Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Hra z listu a orchestrální party doplňuje výuku hlavního oboru specializace Kontrabas v rámci studijního programu Instrumentální hra. Svým zaměřením rozšiřuje spektrum znalostí a dovedností studenta, čímž naplňuje požadovanou komplexnost vysokoškolského vzdělání. Cílem předmětu je seznámit studenty se symfonickou a operní tvorbou klasicismu a romantismu. Dále pomocí různých speciálních cvičení rozvíjet orientaci studenta při hře z listu a celkově rozvíjet jeho schopnost hry nepřipraveného partu. Na konci kurzu by student měl být vybaven znalostí a schopností kvalitního provedení nastudovaného orchestrálního repertoáru.
|
Požadavky na studenta
|
Předvedení nastudovaného programu na komisionálním zápočtu před zkušební komisí.
|
Obsah
|
W. A.Mozart: Symfonie (výběr)
Opery (výběr)
L. van Beethoven: Symfonie 1-9
F. Schubert: Symfonie
F. Mendelssohn: Symfonie
P. I. Čajkovskij: Symfonie
Opery
A. Dvořák: Symfonie
Opery
B. Smetana: Má vlast
Namátkově vybrané party pro nácvik hry z listu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Smetana, B. Má vlast.
-
Doporučená:
Mozart, W. A. Opery.
-
Doporučená:
Mozart, W. A. Výběr ze symfonií.
-
Doporučená:
Beethoven, L. van. Výběr ze symfonií.
-
Doporučená:
Haydn, J. Výběr ze symfonií.
-
Doporučená:
Mendelssohn, F. Výběr ze symfonií.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Účast na výuce
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
-bezpečná znalost běžné hudební notace a hudebního názvosloví
-rozvinutá motorika a prstová technika
-rozvinutá muzikalita
-schopnost přesvědčivé prezentace vlastního uměleckého záměru
-rozvinutá schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- pokročilá orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- pokročilý přehled o interpretačních stylech a tradicích spojených s různými typy repertoáru
- porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru na pokročilé úrovni
- pokročilé porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zvyšující se schopnost kvalitní interpretace orchestrálních partů
- zlepšující se pohotovost při hře z listu
- upevnění zdravých fyziologických a psychologických návyků spojených sefektivním cvičením a veřejným provozováním hudby
- schopnost samostatné a efektivní práce při studiu sklade |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G5 - Kritické myšlení |
Metody dovednostně-praktické |
Práce s uměleckým dílem |
|