|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 0IISO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
0IISO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Informační systémy ve zdravotnictví - cv
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Informační systémy ve zdravotnictví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/0IISL
|
Vyloučené předměty
|
KVM/POCIT
|
Podmiňující předměty
|
KVM/0IISP
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek (přednáška a oborově zaměřená cvičení ve specializované učebně). V teoretické části výuky se studenti seznámí se zákony a předpisy týkající se vedení zdravotnické doumentace včetně elektronické. Praktická cvičení jsou zaměřena na simulovanou práci s nemocničním informačním systémem a také na standardní práci s běžnými kancelářskými aplikacemi a informačními zdroji s ohledem na jejich využití při studiu.
|
Požadavky na studenta
|
Student musí splnit požadavky na průběžné korespondenční úkoly v e-learningovém kurzu a didaktický test. Udělení zápočtu ze cvičení je podmíněno úspěšným absolvováním teoretické části předmětu.
|
Obsah
|
Cvičení (20 hodin)
Výuka je rozdělena na 10 dvouhodinových bloků cvičení ve specializované učebně:
2 hodiny
Úvodní cvičení - seznámení s LMS Moodle, obecné využití informačních technologií, ověření úrovně znalostí, upřesnění požadovaných vstupních znalostí
4 hodiny
Textový procesor - kompletní nabídka, pokročilejší funkce textového procesoru, tvorba obsahu, práce s grafikou, hromadná korespondence, úprava textů do sloupců, neobvyklé formáty tiskovin
6 hodin
Tabulkový procesor - čísla a výpočty, základní funkce, absolutní adresa, grafy, pokročilejší funkce, logické funkce, složitější práce s grafy, základní statistické výpočty, podmíněný formát, filtry, příčky,
2 hodiny
Elektronická prezentace, poster
2 hodiny
Internet a jeho služby, informační zdroje na OU, citační norma
4 hodiny
NIS
Práce a plnění úkolů NIS, zaměřeno oborově podle specifik jednotlivých zdravotnických povolání.
Obecné znalosti pro všechny obory:
- centrální evidence
- vykazování zdrav. pojišťovnám
- práce s pacientskou dokumentací - hospitalizace a ambulance
Zaměření podle oboru - specifika pro:
- pracoviště zobrazovacích metod
- laboratorní informační systém
- plánování rehabilitačních procedur
- porodní a novorozenecké pracoviště
- specifika práce na ARO, JIP
- lůžkové oddělení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČSN. ČSN ISO 690 Bibliografické citace. 2022.
-
Základní:
ČSN. ČSN 01 6910 Úprava písemností zpracovaných textovými procesory. 2014.
-
Základní:
Informační systémy ve zdravotnictví - praktické aplikace výpočetní techniky
(Sochorová H., Materová H.)
-
Základní:
Informační systémy ve zdravotnictví, e-learningový kurz
(Sochorová H.)
-
Základní:
Zdravotnická dokumentace a informační systémy ve zdravotnictví
(Materová H., Plevová I., Sochorová H.)
-
Rozšiřující:
KASAL, P.; SVAČINA, Š. a kolektiv. Internet a medicína. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001. ISBN 80-247-0119-7.
-
Rozšiřující:
Materová, H. Laboratorní informační systémy. distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-497-6.
-
Rozšiřující:
Buriánek, J. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
-
Rozšiřující:
HLAVENKA, Jiří. Mistrovství ve vyhledávání na internetu. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-759-0.
-
Rozšiřující:
Materová, H. Nemocniční informační systémy, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-498-3.
-
Rozšiřující:
Meyers, Mike. Osobní počítač. Brno, Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1.
-
Rozšiřující:
Kovářová, V. Výukový NIS - Pracoviště rehabilitace. Ostrava, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student si zapisuje současně dva kurzy - přednášku a cvičení - ve stejném semestru. Závěrečné hodnocení kurzů je vzájemně podmíněno. |
Ovládá základní práci s MS Office. |
Student má zřízený školní účet Office 365. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v prostředí LMS systému, je seznámen s metodami a možnostmi výuky formou e-learningu a ví, jak je využívat pro studium a své další vzdělávání.
Ví jak využít znalosti běžné uživatelské práce s PC, jak pracovat samostatně s ostatními softwarovými aplikacemi, zejména z oblasti kancelářských aplikací. Ví, jak pracovat s elektronickými informačními zdroji, umí zdroje použité pro studium citovat.
Po absolvování praktických cvičení student zná, jak funguje nemocniční informační systém, dokáže se v systému orientovat, ví jak nakládat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
Po absolvování praktické části výuky předmětu má student znalosti běžné uživatelské práce s PC, pracuje samostatně se softwarovými aplikacemi zejména z oblasti kancelářských aplikací. Zvládá pokročilejší práce s textovým i tabulkovým procesorem, zná zásady a technické řešení elektronické i tištěně prezentace odborných textů, zná zásady využití elektronických informačních zdrojů, umí pracovat s nástroji pro citování zdrojů. Celkově získá vyšší informační gramotnost, což využije při zpracování seminárních prací a VŠKP.
Umí se orientovat v protředí e-learningu a má představu, jaké možnosti a nástroje e-learning poskytuje.
Student ví, co to je a jaké jsou základní složky nemocničního informačního systému, ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí využívat LMS systém pro studium a své další vzdělávání.
Zvládá uživatelskou práci s PC, pracuje samostatně s ostatními softwarovými aplikacemi, zejména z oblasti kancelářských aplikací. Zvládá pokročilejší práce s textovým i tabulkovým procesorem, je schopný technicky připravit elektronickou prezentaci. Umí pracovat s elektronickými informačními zdroji, umí zdroje použité pro studium citovat.
Po absolvování praktických cvičení student ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IIB23 - Poster |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G4 - Blended learning |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
G3 - E-learning |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
|
|
|
|