|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSE / SOSE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSE
/
SOSE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologický seminář
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je interaktivní vzdělávání k lidským právům v dané oblasti nejen prostřednictvím teoretických poznatků, ale i prostřednictvím praktických dovedností. Ústředním tématem celého kurzu jsou lidská práva, se zaměřením na práva menšin, multikulturní společnost a problémy s tímto tématem spojené.
|
Požadavky na studenta
|
Pro úspěšné zvládnutí předmětu je nutná aktivní účast na hodinách se zapojením se do připravených aktivit a plnění stanovených úkolů, čtení zadaných publikací, včetně samostudia vybraných témat.
|
Obsah
|
1) Vymezení základních pojmů - všeobecné pojmy 2) Vývoj lidských práv a základní lidskoprávní dokumenty 3) Předsudky a stereotypy 4) Rasismus a rasové teorie 5) Diskriminace a xenofobie 6) Migrace a migrační politika 7) Národnostní menšiny v ČR 8) Národnostní menšiny v ČR 9) Národnostní menšiny v ČR 10) Národnostní menšiny v ČR 11) Národnostní menšiny v ČR 12) Aktivní politika lidských práv a aktivismus v roli nestátních neziskových organizací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gabal, I. a kol. Etnické menšiny ve střední Evropě. Konflikt nebo integrace.. Praha: G+G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4.
-
Základní:
MAYALL, D. Gypsy Identities 1500-2000: From Egyptians and Moonmen to the Ethnic.. Romany, London: Routledge, 2003. ISBN 1-85728-960-9.
-
Základní:
Šišková, T. Menšiny a migranti v ČR. Praha, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
Základní:
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CPSDK, s. 7 - 19, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Základní:
JOHANSEN, J.O. Romové: nejpronásledovanější menšina v Evropě. Praha: Biblioscandia, 2004.
-
Základní:
Navrátil, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 9788071787419.
-
Základní:
SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-901424-7-8.
-
Základní:
SMÉKAL, V., GRAY, H., LEWIS, CHA. A. Together we will learn - ethnik minorities and education. Brno : Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-40-3.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. a kolektiv. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7203-548-7.
-
Doporučená:
Mareš, M. Etnické menšiny a česká politika: analýza stranických přístupů k etnické a imigrační politice po roce 1989. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.
-
Doporučená:
Přibáň, J. Jací můžeme být? : podoby demokracie a identity v multikulturní situaci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Migration Processes in Central and Eastern Europe: Unpacking the Diversity. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Nečitelní cizinci: Jak se (ne)píše o cizincích v českém tisku = Hard to Make Out Foreigners : How Foreigners Are (Not) Written about in the Czech Press. Praha: Multikulturní centrum Praha, 2003.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Základní právní a praktické informace pro oběti rasové diskriminace. Praha: Český helsinský výbor, 2001.
-
Doporučená:
Hayesová, N.:. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
43
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
12
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
34
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu budou studenti schopni definovat a orientovat se v základních pojmech: národ, národnost, menšina, nacionalismus, etnicita, etnická menšina, etno-centralismus, etno-pluralismus, rasa, rasismus, xenofobie, diskriminace, předsudek, migrace, atd. Dále se budou orientovat v historii lidských práv a budou znát základní dokumenty, které se k lidským právům vztahují. Taktéž se seznámí s předsudky a stereotypy, s jejich vznikem, šířením, typech a eliminací. Během kurzu budou studentům teoreticky představeny také etnické a národnostní menšiny, které žijí v České republice. Po absolvování celého kurzu by studenti měli dojít k lepšímu porozumění lidským právům a k pochopení důvodů, které nás vedou ke vzdělávání k lidským právům. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|