|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / SP2RZ
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
SP2RZ
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Social and educat. work with risk groups
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Social and educational work with risk groups
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o sociálně pedagogické práci s rizikovými skupinami. V obecné rovině lze tuto práci pojímat jako součást prevence výskytu sociálně patologických jevů. K důležitým cílům této práce patří ochrana klientů před sociálním vyloučením.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast na výuce. Zpracování seminární práce z okruhů probírané látky v rozsahu určeném vyučujícím. Samostatný výstup v hodině se stručnou prezentací hlavních myšlenek a závěrů předkládané seminární práce. Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
|
Content
|
1. Úvod (charakteristika a hlavní cíle předmětu literatura, požadavky na udělení zápočtu). 2. Sociální adaptace a její poruchy. 3. Normalita, deviace, sociální patologie. 4. Teorie sociální patologie. 5. Agresivita a násilí. 6. Sociální pedagogika a sociální práce. 7. Vybrané teorie aplikovatelné při sociálně pedagogické práci s rizikovými skupinami. 8. Práce s individuálním klientem. 9. Práce se skupinou a komunitní práce. 10. Krizová intervence. 11. Etika sociálně pedagogické práce s rizikovými skupinami. 12. Některá specifika sociálně pedagogické práce s vybranými rizikovými skupinami. 13. Právní úprava práce s rizikovými skupinami.
Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
BARGEL, M.; MÜHLPACHR, P. a kol. Inkluze versus exkluze - dilema sociální patologie. Brno : Institut mezioborových studií, 2010. ISBN 978-80-87182-12-3.
-
Basic:
Tichý, M. Práce se sociálně neadaptovanými klienty. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-310-8.
-
Basic:
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
-
Basic:
FISHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
-
Basic:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha : Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-331-4.
-
Extending:
JAROSZ, E. Contemporary challenges in social pedagogy. Brno : Institut mezioborových studií, 2010. ISBN 80-7368-110-2.
-
Extending:
COOPER, M.; TURNER, S. Transactional Analysis. In EDWARDS R. L. (ed.) Encyclopedia of Social Work 3. 19. vyd.. Washington, DC : NASW Press, 1995. ISBN 0-87101-256-1.
-
Recommended:
Mlčák, Z. Emergentní psychologie a krizová intervence. Ostrava : FF OU, 2005. ISBN 978-80-7368-950-6.
-
Recommended:
Navrátil, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 9788071787419.
-
Recommended:
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
-
Recommended:
Nevřala, J. Sociální problémy bezdomovců. Ostrava : FF OU, 2002. ISBN 80-7042-615-2.
-
Recommended:
SOTONIAKOVÁ, E. Teorie a metody sociální práce. Distanční text. Ostrava : FF OU, 2005. ISBN 978-80-7400-572-5.
-
Recommended:
Hradečná, M. a kol. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1995. ISBN cnb000130657.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Scientific text studying in the Czech language
|
30
|
Homework for lessons
|
25
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
5
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Total
|
93
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studenti získají základní teoretickou bázi potřebnou pro sociálně pedagogickou práci s rizikovými skupinami. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu. Studenti jsou schopni se orientovat v komplexní problematice této specifické sociálně pedagogické činnosti. Jsou schopni analyzovat, srovnávat a interpretovat problémy s ní spojené. Získané poznatky jsou schopni integrovat a aplikovat při řešení praktických problémů. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Student´s language skills analysis |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Group and co-operative tutoring |
Language/communication skills training |
Presentation (static projection) |
|
|
|
|