.D. (100%),
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
RNDr. Martin Čajánek, Ph.D. (100%),
RNDr. Hana Materová (5%),
RNDr. Hana Sochorová, Ph.D. (95%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rosina, J., Kolářová, H., Stanek, J.:. Biofyzika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1383-7.
-
Základní:
Rosina J., Vránová J. Kolářová H., Stanek J. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4237-3.
-
Základní:
ÚVOD DO LÉKAŘSKÉ BIOFYZIKY pro studenty se specifickými potřebami při studiu (druhé aktualizované a doplněné vydání)
(Sochorová H.)
-
Základní:
Beneš J., Kymplová J., Vítek F. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4712-5.
-
Základní:
Beneš J., Jirák D., Vítek F. Základy lékařské fyziky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-246-2645-1.
-
Rozšiřující:
Navrátil, L., Rosina, J. Lékařská biofyzika. Praha: Manus, 2000. ISBN 80-902318-5-3.
-
Rozšiřující:
Hrazdira, I., Mornstein V. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Brno, 2001. ISBN 80-902896-1-4.
-
Rozšiřující:
Navrátil,L., Rosina, J., a kol. Medicínská biofyzika. Grada Publishing Praha, 2005. ISBN 80-247-1152-4.
-
Rozšiřující:
Kolektiv autorů. Odmaturuj z fyziky. Brno, 2004. ISBN 80-86285-39-1.
-
Rozšiřující:
Svoboda, E. a kol.:. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus spol. s r.o., 2006. ISBN 80-7196-307-0.
-
Rozšiřující:
Hrazdira,I., Mornstein, V. Úvod do obecné a lékařské biofyziky. Brno: MU, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
42
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Celkem
|
117
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po úspěšném ukončení předmětu dokáže student aplikovat a objasnit základní fyzikální zákonitosti, se kterými se bude v průběhu dalšího studia a v praxi setkávat, zejména z oblasti optiky, akustiky. Student má představu o tom, co je náplní oboru biofyzika a jaké je postavení biofyziky v systému ostatních věd. Orientuje se v základních biofyzikálních pojmech, interpretuje znalosti ve vztahu k ostatním disciplínám, jako je biologie, fyziologie, chemie a další. Dokáže aplikovat základní fyzikální zákony v živých organizmech. Umí objasnit principy základních diagnostických a terapeutických metod v medicíně využívajících fyzikální jevy a zákonitosti. V další doporučené literatuře nebo elektronických zdrojích dokáže vyhledat informace k dalšímu studiu a individuálnímu prohlubování znalostí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC8 - Didaktický test |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
C6 - Počítačová animace |
A1 - Přednáška |
G3 - E-learning |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
G4 - Blended learning |
|
|
|
|