|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSZ / 1OAO5
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSZ
/
1OAO5
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Special Practise 5
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Practical
|
Type of completion
|
Practical
|
Time requirements
|
practical class
80
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
No
|
Optional course
|
No
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KSZ/1POS5
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět Odborná praxe propojuje dovednosti získané v praktických předmětech (Sólový zpěv, Písňová a Operní interpretace, Teorie a praxe scénické interpretace, Jevištní a pohybová průprava, Sborová praxe) a prakticky je aplikuje v rámci přípravy uměleckých projektů realizovaných ve spolupráci s partnerskými institucemi hudebního provozu.
Studenti mají možnost projít komplexním procesem hudebního i jevištního nastudování a taktéž realizací operního představení, či jiného jevištního tvaru vokálního zaměření tak, jak ve skutečnosti v profesionálním životě probíhá. Student se v průběhu nastudování konkrétního titulu průběžně setkává a spolupracuje s korepetitorem, dirigentem, režisérem, choreografem, ale má i možnost aktivně spolupracovat na projektech v pozici asistenta inspicienta, popřípadě se seznámit s prací neuměleckých složek provozu kulturní instituce, jakými jsou například archivy či produkční oddělení.
Tento proces je pro uplatnitelnost a konkurenceschopnost v oboru klíčový a je zaměřen na dovednosti potřebné k vykonávání operní praxe jak sólisty, tak člena operního, operetního, nebo muzikálového souboru a taktéž na schopnost konstruktivní spolupráce a dohody v průběhu celého tvůrčího procesu.
V rámci předmětu může student absolvovat níže uvedené typy praxí:
1) Operní akademie Ostrava (OAO)
2) Role v operní inscenaci NDM (mimo OAO)
3) Operní sbor NDM (mimo OAO)
4) Operní studio při NDM
5) Ateliér - centrum divadelního vzdělávání a kreativního setkávání
6) Archiv NDM a produkční činnost
Náplň předmětu pro jednotlivé studenty individuálně určuje garant předmětu.
Praxe ve spolupracujících institucích jsou realizovány na základě písemné dohody o spolupráci. Pro každou spolupracující instituci je určen koordinátor praxí. Hlavním partnerem FU OU (poskytovatelem odborných praxí pro studenty studijního programu Zpěv) je Národní divadlo moravskoslezské. Aktuální seznam spolupracujících institucí je k dispozici u garanta předmětu.
|
Requirements on student
|
Požadavky na udělení zápočtu se odvíjí od toho, jaký typ praxe student v rámci předmětu vykonává. Náplň předmětu pro jednotlivé studenty individuálně určuje garant předmětu.
1) Operní akademie Ostrava (OAO)
- nastudování určeného úkolu v projektu Operní akademie, kterým může být role sólová, sborová ale i postava mluvená, pohybová - taneční, stafáž nebo i další úkoly spojené s daným projektem
- absolvování celého zkušebního procesu včetně korepetic, ansámblových zkoušek, hlavních a generálních zkoušek a představení FU OU
- na základě časové náročnosti zadaného úkolu může být tato praxe uznána i za dva semestry, určí garant předmětu
2) Role v operní inscenaci NDM (mimo OAO)
- nastudování role - postavy v operní inscenaci NDM, která může být zpívaná, mluvená, pohybová nebo stafáž
- absolvování celého zkušebního procesu (vč. korepetic, ansámblových zkoušek, hlavních a generálních zkoušek)
- představení jsou řešena smluvně mezi NDM a studentem
- na základě hodinové náročnosti zadaného úkolu může být tato praxe uznána i za dva semestry, určí garant předmětu
3) Operní sbor NDM (mimo OAO)
- nastudování sborového partu vybrané inscenace či sborovém projektu
- účast na určeném počtu sborových zkoušek
- účast na určeném počtu aranžovaných zkoušek
- případná další spolupráce je řešena smluvně mezi NDM a studentem
- časové rozpětí určí na základě umělecké náročnosti garant předmětu
4) Operní studio při NDM
- nastudování role v projektu Operního studia při NDM, která může být zpívaná, mluvená nebo pohybová
- absolvování celého zkušebního procesu
- představení mohou být řešena i smluvně mezi NDM a studentem
- na základě hodinové náročnosti zadaného úkolu může být tato praxe uznána i za dva semestry, určí garant předmětu
5) Ateliér - centrum divadelního vzdělávání a kreativního setkávání:
- spolupráce při workshopech ateliéru
- participace při vytváření programů Ateliéru
- prezentace případných vlastních programů
6) Archiv NDM a produkční činnost
- náplně činnosti jednotlivých studentů, harmonogram výkonu praxe a související poždavky na ukončení předmětu jsou určeny dohodou mezi garantem předmětu a koordinátorem praxe
|
Content
|
Obsah předmětu je daný studovaným repertoárem, jenž se odvíjí od dramaturgického plánu Operní akademie Ostrava, NDM a dalších spolupracujících institucí.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví (Z deníku hereckého adepta).. Praha. ISBN cnb000397596.
-
Recommended:
Čechov M. O herecké technice. Praha, Divadelní ústav, 1996.
-
Recommended:
Lukavský R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. ISBN cnb000135860.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
80
|
Homework for lessons
|
10
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
- znalost běžné hudební notace, hudebního názvosloví
- hudební, pohybový a herecký talent
- pohybová a hudební paměť
- schopnost koncentrace při nácviku i při jevištní produkci
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- základní orientace v problematice hudebně dramatického vyjadřování
- základní přehled o hereckých technikách
- orientace v problematice praktického provozu divadla
- základní porozumění stylovým specifikům interpretace oper různého stylového období
|
Skills - skills resulting from the course: |
- práce s tématem a jeho herecké vyjádření
- pohybová a mimická realizace hudebně dramatické myšlenky
- schopnost kontaktu s orchestrem a dirigentem při práci na jevišti
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením, studiem rolí a veřejným provozováním hudby
- schopnost individuálního hudebního a hereckého projevu
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
The form of assessment of course is subject pass ("zápočet"). The result of a subject pass is expressed on the scale: a) "započteno" (i.e. "pass"), b) "nezapočteno" (i.e. "fail"). |
IA1 - Interpretation of a musical work |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB18 - Analysis of a work of art |
IIB19 - Linguistic translation |
Analysis of inventive work (musical, visual, literary) |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Satisfactory completion of course, no grade |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
D5 - Practice and creation of musical skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
G5 - Critical thinking |
Ability and practical skills |
Work of art activities |
F3 - Study practice |
|
|
|
|