|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KTD / 2SHUH
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KTD
/
2SHUH
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Music historiography seminar
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
No
|
Optional course
|
No
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je studenty vybavit základní přípravou k volbě problematiky vlastní hudebně-historiograficky zaměřené magisterské práce, seznámit je se základními typy témat a možnostmi, resp. metodami jejich zpracování a také s příslušnou odbornou literaturou a pramennou základnou. Osvojí si elementární pravidla kritického přístupu k literatuře a pramenům. Prohloubí své dosavadní znalosti a dovednosti v rámci práce s cizím odborným textem a formulováním vlastního. Seznámí se s příklady "dobré" a "špatné" praxe.
Ambicí předmětu je dosáhnout toho, aby na konci 2. ročníku studenti měli dostatečnou představu o tématu a postupu tvorby své magisterské práce. Jde o kritéria přínosu, formy, rozsahu, metody atd.
|
Requirements on student
|
Min. 70 % účast ve výuce.
Seminární práce: zpracování vybrané problematiky z hudební historiografie. Téma seminární práce bude zvoleno na základě domluvy s vyučujícím předmětu a v optimálním případě bude téma korespondovat s problematikou zamýšlenou pro magisterskou práci.
|
Content
|
1. Organizace semestrální výuky, ověření vstupních znalostí studentů a studentek (zkušenosti s tvorbou bakalářské práce), seznámení s požadavky pro splnění předmětu, představení odborné literatury ke studiu a pramenů k učební látce.
2. Novodobá hudební historiografie jako klíčový obor různých koncepcí.
3. Proměny předmětu, metod a výkladu hudebně historických faktů v návaznosti na změny úkolů hudební historiografie v závislosti na vývoji společenského paradigmatu.
4. Problémy hudební historiografie: preferování výzkumu hudební tvorby a zanedbání studia historických aspektů interpretace a recepce, upřednostňování hudby artificiálního typu, podcenění studia sociálního postavení hudebníků, evropocentrismus, hodnotové soudy, autonomie a heteronomie dějin hudby apod.
5. Současný stav bádání o problematice v ČR, přehled zásadních publikačních výstupů.
6. Institucionální základna (knihovny, archivy, databáze, profil vědeckých pracovišť, odborná periodika).
7. Hudební historiografie jako faktor národního společenského sebeuvědomování, hudební regionalistika (hudební vlastivěda), studium rozmanitých typů hudební produkce i různých (např. regionálně či etnonacionálně daných) produkčních okruhů.
8. Oblasti hudební historiografie: život a tvorba skladatelů (těles, institucí), regionální děje (geneze, vývojové proměny), hudební druhy, formy a styly, jednotlivé epochy, hudební nástroje, notové písmo, vztahové otázky atd.
9. Představení různých typů textů jako východisek pro demonstraci metod, výhod-nevýhod, možností řešení.
10. Hodnocení vybraných metodologických textů, osobnosti české hudební historiografie (Helfert, Nejedlý)
11. Autorskoprávní problematika, edice pramenů.
12. Typologie publikačních výstupů (např. srovnávací studie, biografie, monografie, katalog, slovníkové heslo), možnosti zpracování textu (tabulky, grafy, notace) a žánry hudební historiografie (všeobecné a národní dějiny hudby, sociální dějiny hudby, dějiny recepce, feminismus)
13. Problematika tvorby monografických textů.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
OTTLOVÁ, Marta - POSPÍŠIL, Milan. Bedřich Smetana a jeho doba: vybrané studie. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-256-1.
-
Basic:
ČERNUŠÁK, Gracian. Gracian Černušák a otázky české hudební historiografie, kritiky, lexikografie, pedagogiky a výchovy hudebního publika: hudebněvědná konference: Brno 7. - 8. prosince 1982. Brno: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1982. ISBN cnb001799750.
-
Basic:
ČERNÝ, Miroslav K. Hudební dílo z hlediska hudební historiografie. In: Hudební věda 2, 1965, č. 3, str. 474-499. 1965. ISBN 0018-7003.
-
Basic:
ČERNÝ, Miroslav K. Hudební historiografie. In: Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
Extending:
NEJEDLÝ, Zdeněk. Česká moderní zpěvohra po Smetanovi. J. Otto, 1911. ISBN cnb000632051.
-
Extending:
ČERNÝ, Jaromír et al. Hudba v českých dějinách: Od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1983. ISBN cnb000007730.
-
Extending:
VELEK, Viktor. Lumír 150. Sbormistři českoslovanského zpěváckého spolku "Lumír" ve Vídni = Chorleiter des tschechoslawischen Gesangsvereines "Lumír" in Wien: K 150. výročí založení spolku - Zum 150 jährigen Jubiläum der Gründung des Vereines.. Třebíč: Apis press, 2016. ISBN 978-80-7464-848-9.
-
Recommended:
ČERNÝ, Miroslav K. Aktuální problémy hudebně historiografické metodologie. In: Hudební věda 16, 1979, č. 4, s. 316-325. 1979. ISBN 0018-7003.
-
Recommended:
VÍT, Petr. K počátkům české hudební historiografie. In: Hudební věda 16, 1979, č. 1, s. 27-42. 1979. ISBN 0018-7003.
-
Recommended:
Steinmetz, Karel, Mazurek, Jan a Kubešová, Hana. Kapitoly z historie německé hudební kultury v Ostravě 1860-1945: osobnosti, instituce, reflexe.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-397-2.
-
Recommended:
Steinmetz, Karel et al. Metodologické otázky interdisciplinárního výzkumu v hudbě a vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3189-5.
-
Recommended:
LOOS, Helmut. Problémy hudební historiografie mezi východní a západní Evropou. In: Hudební věda 30, 1993, č. 3, s. 225-239. 1993. ISBN 0018-7003.
-
Recommended:
HELFERT, Vladimír. Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany : preludium k životnímu dílu.. Praha: SNKLHU, 1953. ISBN cnb000509031.
-
Recommended:
VELEK, Viktor. Vliv menšinové hudební kultury na dějiny velkého města.. In: Jak psát dějiny velkých měst?, s. 465-481. Brno: Archiv města Brna, 2016. ISBN 978-80-7286-296-2.
-
Recommended:
VÍT, Petr. Zámecká hudební kultura v Jaroměřicích nad Rokytnou a míčovská otázka v kontextu hudebně?historického bádání. In: Opus Musicum 13, 1981, č. 2, 43-46. 1981. ISBN 0862-8505.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
13
|
Being present in classes
|
13
|
Source stuying
|
15
|
Self-tutoring
|
10
|
Semestral work
|
25
|
Preparation for a credit test
|
10
|
Secondary literature studying
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
4
|
Total
|
100
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
zkušenost s tvorbou bakalářské práce
kritické myšlení
orientace v synchronní i diachronní rovině
samostatná práce s literaturou
tvoření úsudku
srozumitelná a přesvědčivá artikulace vlastních názorů |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
znalost hlavních typových badatelských okruhů hudební historiografie a metod zpracování
základní přehled v oblasti hudební historiografie a bezpečná orientace v různých pohledech na její místo v kontextu dalších vědních disciplín
znalost základního pojmoslovného odborného aparátu a znalost odborné literatury a pramenné báze
znalost potenciálu publikování s ohledem na autorskoprávní problematiku |
Skills - skills resulting from the course: |
schopnost definovat předmět, metody a cíle hudební historiografie
schopnost orientace na poli institucionální základny a definování specifik jednotlivých institucí (např. sbírkotvorné zaměření, možnosti práce badatelů)
schopnost historiografická témata nahlížet z různých perspektiv (diachronní, chronologická či vývojová dimenze)
schopnost pracovat s primární i sekundární literaturou a pramennou základnou
zvládnutí citačních pravidel
schopnost kritického nahlížení na starší literaturu a schopnost navrhovat řešení aktualizace |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Satisfactory completion of course, no grade |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B3- Lecture based on problem exposition |
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.) |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
E1 - Heuristic, exploration, research methods |
|
|
|
|