|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSZ / 1FFH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSZ
/
1FFH2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika, fyziologie a hlasová hygiena 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s principy hlasové funkce a na základě praktických ukázek a jejich rozboru dospět k pochopení psychosomatické jednoty hlasového projevu, stejně tak jako objasnění vzájemného vztahu základních hlasotvorných složek - dechu, fonace, rezonance, artikulace a jejich podmíněnosti v psychice zpěváka. Účelem přednášek je seznámit studenta se správnými návyky tvorby zvuku jak v mluvním tak i pěveckém projevu. Nedílnou součástí jsou také informace o hlasové hygieně, které napomáhají udržení permanentně zdravého hlasového fondu.
Ve druhém semestru se výuka soustředí na prohlubování získaných znalostí o hlasové hygieně a správné tvorbě zvuku jak v mluvním tak i pěveckém projevu. Dále pak na různé poruchy hlasu, fyziologické anomálie a další poruchy, se kterými se student může v praxi setkat. Student dostane základní informace o tom jak rozpoznat eventuální poruchy a získá základní znalosti o jejich řešení.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní přístup ve výuce
- ověření znalostí testem nebo ústním pohovorem
|
Obsah
|
- vlastnosti hlasu
- tvorba zvuku v mluvním i pěveckém projevu
- hlasová hygiena
- hlasové poruchy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
HRABALOVÁ, Jarmila. Dech, hlas a řeč od praxe k teorii a zpět.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. ISBN 978-80-7460-096-8.
-
Doporučená:
DRŠATA, Jakub a kol. Foniatrie - hlas.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-116-8.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka a kol. Medicína hlavy a krku pro nelékaře.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2017. ISBN 978-80-7311-169-4.
-
Doporučená:
KUČERA, Martin, FRIČ, Marek a HALÍŘ, Martin. Praktický kurz hlasové rehabilitace a reedukace.. Opočno: M. Kučera, 2010. ISBN 978-80-254-8244-5.
-
Doporučená:
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
-
Doporučená:
KUČERA, Martin a kol. Vokologie I: funkční diagnostika a léčba hlasových poruch.. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2019. ISBN 978-80-7331-559-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Příprava na zápočet
|
3
|
Celkem
|
29
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- znalost pojmů souvisejících se stavbou hlasového traktu
- pokročilé znalosti v oblasti hlasové hygieny
- předpoklady k dalšímu prohlubování znalostí a samostatný přístup k řešení problému
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- hlubší znalosti o hlasovém traktu a jeho správné funkci
- pokročilá znalost správné funkce hlasového ústrojí a tvorby zvuku
- základní znalosti z oblasti hlasových poruch a jejich řešení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- správné tvoření zvuku jak v mluvním tak i pěveckém projevu
- schopnost v praxi realizovat zásady hlasové hygieny
- základní schopnost rozeznat vadu ve správné tvorbě tónu
- schopnost rozeznat fyziologické poškození hlasového aparátu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB25 - Seminární práce / referát |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
Demonstrace |
|
|
|
|