|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KTD / 2SSU1
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KTD
/
2SSU1
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Contemporary World Art Seminar 1
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
2 / -
|
2 / 10
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
KTD/MEJI7
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
IVU/MEJI8
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cyklus přednášek a seminářů mapuje aktuální tendence ve světovém výtvarném umění. Zaměřuje se na specifika, problémy či představitele jednotlivých výtvarných disciplín a snaží se o jejich zasazení do socio-kulturního, filozofického, antropologického a historického kontextu. Přednášky jsou směřovány ke komplexnímu uchopení a analýze vybraných tendencí výtvarného umění od konce 20. století po současnost. Hlavními tématy jsou institucionální kritika, angažovaného a participativního umění, postkolonialismus, trh s uměním nebo postavení tradičních médií. Součástí seminářů jsou diskuze věnované výstavního provozu s cílem rozpoznat a pojmenovat aktuální umělecké trendy.
|
Requirements on student
|
Min. 70% účast na přednáškách, seminární práce, zápočtový test, vyhotovení autorského portfolia, práce s doporučenou literaturou, sledování aktuálního dění na výtvarné scéně.
|
Content
|
1. Úvod do postmodernismu. Picture generation a metoda apropriace.
(S. Levine, C. Sherman, B. Kruger, L. Lawler, R. Prince, D. Salle)
2. Neoexpresionismus a kapitalistický realismus v Německu, italská transavantgarda, "Bad
painting".
(Neue Wilde, S. Polke, G. Baselitz, A. Kiefer, G. Richter, S. Chia, F. Clemente, M. Paladino,
J. M. Basquiat, J. Schnabel
3. Instalace 70. - 90 let: postminimalismus, tělesnost, umění degradace.
(E. Hesse, R. Serra, R. Gober, K. Smith, R. Pondick, M. Kelley, P. McCarthy, L. Bourgeois)
4. Zkoumání institucionálního rámce v umění. Etnografický přístup a umělec jako kurátor.
(H. Haacke, M. Broodthaers, M. Asher, D. Buren, F. Wilson, M. Dion, A. Fraser, R. Ondák, J.
Luna, A. Piper, L. Baumgarten)
5. Umění v éře postkolonialismu.
(J. Durham, A. Gilbert, Y. Shonibare, K. Walker, M. Thomas, O. Nkanga)
6. Současné podoby participativního umění a New Genre Public Art.
(S. Lacy, S. Sierra, Yes Men, R. Tiravanija, H. Haaning, J. Deller, J. Billing, Critical Art
Ensemble)
7. Současné umění a obchod: umělecký trh, branding a sběratelé.
(J. Koons, D. Hirst)
8. Fenomén Young British Artists.
(T. Emin, S. Lucas, D. Hume, R. Whiteread)
9. Konceptuální fotografie od 80. let do současnosti: düsseldorfská a vancouverská škola
(C. Höfer, T. Ruff, T. Struth, A. Hütte, A. Gursky, J. Wall, R. Graham, V. Alexander)
10. "Tradiční média"I: současná figurální malba.
(L. Tuymans, M. Dumas, P. Doig, Ch. Ofili, J. Currin, E. Peyton)
11. Německá malba: Lipsko a Drážďany
(N. Rauch, Ch. Ruckhäberle, M. Weischer, T. Baumgärtel, D. Schnell, E. Havekost, T.
Scheibitz, F. Nitsche)
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
prof. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D. (60%),
PhDr. et PhDr. Kateřina Štroblová, Ph.D. (40%),
-
Seminar lecturer:
prof. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D. (50%),
PhDr. et PhDr. Kateřina Štroblová, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
Jan Zálešák. Kritické umění a kurátorství v nejisté době, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8, s. 22-41.. 2010. ISBN 1802-8918.
-
Basic:
Maria Lind. Obrat ke spolupráci, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, s. 38-63.. 2007.
-
Basic:
Claire Bishop. Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, s. 8-36.. 2007. ISBN 1802-8918.
-
Basic:
Hal Foster-Rosalind Kraussová-Yve-Alain Bois-Benjamin H.D. Buchloh. Umění po roce 1900. Praha, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Basic:
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Extending:
Alexander Dumbadze - Suzanne Hudson (eds.). Contemporary art: 1989 to the present. Chichester, West Sussex, 2013.
-
Extending:
Tom Finkelpearled. Dialogues in Public Art. MIT Press, 2010.
-
Extending:
Hakim Bay. Dočasná autonomní zóna.. Praha, 2004.
-
Extending:
Lenka Sýkorová. Konečně spolu.. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 9788074144196.
-
Extending:
Nato Thompson (ed.). Living as Form. Socially Engaged Art from 1991-2011.. MIT Press, 2012. ISBN 9780262017343.
-
Extending:
Jean-Hubert Martin a kol. Magiciens de la terre: Centre Georges Pompidou, Musee national d'art moderne, La Villette, la Grande Halle.. Paris, 1989. ISBN 9782858504985.
-
Extending:
Suzanne Lacy (ed.). Mapping the Terain. New Genre Public Art.. Seattle, 1995. ISBN 0-941920-30-5.
-
Extending:
ŽIŽEK, Slavoj a Václav MAGID. Podkova nade dveřmi, Výbor z textů.. Praha, 2010. ISBN 978-80-87108-10-9.
-
Extending:
Peter Wollen. Raiding the Icebox. Reflections on Twentieth-Century Culture.. Bloomington, 1993. ISBN 0-253-20770-3.
-
Extending:
Judith Collins. Sculpture Today, s. 344-361. London, 2007. ISBN 978-0-7148-5763-3.
-
Extending:
Homi Bhabha. The Location of Culture.. London, 1994. ISBN 0-415-05406-0.
-
Extending:
Taťána Podlesná, Trávníčková (Ludvík Hlaváček). Umění v občanské společnosti.. Ústí n. Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-378-6.
-
Recommended:
Edward Lucie-Smith. Artoday, Současné světové umění.. Slovart, 1999.
-
Recommended:
Simona Mayerová-Goddard. CeleBriti neboli kdo jsou opravdové hvězdy, Revue Labyrint 5-6, s. 119-139.. 1993.
-
Recommended:
CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?: Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5.
-
Recommended:
Hal Foster. Co se stalo s postmodernismem, Revue Labyrint 3-4, s. 94-98.. 1998. ISBN 1210-6887.
-
Recommended:
Klaus Honnef. Contemporary Art.. Köln, 1992. ISBN 9783822800751.
-
Recommended:
SÝKORA, Jan Václav. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973. ISBN cnb000440731.
-
Recommended:
Tomáš Pospiszyl. Konec Programů, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 151-190.. Praha, 2002. ISBN 80-7176-765-4.
-
Recommended:
Tony Godfrey. Painting Today.. London, 2009. ISBN 978-0-7148-6856-1.
-
Recommended:
Nicolas Bourriaud. Postprodukce.. Praha, 2004. ISBN 9788090345201.
-
Recommended:
Karel Srp. Prostory, místa, věci, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 31-60. Praha, 2002. ISBN 80-242-0720-6.
-
Recommended:
Karel Císař, Kusy Cindy Sherman. Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161.. ISBN 1210-6887.
-
Recommended:
Suzi Gabliková. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Recommended:
Nato Thompson - Gregory Sholette (eds.). The Interventionists: Users' Manual for the Creative Disruption of Everyday Life.. MASS MoCA, 2004. ISBN 9780262201506.
-
Recommended:
James Clifford. The Predicament of Culture.. Cambridge, 1988. ISBN 0-674-69843-6.
-
Recommended:
Vojtěch Lahoda. Trvání a rozplývání malby, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 191-232.. Praha, 2002. ISBN 80-7176-765-4.
-
Recommended:
Walter Benjamin. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Výbor z díla I: Literárněvědné studie, s. 299-326. Praha, 2009. ISBN 978-80-7298-278-3.
-
Recommended:
Amy Demseyová. Umělecké styly, školy a hnutí, s. 247-250.. Praha, 2002.
-
Recommended:
WALTHER, I. F. (Ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
-
Recommended:
Uta Grosenciková. Ženy v umění 20. a 21. století.. Praha, 2004. ISBN 80-7209-626-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
8
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
1
|
Preparation for a credit test
|
12
|
Scientific text studying in a foreign language
|
6
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
1
|
Self-tutoring
|
26
|
Being present in classes
|
26
|
Scientific text studying in the Czech language
|
8
|
Total
|
88
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- disponují všeobecným kulturním přehledem
- orientují se v dějinách umění 20. století
- ovládají základní pojmy z oblasti filozofie umění
- orientují se v pokročilejší terminologii dějin umění a vizuální kultury
- jsou schopni vyhledávat relevantní informace v primární a sekundární literatuře
- zvládají práci na počítači, především s textovými a grafickými editory
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- prokazují orientaci ve světovém umění kolem roku 2000
- vyznají se v zásadních titulech primární a sekundární literatury
- orientují se v síti muzeí umění, galerií, veletrhů, periodických uměleckých přehlídek, které se významně věnují současnému umění
- disponují znalostí základních témat typických pro současné umění
- mají přehled o uměleckých postupech a strategiích sledovaného období
- mají povědomí o sociopolitických, ideologických, filozofických a hospodářských předpokladech vzniku klíčových děl daného období
|
- mají povědomí o současném diskursu na téma společenské a gnoseologické role umění |
Skills - skills resulting from the course: |
- dokáží účelně nalézt a utřídit hodnotné informace, které dokáží prezentovat formou odborného referátu
- ovládají a efektivně využívají pokročilou terminologii oboru
- jsou schopni aktivně nakládat se svými znalostmi tendencí v současném umění a začleňovat je do vlastního tvůrčího procesu
- dokáží vytvořit portfolio, které vedle základních informací o autorovi a reprodukcí jeho děl, obsahuje vypovídající interpretaci autorových záměrů
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A2 - Expert report |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
B3- Lecture based on problem exposition |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
|
|
|
|